Gå til innhold

Guide: Fjerning av varmespreder på Haswell (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ganske tøft og morsomt eksperiment, som for en gangs skyld var vellykket!

 

Dere burde imidlertid få pusset IHS helt glatt for å få siste lille temperaturdrop! Våtslip den med meget finkornet sandpapir, type P2000 eller P3000, og evt gå over med finpolish ment for bil etterpå (altså ikke konsumerserien til autoglym eller turtlewax da disse bare har fyllere som silikon og slikt). Rens med alkohol etterpå.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest hele teksten, så mulig det er besvart der, men hvorfor velger dere å ha to lag med kjølepasta? Altså over og under en varmespreder som egentlig er unødvendig. Varmesprederens under 1 mm tykkelse sprer ikke varmen i nærheten så godt som kjølerens kobberbunn som er mange mm tykk.

At de setter lokket tilbake er vel for å unngå å knuse kjernen når kjøleren monteres, noe som mildt sagt er lite ønskelig.

 

edit: Forøvrig en meget god artikkel :)

Endret av Karamell2
Lenke til kommentar

 

Jeg har ikke lest hele teksten, så mulig det er besvart der, men hvorfor velger dere å ha to lag med kjølepasta? Altså over og under en varmespreder som egentlig er unødvendig. Varmesprederens under 1 mm tykkelse sprer ikke varmen i nærheten så godt som kjølerens kobberbunn som er mange mm tykk.

At de setter lokket tilbake er vel for å unngå å knuse kjernen når kjøleren monteres, noe som mildt sagt er lite ønskelig.

 

edit: Forøvrig en meget god artikkel :)

Korrekt, man kan droppe lokket, men det er ikke noen gevinst i temperatur. Da er det tryggest å ha på lokket siden den også beskytter kjernen.

Lenke til kommentar

At de setter lokket tilbake er vel for å unngå å knuse kjernen når kjøleren monteres, noe som mildt sagt er lite ønskelig.

Husk at varmespreder er en forholdsvis ny oppfinnelse. Prosessorene ble solgt med bare kjerner for 10 år siden og knuste kjerner var ikke noe kjempeproblem selv om det var en del eksempler på folk med ti tommeltotter som skulle montere kjøleren med taktfaste slag.

 

 

Korrekt, man kan droppe lokket, men det er ikke noen gevinst i temperatur. Da er det tryggest å ha på lokket siden den også beskytter kjernen.

Ingen gevinst i temperatur? Jo, det er jo nettopp det man får når man dropper to av hindringene i varmestrømmen, ett lag kjølepasta og ett lokk. Varmespreder er fortsatt et misvisende begrep. Lokket er et lokk som skal hindre at uforsiktige knøvler det til og knuser kjernen. Det sprer varmen litt, men ikke så godt som bunnen på kjøleren. Det største problemet i varmespredning-sammenheng er det ekstra laget med termisk ledende pasta. Det har langt dårligere termisk ledningsevne enn kobber, men er et nødvendig onde for å få nogen lunde kontakt mellom to harde flater. Klarer man å unngå et slikt sjikt kan man senke temperaturen med flere grader. Tester av termisk pasta viser at det skiller ganske mange grader mellom de ulike variantene. Selv de beste variantene, med perfekt tynn pålegging, gir flere grader temperaturforskjell mellom prosessor og kjøler.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest hele teksten, så mulig det er besvart der, men hvorfor velger dere å ha to lag med kjølepasta? Altså over og under en varmespreder som egentlig er unødvendig. Varmesprederens under 1 mm tykkelse sprer ikke varmen i nærheten så godt som kjølerens kobberbunn som er mange mm tykk.

 

Det var noe jeg lurte på også, men slik jeg ser det så må vel varmesprederen være der for at holdemekanismen for CPUen skal fungere?

 

Den har små vinger på siden som rammen rundt sokkelen presser ned. Fjernes denne så sitter vel CPUen løst. Det kunne nok vært løst ved å legge noe av riktig størrelse under der den presser.

 

Men de har vel kanskje vært litt fornuftige, da det vel er en del om har greid å ødelegge CPUen ved å skru kjøler litt feil på, og dermed knuse selve kjernen. Men det burte vært testet da de uansett nok var forbedret på å ende opp med en ødelagt CPU.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Så at dere nevnte Arctic Silver 5, og at denne ikke var noe særlig bra kjølepasta. Jeg var av den oppfattningen at denne var blandt de bedre på markedet?

 

Men så har ikke jeg sjekket opp noe særlig på kjølepastafronten de siste 5-0 årene heller :D

 

Den var, men som med mye annen teknologi, så skjer det forbedringer.

Har selv brukt denne også i det siste, da det kan være greit å bruke den opp for min del.

