Gå til innhold

Nvidia søker fred med Linus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flere som har fått hakeslepp her nå ja!

Jeg trodde faktisk at dette ikke kom til å skje med det første, men så kommer Valve og vips så er det kaotiske tilstander da både Nvidia og Amd innseer at forbrukerne kjapt kan hoppe fra Windows over til et annet OS så lenge spillstøtten og opplevelsen er bra...

Du også tror vi kan takke Valve og SteamOS for dette? Hva i alle dager skal det hjelpe at de åpne driverne blir bedre når de proprietære lukkede driverne til Nvidia er femti millioner ganger bedre når det kommer til 3D-ytelse?

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Du også tror vi kan takke Valve og SteamOS for dette? Hva i alle dager skal det hjelpe at de åpne driverne blir bedre når de proprietære lukkede driverne til Nvidia er femti millioner ganger bedre når det kommer til 3D-ytelse?

 

Problemet til nå har blant annet vært den høye terskelen for å prøve ut Linux nettopp fordi driverne som følger med kan gi et såpass dårlig og trøblete inntrykk at interesserte gir opp. Mitt skjermkort fra nVidia er ikke støttet skikkelig av de åpne driverne, og derfor måtte installasjonen av Linux gjennom en del "omveier" for å bli fullført. Slipper man unna slike problemer er det mye større sjanse for at folk er villig til å gå over, og da er det klart at de proprietære driverne vil erstatte de åpne, men her tror jeg altså at ideen er å sikre at flere skjermkort er støttet ut av boksen ettersom de proprietære ikke kan være installert som standard.

Lenke til kommentar

Du også tror vi kan takke Valve og SteamOS for dette? Hva i alle dager skal det hjelpe at de åpne driverne blir bedre når de proprietære lukkede driverne til Nvidia er femti millioner ganger bedre når det kommer til 3D-ytelse?

 

Hvorfor har Nvidia / Amd vist såpass lite interesse hittil? Trolig fordi det fortsatt ikke var et stort nok antall brukere som brukte linux for at det skulle være av interesse. Når nå Windows 8 har greid å delt brukerbasen såpass mye ( svært mange jeg kjenner er nå klar til en endring i OS så lenge spillstøtten eller annen funksjonalitet blir bra ) så forstår jeg at Nvidia og Amd er mer villige til å bidra med gode drivere for å nettopp sørge for å holde på sin egen brukerbase (eller utvide denne).

 

Forhåpentligvis er dette ikke enda en spiker i kista til MS, men om det fortsetter sånn og MS ikke kommer med noe bra snart vil trolig Markedsandelene falle en god del til fordel for Linux osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet til nå har blant annet vært den høye terskelen for å prøve ut Linux nettopp fordi driverne som følger med kan gi et såpass dårlig og trøblete inntrykk at interesserte gir opp. Mitt skjermkort fra nVidia er ikke støttet skikkelig av de åpne driverne, og derfor måtte installasjonen av Linux gjennom en del "omveier" for å bli fullført. Slipper man unna slike problemer er det mye større sjanse for at folk er villig til å gå over, og da er det klart at de proprietære driverne vil erstatte de åpne, men her tror jeg altså at ideen er å sikre at flere skjermkort er støttet ut av boksen ettersom de proprietære ikke kan være installert som standard.

Det vil ta veldig lang tid før de åpne driverne vil kunne måle seg med Nvidias proprietære, tenk fire-fem år i beste fall.

 

 

Hvorfor har Nvidia / Amd vist såpass lite interesse hittil? Trolig fordi det fortsatt ikke var et stort nok antall brukere som brukte linux for at det skulle være av interesse. Når nå Windows 8 har greid å delt brukerbasen såpass mye ( svært mange jeg kjenner er nå klar til en endring i OS så lenge spillstøtten eller annen funksjonalitet blir bra ) så forstår jeg at Nvidia og Amd er mer villige til å bidra med gode drivere for å nettopp sørge for å holde på sin egen brukerbase (eller utvide denne).

