Gå til innhold

Sendte "spioner" til iPhone-kø


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slik jeg ser det gjør man seg selv til slave av slikt hysteri over en mobiltelefon.

 

Hvordan kan disse menneskene noengang føle seg frie når de er så trollbundet av noe så enkelt som en mobiltelefon?

 

Det ER latterlig, Samsung trengte ikke engang å lage en video for å demonstrere dette :)

 

Min rutine er å kjøpe ny mobiltelefon når jeg får behov, altså hvis den gamle begynner å føles treg eller utilstrekkelig hva feks kamerafunksjon angår i forhold til nye teknologier som lanseres over tid.

 

Når jeg da ønsker meg en ny telefon bestiller jeg meg rett og slett en ut ifra hva som blir det absolutt beste i tester, hvilket Apple ikke gjør, og tenker ikke så mye over det før den ankommer postkontoret. Er ikke dette en mye sunnere tilknytning til noe materielt noe, enn å sove på fortauet for å kjøpe seg den nyeste Applemodellen man ikke engang kan lese noen tester om? Jeg bare spør, er ingen fanboy. For å være fanboy må man jo tross alt være hysterisk rundt mobiltelefoni :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er nok litt dum eller kanskje veldig lur, jeg kjøper sjelden ny telefon når den kommer ut, dette pga av at prisen går alltid litt ned i løpet av de første månedene, og det uansett om det er Apple eller Samsung telefon. Og jeg velger uansett den beste beste telefonen for meg utifra tester og andres erfaringer med den telefonen. Så derfor kan jeg ikke stå i kø, jeg må vente på testene og markedet må bli mettet før jeg kjøper ny telefon, noe som vil si at telefonen som jeg kjøper er fra 2-4 mnd gammel. Og så er det jo en ganske så stor investering og bruke 4-5k en gang i året på telefon så jeg blir nok aldri en fanboy som iphone brukerene er. For tenk deg skuffelsen med iphone 5, nesten ingenting nytt, den var akkurat like kjedelig som den gamle var, var det en som sa til meg som nettopp hadde vært i London og kjøpt en.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er nok litt dum eller kanskje veldig lur, jeg kjøper sjelden ny telefon når den kommer ut, dette pga av at prisen går alltid litt ned i løpet av de første månedene, og det uansett om det er Apple eller Samsung telefon. Og jeg velger uansett den beste beste telefonen for meg utifra tester og andres erfaringer med den telefonen. Så derfor kan jeg ikke stå i kø, jeg må vente på testene og markedet må bli mettet før jeg kjøper ny telefon, noe som vil si at telefonen som jeg kjøper er fra 2-4 mnd gammel. Og så er det jo en ganske så stor investering og bruke 4-5k en gang i året på telefon så jeg blir nok aldri en fanboy som iphone brukerene er. For tenk deg skuffelsen med iphone 5, nesten ingenting nytt, den var akkurat like kjedelig som den gamle var, var det en som sa til meg som nettopp hadde vært i London og kjøpt en.....

 

 

Haha, nice :)

Godt poeng! :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Slik jeg ser det gjør man seg selv til slave av slikt hysteri over en mobiltelefon.

 

Hvordan kan disse menneskene noengang føle seg frie når de er så trollbundet av noe så enkelt som en mobiltelefon?

 

Det ER latterlig, Samsung trengte ikke engang å lage en video for å demonstrere dette :)

 

Min rutine er å kjøpe ny mobiltelefon når jeg får behov, altså hvis den gamle begynner å føles treg eller utilstrekkelig hva feks kamerafunksjon angår i forhold til nye teknologier som lanseres over tid.

 

Når jeg da ønsker meg en ny telefon bestiller jeg meg rett og slett en ut ifra hva som blir det absolutt beste i tester, hvilket Apple ikke gjør, og tenker ikke så mye over det før den ankommer postkontoret. Er ikke dette en mye sunnere tilknytning til noe materielt noe, enn å sove på fortauet for å kjøpe seg den nyeste Applemodellen man ikke engang kan lese noen tester om? Jeg bare spør, er ingen fanboy. For å være fanboy må man jo tross alt være hysterisk rundt mobiltelefoni :)

 

En annen ting som er fascinerende er at de klarer å skape seg fiender som elsker å kommentere alle trådene... F.eks. er jo dine hentydninger til "fanboy", "best i test, hvilket Apple ikke gjør" etc. ganske avslørende.

