Gå til innhold

Slik blir AMDs neste toppskjermkort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sist jeg sjekka så har AMD vært med i skjermkortkappløpet i et par år nå. At Titan er det beste betyr ingenting, når kun rikinger og pappaguttær har råd uansett. Men AMD er fortsatt med med gode kort til en god pris.

 

Vil tro at R9 280X blir å finne i PCen min over nyttår, såfremst kortet er ute og vannblokk er produsert. Og at det faktisk ikke skuffer ytelsesmessig da.

Lenke til kommentar

lineup.jpg

Hvis R9 280X = HD 7970 GHz edititon så mener AMD 290X vil yte rundt 20-25% bedre i 3Dmark firestrike.

 

Hvis minnebåndbredden økes fra HD 7970 GHz E sine 288 MB/s til 300 MB/s så er det bare 4%.

 

Er det forresten noen som har funnet detaljerte spesifikasjoner på R9-serien? Er alt utenom toppmodellen ren rebranding eller har de sneket inn noen forbedringer der også? Hva blir TDP på de ulike modellene?

Lenke til kommentar

"Minnet har også fått en skikkelig oppgradering fra foregående modeller. Minnemengden er doblet, til 4 GB, og busbredden er økt fra 384 bits til massive 512 bits. En intern minnebåndbredde på bare 300 GB per sekund tilsier at den effektive minnefrekvensen ligger rundt 4700 Mhz."

Hvordan er 4GB en dobling av 3GB?

Gammelt jungelord: Når hoderegningen sier at 50 prosent økning er en dobling trenger journalisten mer kaffe.

 

(Takk for tipset, fikset nå!)

 

Edit: Hjelpe meg, jeg mente 33 prosent.

Endret av VargAamo
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Hvis R9 280X = HD 7970 GHz edititon så mener AMD 290X vil yte rundt 20-25% bedre i 3Dmark firestrike.

Hvis minnebåndbredden økes fra HD 7970 GHz E sine 288 MB/s til 300 MB/s så er det bare 4%.

Er det forresten noen som har funnet detaljerte spesifikasjoner på R9-serien? Er alt utenom toppmodellen ren rebranding eller har de sneket inn noen forbedringer der også? Hva blir TDP på de ulike modellene?


Jeg vet ikke hvor game-debate har infoen fra, men:
http://www.game-debate.com/hardware/?gid=1858&graphics=Radeon%20R9%20290X

AMD Radeon R9 290X = 260W
AMD Radeon R9 290 = 250W
AMD Radeon R9 280X = 190W
AMD Radeon R9 280 = 150W
AMD Radeon R9 270X = Ukjent
AMD Radeon R9 270 = Ukjent

Navnsettingen burde best mulig reflektere ytelse - her ser vi stor forskjell mellom 290X/0 og 280X/0. Endret av Zeph
Lenke til kommentar

 

 

Snart to år etter at Radeon HD 7970 ble lansert, har nå AMD endelig kommet på banen med en helt ny, og temmelig brutal toppmodell blant skjermkort for spillere.

 

 

Det der bekrefter for meg hvor lite jeg egentlig bryr meg om skjermkort. Er det så lenge som 2 ÅR siden allerede. Men litt interessert er jeg i at det utvikler seg likevel. :)

 

4K, det er vel på tide!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

Hadde de kuttet ut fantasiprisene for toppmodellene så hadde flere kunnet brukt dem. Viss man kan kjøpe flere ps4/XBox for prisen av ett grafikk kort blir PC brukerne taperne.

 

man trenger ikke å kjøpe topp moddelen for å bygge en pc som er like dårlig spm ps4/xbox, langt i fra.

Lenke til kommentar

De som driver med fantasipriser er jo NVidia. 4200 for toppskjermkortet til AMD (med en kjerne, vel å merke) er samme prisen som alltid har vært på toppkort.

 

Må si meg enig med dette.

Kjøpte mitt GTX580 noen mnd etter lansering og betalte noe slikt som 3200kr.

For en 780 ligger på rundt 5000 nå... Synes det hoppet er litt drøyt...

 

5000 var vel noenlunde det 590 kostet under release og titan er vel så å si det neste hoppet som kostet straks 10 lapper og har sunket til hele "7000" kr.

 

Bare jeg om synes det begynner å bli dyrt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

kun rikinger og pappaguttær har råd uansett

Det handler bare om prioriteringer, de fleste hardware-geeks prioriterer nettop hardware. Er man rik eller pappagutt dersom man kjøper en brukt VW til 10 lapper?

 

4200 for toppskjermkortet til AMD (med en kjerne, vel å merke) er samme prisen som alltid har vært på toppkort.

Det stemmer jo bare ikke. Det er i nyere tid vi har fått disse lave prisene.

 

Ellers må jeg si at dette var svært gode nyheter :) Flott med konkurranse fra AMD!

Endret av Hiss
Lenke til kommentar

Må le litt av denne setningen: "En intern minnebåndbredde på bare 300 GB per sekund tilsier at den effektive minnefrekvensen ligger rundt 4700 Mhz."

Bare 300 GB/s ja, at dette er mer enn noen annen GPU på markedet trenger vi ikke tenke på :nei:

Forøvrig sa AMD at R9 290X hadde over 300GB/s med minnebåndbredde, og over 5 TFLOPS med ytelse, dette (sammen med over 8000 poeng i Fire Strike) tyder på at de fortsatt leker med klokkefrekvensene.

 

Noen som har en detalj oversikt på de "nye" kortene?

game-debate.com virker ganske bra - men sammenligner kun 2 stk om gangen

Synd Hawaii XT arkitekturen ikke brukes på flere modeller.

game-debates tall stemmer ikke med hva AMD selv har sagt, og det er grunn til å tro at AMD selv ikke er helt sikre på hvor de skal sette klokkefrekvensene for R9 290X enda.

1125MHz på minnet er uansett helt idiotisk, da kunne de heller gått for en 384-bit minnebuss på 1500MHz.


Må si meg enig med dette.
Kjøpte mitt GTX580 noen mnd etter lansering og betalte noe slikt som 3200kr.
For en 780 ligger på rundt 5000 nå... Synes det hoppet er litt drøyt...

5000 var vel noenlunde det 590 kostet under release og titan er vel så å si det neste hoppet som kostet straks 10 lapper og har sunket til hele "7000" kr.

Bare jeg om synes det begynner å bli dyrt?

8800 Ultra kostet 6500 kr ved lansering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det handler bare om prioriteringer, de fleste hardware-geeks prioriterer nettop hardware. Er man rik eller pappagutt dersom man kjøper en brukt VW til 10 lapper?

 

Det stemmer jo bare ikke. Det er i nyere tid vi har fått disse lave prisene.

 

Ellers må jeg si at dette var svært gode nyheter :) Flott med konkurranse fra AMD!

En hardware-geek kjøper sjeldent kort som Titan og 590. En som MÅ ha det beste, og pappa har pengene derimot... Hardware-geeksa kjøper oftere tilsvarende 580 og 7970 og klokker om det skulle trengs.

 

Og prisene på kort tidligere kontra nå er ikke noe høyere enn før. Husker jeg betalte 3000 for Radeon 2900XT, enda var XTX bedre og dyrere, og NVidia tok mye mer enn det igjen for toppkortene sine.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...