Gå til innhold

Slipper svær 4K-TV ? til «bare» 20 000 kroner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Igjen Omtales TV-en for en 120 Hz-TV, når det bare er 30 Hz...

 

Hadde de slengt inn en DisplayPort så ville det gått an å bruke den til noe fornuftig, og prisen hadde ikke trengt å bli berørt noe særlig i det hele tatt.

 

Det er maks 30 hz hvis du bruker 4K signal er det skrevet her, du kan få høyere oppdatering i signalet hvis man bruker feks 1080p.

Lenke til kommentar

Det er maks 30 hz hvis du bruker 4K signal er det skrevet her, du kan få høyere oppdatering i signalet hvis man bruker feks 1080p.

På en 1080p-skjerm så sier man ikke at det er en 75 Hz-skjerm fordi den støtter dette på lavere oppløsninger. Dessuten takler den ikke mer enn 60 Hz i 1080p uten DP eller HDMI 2.0. :)
Lenke til kommentar

Igjen Omtales TV-en for en 120 Hz-TV, når det bare er 30 Hz...

Begge deler er rett. Den støtter både 3840x2160 30 Hz og 1920x1080 120 Hz.

 

Samsung UE55F9005XXE 55" koster kr 27 995 på elkjøp.

Nå sammenligner du epler og bananer. Den som koster bortimot 20 000 er på 65 tommer, ikke 55.

 

Priser på de fire 4K modellene fra Seiki er:

65" 2999 $ veil.

55" ?

50" 1199 $ veil, Amazon selger den for 966 $.

39" 699 $ veil, han som skrev denne testen fikk den for 498 $ på tilbud hos Amazon. Tilbudet er over. I dag koster den 699 $ hos Amazon, men de bundler en del greier for den prisen.

 

Dollaren står i ganske nøyaktig 6 kroner i dag.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hvor nevnes VGA-oppløsning genesis? Og hvorfor drar du det inn da?

 

Jeg får sitere meg selv fra en annen tråd:

 

Jeg tror den vil passe glimrende til det meste:

  • Dokumenter, regneark, nettsider, programmering og foto: 30 Hz holder fint. Oppløsningen kommer til sin fulle rett.
  • Film: Du får neppe tak i noe særlig 4K 60 Hz materiale de nærmestte årene uansett. 24/30 Hz vil holde fint for det meste av det lille 4K materialet som fins. Jeg tør vedde på at det aller meste av film som vil bli sett på denne de nærmeste årene er FullHD og der har du støtte for helt opp til 120 Hz. Det skulle holde for alt av FullHD materiale som er mulig å oppdrive.
  • Spill: 4K oppløsning er veldig krevende for nye spill. Sett oppløsningen til FullHD og du har nydelige 120 Hz å kose deg med. Garantert like bra som på en dedikert spillskjerm med nativ fullHD skjermopløsning og 120 Hz. Raske bevegelser og respons er uansett mye viktigere for spillskjermer enn superoppløsning.

Hvis du insisterer på støtte for 60-120 Hz 4K oppløsning før du åpner lommeboka så kan du sikkert kose deg med FullHD skjermen din noen år til, samtidig som vi andre koser oss med 4K. :)

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Begge deler er rett. Den støtter både 3840x2160 30 Hz og 1920x1080 120 Hz.

Støtter den virkelig 120 Hz med 1080p? Jeg vet ikke dette sikkert, men tviler på at den har grensesnitt som takler såpasss høy oppdateringsfrekvens. Den eneste HDMI-versjonen som støtter 1080p/120 er HDMI 2.0, var det de kom fram til så vidt jeg har fått med meg. Ellers er det DVI og DisplayPort, og denne har ingen av delene (right?).

 

 

Jeg får sitere meg selv fra en annen tråd:

 

Det er greit å kunne bruke den til noe fornuftig i fremtiden også, med utdatert grensesnitt er du begrenset til 30 Hz for alltid. Å bruke den til annet enn info-monitor (statuser og grafer) ville ikke jeg gjort, så det hadde blitt en dyr investering.

 

Spesielt mtp. hvor lite det skal til for å gjøre dette til et veldig funksjonelt produkt. DP-støtte hadde aldri gjort denne nevneverdig dyrere med mindre de hadde bestemt seg for å bli grådige.

Lenke til kommentar

Jeg drar inn VGA-oppløsning for å demonstrere hvor lite relevant det er å dra inn 120Hz - i samme setning som den maksimale oppløsningen uten at de to har sammenheng.

Enig i det. Det var en villedende samstilling i IT-avisen-stil.

 

Støtter den virkelig 120 Hz med 1080p?

Testen av 39-tommeren i samme serie gjør det. Testeren hadde likevel ikke helt trøbbelfri visning av 120 Hz, vistnok noe som skulle bli fikset i en firmwareoppdaterng. På 105 Hz var den derimot helt grei.