 

Når det er sagt, er vel årsaken at Apple har én lansering i året. Det har sine fordeler - større forandringer hver gang, og enormt fokus. Ulempen er jo at selv om mobilen de lanserer hardwaremessig er best på lanseringstidspunktet, er det lite sannsynlig at den er det 11 måneder etterpå.

 

Og med én lasering på kjent schedule, vil mange vente på den - jeg gjør f.eks. det selv. Jeg byttet jobb og skal ha ny jobbmobil, men når jeg da vet at det kommer noe nytt å bedre noen uker senere, venter jeg på den.

 

Om selve iPhone 5S - akkurat nå er det den klart raskeste mobilen i ulike benchmarks. Spiller det noen rolle? Neppe. En toppmodell i dag er rask nok. Fingeravtrykkssensoren blir kjekk hvis den fungerer - det har vært gjort før på Motorola Atrix med dårlig resultat. Og ikke minst er det viktig for meg at den får programvareoppdateringer, med sikkerhetsfikser og features i mange år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apple sine modeller uten abonnement går stort sett aldri ned i pris, så det er samme pris om du kjøper på dag nr1 eller om du kjøper på dag nr 365, men abonnement og binding blir en litt annen kabal.

 

Mange av de som står i kø gjør det jo også av økonomiske grunner, kjenner til flere som har fått finansiert hele flyturen og oppholdet i London ved å selge iPhone 5C og iPhone 5S via Finn.no, ettersom disse ikke kommer til Norge før i desember og det nå er manko på iPhone 5 i Norge frem til da så selger jo disse til vannvittige priser så det er mye å tjene og hente her og endel folk ser på dette som absolutt verdt det og det er jo deres sak.

 

 

Også har du jo en god bunke av de som ser det sosiale og gøyale med det hele, akkurat som mange setter seg utenfor kinoen for å skaffe seg premierebilletter og det hele så er det mange som gjør det samme her, ikke nødvendigvis bare fordi de ønsker produkt først men fordi de syntes hele opplegget og det sosiale rundt er stas, akkurat som det har vært tusenvis av nordmenn som nå nylig har vært på nattåpent og stått i kø for å anskaffe seg GTA V osv osv..

 

Det er ytterst få som bruker 4-5000kr per år for iPhone uansett, de fleste får jo solgt sin 1år gamle modell for type 2500-3000kr og vips så er det en investering på bare et par tusen, noe som de fleste klarer å ha råd til om de har litt sunn og oppegående økonomi, ikke å snakke om at igjensalgsverdien på Apple enheter er såpass høy at du stort sett ikke bruker noe mer penger totalt sett på om du kjøper og selger mobilen hvert år, enn om du beholder mobilen i type 2-3 år fordi da går naturligvis igjensalgsverdien kraftig ned og det er jo ikke store forskjellen på å måtte ut med et mellomlegg på 2000-2500kr hvert år kontra det å måtte ut med 4-5000kr hvert 2-3år.

 

 

Også har du jo en stor bunke med mennesker som syntes det er ekstra stas å ha en produkt før alle andre har fått tak i det, det er jo noe spesielt med det og dette er jo en ganske så vanlig følelse hos de fleste mennesker om det så er snakk om iPhone eller et helt annet produkt. Og brorparten av de som faktisk gjør dette er naturligvis temmelig fornøyde med iOS og iPhone, de gjør jo ikke dette for et produkt de ikke er fornøyde med og ikke ønsker å anskaffe og salget på 9 millioner på 3 dager tilsier jo at ganske mange rett og slett er kjempefornøyde med produktet og det det tilbyr og ønsker seg ny, eller er det sånn at uansett hvor mange som kjøper et Apple produkt så må de alle være hjernevaske fanboys, det kan vell aldri ha seg sånn at mange faktisk er fornøyde med produktene som leveres og derfor skaffer seg dem?

Lenke til kommentar

 

En annen ting som er fascinerende er at de klarer å skape seg fiender som elsker å kommentere alle trådene... F.eks. er jo dine hentydninger til "fanboy", "best i test, hvilket Apple ikke gjør" etc. ganske avslørende.

