Gå til innhold

Nå får vi flere PC-skjermer med 4K-oppløsning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

16:10 format?

 

Nei, dette er 16:9

 

Ser ikkje direkte behovet for ein skjerm på 16:10 når det er ei slik oppløysing, er jo film og spill som vil dra mest nytte av dette, de som trenger større skjerm pga betre oversikt bør vel heller satse på vanlige 1200p skjermer.

Lenke til kommentar

For å være helt nøyaktig er den minste brøken 256:135, men det er mye lettere å holde oversikten når man regner ut brøken. Aspekt ratioen er 1,896 altså 6,67% videre enn 16:9 (ratio 1,778). Uansett, den lille forskjellen i aspektratio og antall piksler er flisespikkeri. Det viktige her er at det er omtrent 4K og RGB baklys. Altså nydelig oppløsning kombinert med nydelige farger. Sannsynligvis (vi har jo ikke sett om den innfrir forventningene i tester ennå)

Lenke til kommentar

For å være helt nøyaktig er den minste brøken 256:135, men det er mye lettere å holde oversikten når man regner ut brøken. Aspekt ratioen er 1,896 altså 6,67% videre enn 16:9 (ratio 1,778). Uansett, den lille forskjellen i aspektratio og antall piksler er flisespikkeri. Det viktige her er at det er omtrent 4K og RGB baklys. Altså nydelig oppløsning kombinert med nydelige farger. Sannsynligvis (vi har jo ikke sett om den innfrir forventningene i tester ennå)

 

Sikker på at det er RGB baklys? Trodde dette var samme teknolog som brukes av diverse produsenter av blant annet 30-tommer for øyeblikket med to farger i baklyset som er tilstrekelig til å utvide (fra bare hvite dioder) til ca Adobe RGB, men ikke helt på nivå med "ekte" RGB-baklys. Uansett fordel med flere produsenter og forhåpentligvis lavere priser.

Lenke til kommentar

 

16:10 format?

 

Nei, dette er 16:9

 

Ser ikkje direkte behovet for ein skjerm på 16:10 når det er ei slik oppløysing, er jo film og spill som vil dra mest nytte av dette, de som trenger større skjerm pga betre oversikt bør vel heller satse på vanlige 1200p skjermer.

Nei;) 1200p er .. greit, men jeg skulle gjerne hatt mer. Vil forøvrig påstå at fotobehandling og CAD har langt større nytte av 4K skjermer enn ren unnderholdning som film og spill. Selv tekstbehandling og regneark har vel strengt ganske god bruk for dette også.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, dette er 16:9

 

Ser ikkje direkte behovet for ein skjerm på 16:10 når det er ei slik oppløysing, er jo film og spill som vil dra mest nytte av dette, de som trenger større skjerm pga betre oversikt bør vel heller satse på vanlige 1200p skjermer.

 

16:10 er ett bedre sideforhold enn 16:9, uansett oppløsning.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tar vel ikke helt feil hvis jeg påstår at det for det første er nødvendig med et grafikkort som klarer å dra full oppløsing i 4K, for at man virkelig skal kunne få fullt utbytte av skjermen, som nevnt og kjent; 4096 x 2160.

For det andre er det en ting å se på film med 4k oppløsning, det greier jo nesten hvilken cpu/gpu som helst idag, men å spille spill på 4096 x 2160, kan ikke det bli en utfordring?

Hvis ja, er det da helt unødvendig å se på 4K som en gamer-skjerm på nåværende tidspunkt?

Lenke til kommentar

Nei;) 1200p er .. greit, men jeg skulle gjerne hatt mer. Vil forøvrig påstå at fotobehandling og CAD har langt større nytte av 4K skjermer enn ren unnderholdning som film og spill. Selv tekstbehandling og regneark har vel strengt ganske god bruk for dette også.

CAD har ikke så bruk for høy grafikk. Rendering er det kjekt med bra bilde ja, samt foto/video redigering. Trenger vel heller ikke høy oppløsning på tekstbehandlign og regneark? Er jo så basic grafikk man får det til.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Responstid og Hz er det eg gjerne vil vite.

 

Over 6ms responstid eller lavere enn 60hz og denne vil være et stupid kjøp

Mæn rægnearkæt mitt åppdatære sæ ikkje raskar...

Lenke til kommentar

For å være helt nøyaktig er den minste brøken 256:135, men det er mye lettere å holde oversikten når man regner ut brøken. Aspekt ratioen er 1,896 altså 6,67% videre enn 16:9 (ratio 1,778). Uansett, den lille forskjellen i aspektratio og antall piksler er flisespikkeri. Det viktige her er at det er omtrent 4K og RGB baklys. Altså nydelig oppløsning kombinert med nydelige farger. Sannsynligvis (vi har jo ikke sett om den innfrir forventningene i tester ennå)

 

For å flisespikke litt til, kommer ikke det også an på aspect ratio til selve pixlene? Ikke gitt at det er 1:1. Om nå pixlene i seg selv har side/høydeforhold på 0,9375 (1/1,0666...) skulle det bli 16/9 nøyaktig.

 

En annen ting er jo at en evt film i 16/9 med 1:1 pixel ratio blir dratt litt ut i bredden for å vises rett, og så mister man vel egentlig litt skarphet der. Muligens et litt teoretisk eksempel, er ingen ekspert på formater osv innen film/PC, bare kom til å tenke på det.

Lenke til kommentar

CAD har ikke så bruk for høy grafikk. Rendering er det kjekt med bra bilde ja, samt foto/video redigering. Trenger vel heller ikke høy oppløsning på tekstbehandlign og regneark? Er jo så basic grafikk man får det til.

I programmering og forskning er det absolutt en fordel å få så mye kode, grafer og referansemateriale på skjermen på en gang som mulig. Store skjermer gir god plass, men selv med 2560x1440 er man ofte begrenset av pixel-tetthet og ikke øynene. Dvs. noen steder ønsker man liten skrift, men kan ikke se den godt pga dårlig oppløsning.

 

Spillere vil gjerne ha høy refresh rate (eneste unntak er strategispill som Dota, som vist i artikkelen [skulle gitt 100 kr bare for å prøve et game Dota på den]), og man kan nesten ikke kjøpe filmer i 4K enda. 4K er mye viktigere for folk som jobber med mye informasjon -- eksemplene over + kan tenke meg webdesignere, filmredigerere og finans-folk kan dra nytte av det.

Endret av fa2001
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...