Gå til innhold

Neste Android kan støtte 64-bit


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er selvsagt noe markedføringsavdelingene blåser opp for å holde seg selv aktuelle og lure kunder inn grinden. Det er bra ting går fremover, men som oftest kommer ikke den ekstra "bredden" i bruk før noen generasjoner senere.

Disse løpene har vi sett dø andre plasser før.
Nå er dpi/oppløsnings-racet snart over, samt flerkjerne, prosessorhastighet uavhengig av arkitektur, megapixel, G/mobildata....

Nå vil de ha 64bit på alles lepper det neste året/halvåret. Fingeravtrykk-leser tror jeg er blindvei. Tale er forsatt langt ifra å ta over.

Jeg hadde håpet at batteri / oppetid / ladetid snart skulle se en liten revolusjon. Det er irriterende å ha forventingener om 10-12 timer oppetid ved film (les Nexus 7 -13) og i realiteten få 4-5t.

Det hadde det vært morsomt om kundene sluttet å bruke aktører som aldri oppdaterer enhetene eller som kutter ut støtten etter ett lite år. Eller bare generelt aktører som ikke holder ord.

Spørsmål: Er det mulig å ha "bakdør" i hardware? cpu, wifimodul eller lignende som uavhengig av operativsystemet gir tilgang til NSA?

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

“[While Apple touted 64-bit support in the new iPhone,] that’s done in Linux, has been done for a long time. The Android ecosystem just picks that up by default, they don’t have to go through any special development process to do that.” – Linux Foundation Executive Director Jim Zemlin

 

"Android as an operating system – down to the code – already supports this technology, now there just needs to be a bit of hardware to provide the backing"

 

Android støtter allerede 64-bit ut av døren, så det står kun på hardwareprodusentene å implementere støtten - noe som vil skje snart, skal vi tro ryktene.

Lenke til kommentar

Ja, en bakdør i hardware er fullt mulig, feks gjennom wifi-modemet.

Samsung Galaxy S4 ble først rootet gjennom en CPU-hack, riktignok innebar det fysisk kontroll av enheten, men å tro NSA og andre hackere i verdensklassen ikke kan oppnå samme resultat via nett-tilgang vil være naivt.

Det skal allikevel nevnes av bakdører stort sett er irrelevant, budsjettet til NSA og andre intelligens-organisasjoner tillater svært lite individual overvåking av den typen. Budsjettene er satt hovedsakling til samling og analysering av såkalt meta-data som hentes fra "bottlenecks" i nettverkene.

Lenke til kommentar

[....] budsjettet til NSA og andre intelligens-organisasjoner tillater svært lite individual overvåking av den typen. Budsjettene er satt hovedsakling til samling og analysering av såkalt meta-data som hentes fra "bottlenecks" i nettverkene.

Hvordan vet du eller noen andre enn NSA selv hva budsjettet deres tillater og ikke tillater?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan vet du eller noen andre enn NSA selv hva budsjettet deres tillater og ikke tillater?

 

Budsjettene til såkalte "intelligence agencies" i USA ligger på 52,6 milliarder dollar (310 milliarder kroner) i året viser Snowdens nyeste lekkasje. Av de 52,6 milliarder dollarne er 10,8 milliarder dollar til NSA. Hvordan de blir fordelt er usikkert. CIA mottar 11,5 milliarder dollar i året til datainnsamling alene. National Reconnaissance Office mottar 10,3 milliarder dollar i året, hvor 6 milliarder dollar går til datainnsamling.

 

NASAs budsjett til sammenligning ligger på 16 milliarder dollar i året.

 

Kilde: Intellighub

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tallene betyr vel egentlig ingenting. Hvordan dere kommer frem til hvor mye overvåking det er mulig og gjøre og ikke gjøre med et slikt budsjett ser jeg ikke helt men ok... dette begynne også bli litt off-topic .. med mindre 64-bit støtten er en del av NSA budsjettet..

Endret av Backpfeifengesicht
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tallene betyr vel egentlig ingenting. Hvordan dere kommer frem til hvor mye overvåking det er mulig og gjøre og ikke gjøre med et slikt budsjett ser jeg ikke helt men ok... dette begynne også bli litt off-topic .. med mindre 64-bit støtten er en del av NSA budsjettet..

 

Hehe, nå delte jeg kun tallene. Jeg har ikke påstått at NSA sniker seg inn i telefonene våre gjennom en bakdør, og denne diskusjonen holder jeg meg langt unna. Det blir kun spekulering og tull og ingen blir fornøyd.

Lenke til kommentar

Ut fra anandtechs test av 5s ser det ut til at byttet til 64 bit (armv8) for dem har gitt store forbedringer i ytelse, så jeg håper androidverdenen følger etter. 64 bits støtte for intel er ikke like interessant siden endringene på noen måter ikke er like store (instuksjonssettet amd64 er bare en utvidelse av x86, ikke noe nytt), men det er jo et godt tegn på at android også vil klare byttet til armv8 rimelig kjapt.

Lenke til kommentar

 

Jeg hadde håpet at batteri / oppetid / ladetid snart skulle se en liten revolusjon. Det er irriterende å ha forventingener om 10-12 timer oppetid ved film (les Nexus 7 -13) og i realiteten få 4-5t.

 

Det hadde det vært morsomt om kundene sluttet å bruke aktører som aldri oppdaterer enhetene eller som kutter ut støtten etter ett lite år. Eller bare generelt aktører som ikke holder ord.

 

 

Kan ikke si meg mere enig. Batteri, brukerstøtte, og oppdateringer er det vi vil ha. Når det gjelder fingeravtrykk leser deler jeg din skepsis. Har alltid ment at NFC var døfødt fra starten av. Fingeravtrykkleser kan fort gå samme vei, om kundene ikke ser et behov for å ha det.. !

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...