Gå til innhold

Podkast: Star Wars-spillene som preget vår barndom


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stemmer, det hadde jeg glemt! Også kom jeg på at Dark forces vel var bortimot det første fps som tillot spilleren å se opp og ned, noe man tar fullstendig for gitt i dag...

Ja, husker det godt. Første gang jeg brukte mus i FPS. Var ganske svimmel en stund :D

Endret av krist2
Lenke til kommentar

Jeg spilte aldri noen Star Wars spill i min barndom. Men i ettertid har jeg spilt et gammelt arkadespill på MAME. Det hadde vektorgrafikk, altså basert på streker, ikke punkter og så meget bra ut til å være fra 81 eller 82.

 

Ellers har jeg prøvd Super Star Wars til Super Nintendo, og ja det var litt vanskelig. Jeg kom ikke til andre verden en gang :-) På den ene siden syns jeg spillet var litt middelmådig sammenlignet med alle de veldig gode spillene som kom til Super Nintendoen. På den annen side så var jo gameplayet litt originalt, ganske arkadespill aktig gameplay med mye fokus på skyting (eller sverdkutting) men med stadig oppsamling av hjerter fra falne fiender for å få livskraften tilbake. (Luke burde jo egentlig gjort det samme i filmene. "I feel the force" og så tenna i hjertet til en fallen imperiesoldat.)

 

Grafikken og lyden i spillet var ihvertfall veldig bra og minte meg egentlig mye om Actraiser (mer avansert grafikk selvfølgelig). Ørkenomgivelser, fet symfonisk musikk og masse reverb på lyden. Det kan jo godt hende at det var fordi Actraiser komponisten egentlig var inspirert av George Williams og kanskje Kasandora til og med var inspirert av Tatooine? Veldig fett uansett!

Endret av Golgatha Kredittvurdering
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

X-Wing var vel mitt første Star Wars spill, hvis jeg ikke husker feil. Holdt på å pådra meg musesyke, siden jeg ikke hadde joystick på den tiden. Jeg syntes vel TIE-Fighter egentlig var kulere (bortsett fra at det var alt for mange oppdrag med Assault Gunboat).

 

X-Wing vs. TIE-Fighter spilte jeg ganske mye på en nettcafé i Bergen i gode gamle dager. Det var egentlig et rimelig kult spill (bortsett fra at jeg var litt mer erfaren enn gjennomsnittet etter mangfoldige timer med de tidligere spillene, så jeg fikk etter hvert ikke lov til å fly noe tøffere enn TIE Interceptor), men var nok noe forut for sin tid. Det kom akkurat før gaming over internett virkelig begynte å ta av, så det funka best på LAN.

 

Star Wars Rebellion likte jeg egentlig. Det hadde sine designfeil, men jeg hadde sansen for det og synes egentlig det fikk ufortjent mye pepper. Liker det mye bedre Empire at War-serien, som er litt for mye 2D-RTS in space for min smak.

 

Jeg er for øvrig rimelig sikker på at det å sprenge planeter med dødsstjernen har motsatt effekt på kontrollen din over planeter: Med en gang du kverker en planet så går sympatien for opprørerne rett i været, og du ender opp med opprør i hele systemet. Tarkin-doktrinen funker rett og slett skikkelig dårlig. Kan så klart være de endret det i en patch på et tidspunkt.

 

Det mest irriterende med det var vel egentlig at spillet bestod av mye hopping rundt med flåter frem til du fikk forsket frem skip som kunne hindre fienden fra å hoppe inn i hyperspace, og først deretter fikk du noen skikkelige slag.

 

Men jeg går fremdeles og venter på en Homeworld-klone satt i Star Wars-universet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...