Gå til innhold

Netflix får video med skyhøy oppløsning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel å bra dette, men jeg ville heller foretrukket at de hadde mer fokus på forbedre komprimeringa i 1080p enn å oppgradere til 4k og sannsynligvis få forferdelig komprimerte filer. Det er generelt mye bedre kvalitetsmessig å se en 720p-fil på 5 gb enn en 1080p-fil på samme størrelsen. På 1080p-fila vil mer av filstørrelsen gå med til ren oppløsning, mens på 720p er det færre piksler, og filstørrelsen går med til bedre farger, svartere svart, mindre støy osv en 1080p. De burde utnytte 1080p kvaltitetsmessig til det fulle før de går over på 4k.

 

(og kan de ikke bare likesågodt legge til en mulighet for å se filmer ukomprimert i en offline-modus)

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Er gennerellt sett enig i responsen til andre folk i kommentarfeltet. Som med YouTube, så er ikke innholdet lagret for kvalitet, men heller for noe tilnermet som det er lettere å streame. Personlig hadde jeg settet en god pris extra på de resterende 20% av skarpheten som er borte for lenger lastetid. Bare å kalle det premium! IDGAF.

Lenke til kommentar

 

Når det gjelder bruk av båndbredde, har Netflix' egne tester angivelig vist at det går an å levere 4K-kvalitet ved en overføring på bare 15 Mbit/s.

Når de kaller 2Mbit/s video for HD, så er jeg litt skeptisk til disse interne testene. Sony har tidligere sagt at 4k filmer må være på 100 GB. Dvs ~100 Mbit/s, litt mer enn 15...

Lenke til kommentar

Jeg klarer meg fint uten 4K foreløpig, og hadde satt pris på om de kunne prioritert å tilgjengeliggjøre:

 

Dexter sesong 6, 7 og 8.

Breaking Bad sesong 4 (og 5 når den er ferdig).

Det er ikke bare til å "prioritere" dette. Det handler om avtaler, og det er ikke bare-bare det. Noe de kanskje kunne ha gjort var å øke prisen litt, men tror ikke den lille summen hadde gjort avtalene så mye bedre. Det trengs tid, det trengs flere folk som streamer, Netflix trenger tid og suksess. Og selvsagt konkurranse, noe få klarer å levere.

 

 

Tror vi trenger en god del bedre infrastruktur før det blir aktuelt for de fleste å streame 4k uansett.

Men det er bra at noen av dem stikker hodet ut. Enten det er Netflix eller nettleverandøren. Hvis begge to hadde skylt på enten "for lav båndbredde" eller "ingen som utnytter hastigheten" så kommer vi ingen vei. Vi trenger et krevende format som mange ikke har nok båndbredde til.

 

 

 

Nå vil jeg ikke kalle dette "krevende", spesielt ikke når TV-signaler gjerne er på 15-25 Mbps for 720p, men det er bedre enn ingenting. Håper de øker det til ihvertfall 20 og forbedrer lydkvaliteten. Jeg skal ihvertfall foreslå dette til Netflix feedback, hvis ingen gjør dette så blir det ihvertfall ingen endringer. De bruker faktisk feedback de får til videre vurderinger, så kom igjen folkens. Engasjer dere de som er engasjerte nok. Det er vinn-vinn uansett om dere bryr dere om 4 k eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke få bedre lyd og bilde før de begynner med 4K...

Hehe, jeg har allerede gitt min feedback, nå er det deres tur (hvorfor klage her om dere ikke engasjerer dere). :)

 

Ifølge dem så ble dette notert ned og ble brukt videre i utvikling av tjenesten. De varlitt u sikre på om de skulle oppgradere lyden, men det kunne godt tenkes sa han. Og lyden på Netflix er faktisk ganske dårlig, lav bit-rate og dynamisk område. Bildekvaliteten for meg er grei på HD/1080p (såkalt "SuperHD"), men hadde ikke gjort noe om den var bedre. Må innrømme at jeg lar være å se på titler om det ikke er HD, klarer ikke å se på SD.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

 

Hvorfor ikke lansere alt materiale på 8K, og la aktørene få noe å bryne seg på. Spesiellt på bredbåndsiden.

Fordi det ikke finnes 8K materiale eller 8K kameraer enda.

 

Selv Orange Is the New Black som i artikkelen påstås at Netflix spiller inn i 4K blir skutt med et 2.8K kamera, så hvis den serien kommer i 4K er det opp-konvertert.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Fordi det ikke finnes 8K materiale eller 8K kameraer enda.

 

Selv Orange Is the New Black som i artikkelen påstås at Netflix spiller inn i 4K blir skutt med et 2.8K kamera, så hvis den serien kommer i 4K er det opp-konvertert.

Joda, materiale og kameraer finnes. Men det er veldig få 8K kameraer der ute, de fleste befinner seg i Japan. NHK, Japans svar på NRK, har et slikt kamera.

 

http://www.engadget.com/2013/05/31/nhk-flaunts-8k-ultra-hd-compact-camera/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

720p og/eller 1080p holder i lange baner for meg. Er fornøyd med DD og DTS men bedre lydkvalitet hadde jeg ikke sagt nei til.

 

Har spillt av 720p filmer på ~5gb og 1080p på ~10gb som jeg oppfatter som langt bedre kvalitet enn hva netflix o.l leverer.

 

Burde kanskje vært flere valg for kvalitet så mann kunne justere etter hvilken internettlinje som brukes. Er ikke kjekt å spise hele linja heller når flere bruker den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...