 

Dette utsagnet her avslører mer kommunikasjonsproblemer hos deg enn fanboyisme hos meg.

Jeg kan ikke forstå at det skal være nødvendig å påvise at jeg ikke er fanboy for at du skal tro det, til tross for at du ikke aner hvem jeg er.

 

Jeg er hverken fiende av Apple, eller fanboy av Apples konkurrenter.

Som jeg sa, så kjøper jeg det som kommer best ut i tester. Denne gangen var det en Xperia Z, forrige gang en Galaxy S2, og før det en HTC Desire HD.

 

Enda lengre tilbake i historien har jeg eid alt ifra Nokia og Motorola til Ericsson og Sony Ericsson. Har til og med hatt en Magcom som var noe av det mer sjeldne som fantes men som var fantastisk bra. Men for dyrt til at det ble noen suksess den gangen.

 

Ser du?

Problemet her ligger hos deg, for det ble tydelig at jeg måtte forsvare min "status" som mobileier, altså en "uavhengig". Ergo ligger mine argumenter sentrert i mitt syn OVERFOR fanboys og hvor komisk jeg syntes det er, IKKE at jeg er en selv.

 

Det virker, som jeg forsøkte å si, at folk ikke kan føle seg særlig frie sålenge de er så trollbundet til noe så simpelt som en mobiltelefon i sine hobbyer. Og det er jo her min hovedargumentasjon har ligget. Jeg ser på det som et problem i samfunnet når folk har så lite meningsfylt å fylle hverdagen med at en telefon kan bli så viktig for dem. Det som tar bort min søvn er langt ifra noen mobiltelefon, men feks det å reise og oppleve ting. Ville mye heller brukt 6-10 000kr på en ferie fremfor en mobil med et eple på.

 

Ønsker ikke at alle skal mene det samme som meg, da ville vi jo alle vært nike istedenfor unike. Og jeg sier heller ikke at min mening er riktig. Jeg bare ytrer meningen min, som er HELE poenget med et diskusjonsfora :)

Lenke til kommentar

Jeg tror noen bare er disponert for denne typen oppførsel, jeg vet ikke om det er arv eller miljø. Jeg kjenner flere som nesten tisser i buksa når de møter en kjendis på gata. Datteren min har veninner som hyler foran scenen på en konsert så de nesten ikke får puste, datteren min hyler også, men det er fordi hun prøver(!) å være like stor fan. Saken er den at hun er minst like stor fan av artisten, hun bare mangler den "tisse i buksa" faktoren. Dette ser du igjen på oppførselen til folk i trafikken, på kjøpesenter, på flyet, på fergen...

La meg ta siste flytur som eksempel, jeg satt omtrent midt i flyet, og følgelig lengst mulig fra begge utgangene. Jeg vet hvordan disse seansene foregår, så jeg blir sittende å vente på at alle som vil først av skal bli ferdige med sitt. Av 120 passasjerer, så er det fire-fem reisefølger på 12-15 personer som blir sittende, leser avisen, hører på musikk og venter. Når flyet er nesten er tomt ti minutter senere, så reiser de seg, sier høflig "etter deg" og går rolig av flyet. hun som satt ved siden av meg, sto i ti minutter med ene hånden i bagasjeluken over hodet mitt, og presset seg ut i håp om å komme av snart, og alt ved henne sa at hun var stresset, og skulle vært et annet sted. Når min koffert kom på samlebåndet, sto hun fortsatt foran hullet der koffertene først dukker opp, og sloss med 30 andre om plassen.

 

Jeg sier ikke at denne kvinnen var spesiell, eller sær. men at noen mennesker later til å ha et overivrig gen i kroppen, og andre har tid til å vente på de første? Du er tross alt ikke førstemann til å få den nye iPhone'n, den er det noen på R&D som har. Hadde du gått til butikken tre minutter før stengetid så tipper jeg køen ville være nesten borte. Men som sagt, noen venter heller ti dager før, enn ti timer etter :hmm:

Lenke til kommentar

Mye fornuftig du skriver der, men det å stemple folk som "fanboy" bare fordi de foretrekker løsning A og holder seg til løsning A fordi de er fornøyde med løsning A og derfor ikke velger løsning B blir jo helt feil.