Er ikke ute etter den siste 2-3 gradene uansett. Driver ikke med ekstrem klokking.

Lenke til kommentar

Husk at varmespreder er en forholdsvis ny oppfinnelse. Prosessorene ble solgt med bare kjerner for 10 år siden og knuste kjerner var ikke noe kjempeproblem selv om det var en del eksempler på folk med ti tommeltotter som skulle montere kjøleren med taktfaste slag.

 

 

Ingen gevinst i temperatur? Jo, det er jo nettopp det man får når man dropper to av hindringene i varmestrømmen, ett lag kjølepasta og ett lokk. Varmespreder er fortsatt et misvisende begrep. Lokket er et lokk som skal hindre at uforsiktige knøvler det til og knuser kjernen. Det sprer varmen litt, men ikke så godt som bunnen på kjøleren. Det største problemet i varmespredning-sammenheng er det ekstra laget med termisk ledende pasta. Det har langt dårligere termisk ledningsevne enn kobber, men er et nødvendig onde for å få nogen lunde kontakt mellom to harde flater. Klarer man å unngå et slikt sjikt kan man senke temperaturen med flere grader. Tester av termisk pasta viser at det skiller ganske mange grader mellom de ulike variantene. Selv de beste variantene, med perfekt tynn pålegging, gir flere grader temperaturforskjell mellom prosessor og kjøler.

 

Beklager, var litt uklar. Jeg så en forumtråd (klarte ikke finne den nå) for en stund siden der de testet dette, og fant ut at temperaturgevinsten var minimal. Dette kan jo selvfølgelig være feil ;)

Lenke til kommentar

Ja, temperaturgevinsten er ikke stor, men den er der. Går man først til så drastiske skritt som å fjerne lokket for å minke temperaturdifferansen så burde det være et naturlig valg å fjerne lokket helt.

 

Siden sokkelspenna krever lokk så kan det kanskje være mer aktuelt å lage et stort hull i lokket, bare beholde ramma og tilpasse en kjøler så den passer ned i hullet og kan kjøle kjerna direkte.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er ikke dumt. Det raske svaret er at prosessoren tilfredsstiller det 99,9% av kjøperne etterspør. Det å lage den perfekt også for den siste promillen av kundene ville koste mer enn de kan tjene på å gjøre det. Det er tross alt butikk Intel driver og konkurrenter finnes ikke for tiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så at dere nevnte Arctic Silver 5, og at denne ikke var noe særlig bra kjølepasta. Jeg var av den oppfattningen at denne var blandt de bedre på markedet?

 

Men så har ikke jeg sjekket opp noe særlig på kjølepastafronten de siste 5-0 årene heller :D

 

De nevnte at den har lang innkjørings tid og det stemmer. Etter at pcen har vært brukt og kjølt ned et antall ganger vill temperaturen droppe en del. Så etter kansje en måneds bruk så kan du ha opptil 4-5 grader laverer temperatur enn når du først testet.

(Håper jeg ikke blandet denne kjølepastaen med en annen?)

Lenke til kommentar

 

Siden sokkelspenna krever lokk så kan det kanskje være mer aktuelt å lage et stort hull i lokket, bare beholde ramma og tilpasse en kjøler så den passer ned i hullet og kan kjøle kjerna direkte.

 

Man burte nok ikke trenge noe tilpassing av kjøleren, det er nok bare å ta dremmelen på kanten, slik at bare rammen som normalt er limt på PCBen er igjen, og lime den tilbake der den satt. Mulig man bare kan bruke dremmelen i utgangspunktet. Hvis man er meget hendig med den. Men tror løsningen vist her er en bedre løsning.

 

Sjuskete av påføring kjølepasta og konkav topp?!

 

Nå er det også noen kjølere som kommer med en svak konkav på undersiden av kjøleren. Når presset som oppstår når man skrur ned kjøleren, såpresses det sammen på en måte at det blir bedre kontakt.

Lenke til kommentar

Fant akkurat ut at EK har et spesialkit for Supremacy vannblokk på "de-lidda" Ivy Bridges :

 

http://www.ekwb.com/news/324/19/EK-first-to-support-cooling-of-delided-Ivy-Bridge-CPUs/

 

Med det litt kronglete navnet : EK-Supremacy PreciseMount Add-on Naked Ivy

 

http://www.ekwb.com/shop/ek-supremacy-precisemount-add-on-naked-ivy.html

 

Neste step, vann rett på die, tror jeg er å strekke det litt langt. Selv om folk har prøvd. :confused:

 

edit:

review: http://www.bit-tech.net/hardware/cooling/2013/06/08/ek-supremacy-precisemount-review/1

Endret av Karamell2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...