 

The SE39UY04 has 3 HDMI ports that can receive 4K via HDMI 1.4. The issue with HDMI 1.4 is that it is limited to maximum of 30Hz vertical synch at full panel resolution of 3840x2160. The HDMI 1.4 spec can push up video at up to 120Hz at 1080P. When the HDMI 2.0 spec is finally released it will allow up to 60Hz refresh rate for 4K resolutions. This will require a hardware update for 4K sets by the manufacturer. As of this article, only LG has stated that they will be providing early adopters an upgrade path to HDMI 2.0 via a hardware update when it becomes available. DisplayPort 1.2 currently supports 4K up to 60Hz, but this is mainly found in computer monitors and rarely in TVs. The consumer electronics companies want to stay with the current standard of HDMI, so you may not find many (if any) 4K TVs with DisplayPort 1.2.

When running the BlurBusters.com video sync tests, the max framerate averages 105 FPS at 120 Hz with Vsync = ON (as done by the app under Google Chrome. Internet Explorer is not supported for over 60Hz) . It appears there is some frame dropping, but not excessive. <Note: It has been confirmed by other users that the version 1.0 firmware had an issue which prevented the set from displaying 120Hz framerate at 1080P. Seiki is reportedly working on a firmware update>

Testen er fra 21. juli og oppdatert 24. august. Siste firmware ble lansert bare noen dager senere, 28. august.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Testen av 39-tommeren i samme serie gjør det. Testeren hadde likevel ikke helt trøbbelfri visning av 120 Hz, vistnok noe som skulle bli fikset i en firmwareoppdaterng. På 105 Hz var den derimot helt grei.

 

 

 

Testen er fra 21. juli og oppdatert 24. august. Siste firmware ble lansert bare noen dager senere, 28. august.

Okei da. :)

 

Men for min del er det interessant før den støtter 4k/60. Har man så mange piksler så vil man ikke bare bruke en fjerdedel av dem.

Lenke til kommentar

Men for min del er det interessant før den støtter 4k/60. Har man så mange piksler så vil man ikke bare bruke en fjerdedel av dem.

Jeg synes også det er interessant før den støtter 4K/60.

 

Nettopp, har man så mange piksler så vil jeg ha full glede av alle sammen, og det vil jeg med en slik skjerm. :) Andre kan som sagt kose seg med 2K et par år til.

Lenke til kommentar

Jeg synes også det er interessant før den støtter 4K/60.

 

Nettopp, har man så mange piksler så vil jeg ha full glede av alle sammen, og det vil jeg med en slik skjerm. :) Andre kan som sagt kose seg med 2K et par år til.

Skulle egentlig vært et 'ikke' inni der.

 

Det jeg ser som et problem er at den ikke har DP, som er billigere enn HDMI. Og når den først har dette burde de ha oppdatert den med v. 2.0. Ikke fordi jeg forventer så mye, det er heller som å glemme å fjerne fartssperren på 75 km/t i en bil som lett klarer 200. Ikke det at et var et reelt eksempel. La oss bare leke at bilprodusenter har fartssperre på bilene før de går ut av fabrikken. :p

 

MEN, skal være enig i at det hadde vært veldig deilig med så mange piksler til disposisjon, kunne ha funnet mange fine bruksområder for den. Sinnsykt hendig! :) Og siden ingen andre kan konkurrere i pris i det hele tatt er det noe jeg kunne vært sprø nok til å kjøpe. Men ville jeg ha anbefalt den når de med så liten anstrengelse kunne ha laget 60 Hz-støtte? Ville jeg tenkt tilbake om fem år og angret når produsenten gjør en slik tulle-produktdesignfeil?

 

Kanskje ikke. Men hva den hadde blitt brukt til hadde vært bestemt av akkurat dette.

 

Jeg klarer bare ikke å la være å irritere meg over denne lille, men store, betydelige feilen, som er superenkel å rette opp i.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

HDMI 2.0 kom ut for bare en måned siden. Det litt kravstort å håpe at støtten er på plass på en billig-TV allerede nå. DP kunne de godt hatt. Antagelig kommer det en ny utgave med HDMI 2.0 om ikke så alt for lenge.

 

Men når det først skjer, hva skal du egentlig med det? Som sagt er det ikke mye å bruke 4K 60 Hz til ennå. Kanskje du har tenkt til å bruke 15 000 kr på skjermkort? Eller bare være "framtidssikker"?

 

Ikke at bil-analogien er veldig treffende, men med dagens og de nærmeste årenes tilgang på 4K 60 Hz både film og spill så holder dagens "fartssperre" i lange baner. La oss heller si at sperren er på 150 km/t og du har tenkt til å kjøre bilen på norske veier, mens bilen på Autobahn i teorien kunne klart 300 km/t.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...