 

De som konstant går rundt å ser på alt som kommer fra alle andre enn Apple å gnir på nesa og sprer all salgs negativpropaganda rundt det, de kan vell kalles "fanboy". De som har et såpass låst tankesett at absolutt alt fra en produsent er rene mekkah, og alt annet fra alle andre er rene helvete kan nok betegnes som "fanboys".

 

Problemet her er jo at du blander kortene, det du i all hovedsak sier er jo at alle som er fornøyde med en produsent og spesifikke produkter og derfor av egen erfaring og preferanse holder seg til denne produsentene og disse produktene er "fanboy" og det er jo naturligvis visvas. Du må ikke bytte produsent fra år til år, bytte produkt fra år til år for å kunne kalle deg selv uavhengig og ikke være en fanboy. Du kan jo godt kjøpe en Apple toppmodell, en Samsung toppmodell, en Sony toppmodell osv osv uten å være en "fanboy" og spesielt med Apple så har de jo faktisk egen programvare og egne løsninger som gjør at det Apple tilbyr faktisk skiller seg endel fra konkurrentene og de som faktisk foretrekker disse løsningene, de som faktisk foretrekker iOS osv de havner jo naturligvis på en iPhone. Du trenger ikke være noen hjernevasket Apple fanboy for å foretrekke iOS fremfor Android OS eller Windows Phone.

 

 

Og når man snakker om å være hjernevasket og påvirket så kan man jo på mange måter si at personer som deg som utelukkende kjøper ting utifra tester de leser på nett, altså ikke har noen personlige meninger eller preferanser i sitt valg i det hele tatt er minst like hjernevasket som alle andre. Det at du ikke har noen personlige preferanser som avgjør hvilke produkter du velger gjør jo ikke det til noen "bedre" eller mindre "hjernevasket" person, og hvis Ola er minst like fornøyd med sin iPhone 5S som du er med din Xperia Z spiller det da noen rolle om hvem som fikk best i test på diverse nettsider? Når alt kommer til at så er det hver enkelt person som avgjør hva de kjøper og når alt kommer til alt så er det eneste som faktisk betyr noe at brukeren selv er fornøyd med det produktet de kjøper, så om det er en iPhone, en Xperia Z eller noe helt annet, og hvorvidt det ha fått terningkast 3 eller 6 i tester er jo i så måte helt likegyldig eller mener du at det er mer riktig at Ola å kjøpe seg en Xperia Z bare fordi den fikk bedre i tester når han selv vet at han selv ønsker en iPhone og vil være strålende fornøyd med den?

 

 

Folk maler ting så sort / hvitt at det er helt fanatisk og det er litt ironisk at en person som snakker så høyt om at det å være så låst til sitt tankesett rundt noe så simpelt som en mobiltelefon er ille, men her sitter jo faktisk du å langer ut om tema og bryr deg tilsynelatende mer om at andre velger "feil" enn de selv faktisk bryr seg. De fleste kjøper faktisk bare den telefonen de liker best og er fornøyde med det, verre er det ikke og jeg skjønner ikke helt hvorfor folk har et så vannvittig stort behov for å sitte på diverse nettfora å lange ut i det lange og det brede om hvor idioter av noen hjernevaska fanboyer de må være bare fordi de kjøper produkter de tilsynelatende er tilfreds og kjempefornøyde med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

snip

 

 

Hallo, hold deg til tema da.

 

Det jeg har påpekt er hvor komisk hysteriet rundt IPhone er. Og at folk gjør seg selv til slaver over en så enkel materialistisk ting.

Jeg har aldri brukt ordet hjernevasket overhodet, og jeg ser ikke mine påstander i kontekst med å lange ut i det vide og det brede som du påstår jeg gjør, så jeg skjønner ikke helt hvor du vil?

 

Du sikter på meg av grunner jeg ikke kan identifisere meg med, så jeg ber igjen om at du holder deg til temaet. Dog er det lite interessant for meg å fortsette å diskutere med deg da du kommer med påstander som er tatt litt ut av løse luften :)

 

Jeg har kun sagt pepper, og du svarer med alskens av sterke krydderier tilbake, så jeg vil nå påstå at det faktisk er du som langer ut i det vide og det brede; med påstander om mine argumenter som faktisk ikke har rot i virkeligheten.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...