 

Forhåpentligvis er dette ikke enda en spiker i kista til MS, men om det fortsetter sånn og MS ikke kommer med noe bra snart vil trolig Markedsandelene falle en god del til fordel for Linux osv.

Problemet er at logikken ikke gir mening...

"Jeg fortjener en burger fordi broren min har begynt å spille basketball."

 

Hvis SteamOS er viktig for AMD og Nvidia vil de fokusere på å gjøre de proprietære driverne sine bedre, Nvidias proprietære drivere på Linux er jo faktisk veldig gode. Jeg kan forestille meg at det vil hjelpe på byttbar grafikk med laptoper, men ellers er det ingen grunn til å tro at åpne Nvidia-drivere er noe annet enn politikk og drama for Linus og open-source-fanatikere.

 

 

 

Hvorfor må alt på linux være åpen kildekode? Kan de ikke bare lage et lukket program til linux som brukere kan bruke. Faktisk her forstår jeg at amd og nvidia vil bruke lukket kode og synes det er helt greit.

Det må ikke være det, Nvidia har en veldig god proprietær driver på Linux, og det er ingen grunn til å bruke den åpne driveren om man ikke heter Stallman.

Lenke til kommentar

Dette er en tragisk dårlig artikkel som ikke klarer å bringe frem saken korrekt i det hele tatt.

 

Nvidia har i lang tid nektet å gi kundestøtte og hjelp til Linux-kunder.

Feil.

 

Dette, kombinert med selskapets motvilje mot å implementere Linux-støtte for sin Optimus-teknologi

Feil. Det var Linus og co som nektet å godta patchen for å legge til støtten. Nå har Nvidia laget et eget interface for å omgå problemet, og vært så omtenksomme at de har forsøkt å tilrettelegge slik AMD også kan bruke det.

 

Dette er godt nytt for Linux-entusiastene som til nå har måtte analysere selskapets driver på egenhånd for å få brukt skjermkortene deres.

Dette er bare tull. Nvidias egen driver er suveren på ytelse, funksjonalitet og stabilitet, og det har aldri vært et behov for å lage en egen driver for å kunne bruke Nvidia-skjermkort i Linux.

 

 

Med disse nye hjelpemidlene håper Nvidia at Nouveau kan gjøre større fremskritt, som blant annet å sikre bedre «ut-av-esken»-funksjonalitet.

Initiativ til åpenhet er en lang tradisjon fra Nvidia, og dette er bare fortsettelsen på dette. Som en bonus slukker dette også mye av den meningsløse kritikken som har blitt rettet mot Nvidia i lang tid nå.

Nvidia og åpenhet, ja de som ikke har sovet i timen vet at vi har utrolig mye å takke Nvidia for. Nvidia står for det aller meste av utviklingen bak OpenGL i den senere tid(7+ år), og har i en årrekke levert solide drivere for Windows, Linux og BSD. Vi kan også takke Nvidia for at Intel har måttet prioritere CPU-støtte for Linux, siden kraftige arbeidsstasjoner med Nvidia-GPUer og Intel-CPUer har vært et svært viktig marked i lang tid. For å friske opp hukommelsen så har Nvidia blant annet åpnet konfigurasjonsverktøyet sitt, GPU-APIet sitt og installasjonsverktøyet til driveren. De har også åpnet opp CUDA-kompilatoren og mye på Tegra-fronten. Dokumentasjon om GPUene er bare det neste steget i rekken, og krever som Nvidia selv har nevnt at dokumentene skrives og deretter gjennomgår en juridisk klarering. Grunnen til at de ikke kan åpne opp resten av driveren sin ennå er rettigheter fra tredjeparter.

 

Du får "ut-av-esken"-støtte for alle distribusjoner som har Nvidia-driveren aktivert. I f.eks. Ubuntu så er det bare å aktivere, så er alt på plass.

 

Til Ars Technica forteller Thorvalds selv at nyheten gjør ham forsiktig optimistisk, og understreker at selv om dette ikke akkurat er et gjennombrudd fra Nvidia, håper han det er et tegn på at de er i ferd med å skifte syn på Linux som plattform.

Linux har som sagt vært en viktig inntektskilde for Nvidia i lang tid, de har ikke endret syn.

 

 

 

 

 

 

jeg tror vi kan takke valve for dette

Nei, dette har absolutt ingenting med Valve å gjøre. Selv om Nouveau skulle få all verden av dokumentasjon i morgen så hadde de minimum trengt 5-8 år før de kunne målt seg med dagens Nvidia-driver, og trolig aldri hvis de fremdeles tviholder på Gallium3D. Det finnes ingen markedsscenarier hvor dette skal utgjøre noen forskjell for Valve.

 

Bare se på Radeon-driveren. Selv om AMD har gjort relativt lite med sin Fglrx-driver på fem år, så er ikke den "åpne" driveren i nærheten med å konkurrere med den. Noen dokumenter vil ikke på magisk vis gi en bra åpen driver. Å lage en skjermkortdriver krever mange årsverk av dedikerte og kompetente utviklere, og er utrolig mye mer komplisert enn en liten webcam-driver.

 

:wee:

Nvidia har meget gode proprietære drivere for Linux, de åpne driverne med dårlig ytelse og funksjonalitet er ikke engang et alternativ for SteamOS.

Helt riktig. For forbrukere er det ingen alternativer til Nvidias offisielle driver. Punktum.

 

Hvorfor må alt på linux være åpen kildekode? Kan de ikke bare lage et lukket program til linux som brukere kan bruke. Faktisk her forstår jeg at amd og nvidia vil bruke lukket kode og synes det er helt greit.

Det er en myte at proprietær programvare uansett er ondskap. Nvidias offisielle driver er ikke vond av følgende grunner:

- Implementerer åpne protokoller (ingen lock-in)

- Har åpen konfigurator, API, CUDA-kompilator og installasjonsprogram.

- Har suveren ytelse, funksjonalitet og stabilitet

 

Hadde Linux-brukere flest forstått dette så hadde vi sluppet at så utrolig mange blir skremt bort av fanatikere.

 

Problemet til nå har blant annet vært den høye terskelen for å prøve ut Linux nettopp fordi driverne som følger med kan gi et såpass dårlig og trøblete inntrykk at interesserte gir opp. Mitt skjermkort fra nVidia er ikke støttet skikkelig av de åpne driverne, og derfor måtte installasjonen av Linux gjennom en del "omveier" for å bli fullført. Slipper man unna slike problemer er det mye større sjanse for at folk er villig til å gå over, og da er det klart at de proprietære driverne vil erstatte de åpne, men her tror jeg altså at ideen er å sikre at flere skjermkort er støttet ut av boksen ettersom de proprietære ikke kan være installert som standard.

Det er opptil distribusjonen om proprietær programvare kan være installert som standard. For distribusjoner som Ubuntu så er det bare å krysse av for proprietær og patentbelagt programvare så får du ordentlige drivere og kodeker.

 

"The downside [to the proprietary drivers] is that they're a huge binary blob which replaces much of the standard X stack and function basically as a wrapper around their Windows drivers. This isn't ideal for Linux kernel and graphics stack developers."

 

Er ikke noe i dette da, arni?

Dette er bare løgn. Det er en god del år siden Nvidia bygde opp en plattformuavhengig driverarkitektur for Linux, BSD og Windows. Det er ikke noe i dette utsagnet som stemmer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Intels Iris Pro och Linux samarbete med Steam får nog både AMD men framför allt Nvidia att bli ganska rädda.

 

Ganske gjennomskuelig dette. Nvidia har desværre hatt for mange år på seg til å bidra med noe fornuftig i linuxverdenen. Jeg har hatt linux og nvidia-kort i mange år å har ikke tall på hvor mange ganger jeg har vært fortvilet over nvidia.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...