Gå til innhold

? SSD er ingen reell utfordrer til harddisken ennå (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det? Det er vesentlig flere likheter mellom en vanlig HDD og SSD enn det er mellom RAM og SSD.

Eh nei? En harddisk har en snurrende plate og et bevegelig lesehode, mens SSD og Ram ikke har noen mekaniske deler i det hele tatt. SSD-er og RAM har også minneceller som bygger på oppdagelsen av transistorer, mens harddisker ikke gjør det.

Lenke til kommentar

Her er "problemet" mitt med magnetiske disker: lagringstid. Den absolutt elendigste ut av alle lagringsmedier, og dermed kan ALT man lagrer på NAS ryke før eller siden. Før noen anklager meg for å være totalt uinformert - ja, jeg vet det finnes RAID av alle smak og varianter, men ingen RAID kan forlenge lagringstiden, bare sørge for redundans. På lang sikt hvis harddiskprodusentene ikke fikser dette så komme brukere av å lide mer og mer, og desto større samlingen av *insert media type here* desto mer det vil koste å sikre at denne samlingen ikke tapes. Jeg har sett nok eksempler av skadede bilder og dokumenter, og for store filer er dette enda større krise siden de er rett og slett større og en feil kan ødelegge hele file. Man kan reparere og bla bla bla men det hjelper lite, og derfor går jeg over til å lagre alt som er viktig på M-Disc, i flere kopier.

Krypterte harddisker, eller krypto-containere nevner jeg ikke engang, der er problemet mye verre.

Og det hjelper ikke akkurat med at utviklingen av HDD går i den retningen å gjøre lagringen tettere og tettere på platene, heller tvert imot.

 

En annen sak er at INGEN moderne enheter, fra telefon til spill-pc (og snart flere og flere servere) kan fungere med HDD hvis meningen er at enheten skal være rask, så fremtiden henger på kjappe og enda kjappere SSDer, så å snakke om "syltynn harddisk frister for tablet-bruk" artikkel som HW hadde for noen dager siden henger ikke sammen med virkeligheten på noe måte.

Lenke til kommentar

Eh nei? En harddisk har en snurrende plate og et bevegelig lesehode, mens SSD og Ram ikke har noen mekaniske deler i det hele tatt. SSD-er og RAM har også minneceller som bygger på oppdagelsen av transistorer, mens harddisker ikke gjør det.

Kan du erstatte harddisker med RAM, altså? Det var jeg ikke klar over. Fancy! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mens dere hadde WD i tale kunne det jo være greit å få vite om deres fremtidsplaner for disklinjene fra HGST, og om de har hatt en finger med i spillet nå som HGST disker nærmest er umulige å oppdrive i norske nettbuttikker.

 

Det er ikke bra om WD planlegger en stille avsluttning av HGST uten å videreføre teknologien.

Lenke til kommentar

Det finnes svindyre ram-baserte SSDer med og uten batteribackup (De uten kombineres nok i 99% av tilfellene med ekstern UPS). Det jobbes også med nvram som potensielt kan erstatte flash i noen tilfeller.

... men da er vil tilbake til utsagnet ditt om at "RAM erstatter ikke SSD med det første", som nok er ganske korrekt.

Lenke til kommentar

 

Jeg kunne vurdert en 5.25" HDD, med feks. 10TB+ lagring, dersom prisen var under 4000,-

 

Kommer nok, men ikke i år - neppe til neste år heller. Personlig foretrekker jeg flere mindre disker i en RAID-løsning. 10TB på en disk - det er styggmye data å krasje med.

Speiler man diskene så spiller det ingen rolle. :-)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg holder meg unna WD, og kommer ikke til å kjøpe de igjen inntill de starter med RMA også gjelder Norge, per nå må man via der man kjøpte disken, ikke alltids like lett det, endten om de er konk(netshop, ikke husker hvor man har kjøpt disken eller den er kjøpt på andre siden av landet)

 

Jeg har system disk som SSD med lagring kommer til å forbli snurredisk på lenge da det ikke er pris guntsig og skaffe så store mengder som jeg behov for

Endret av -Night-
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg kunne vurdert en 5.25" HDD, med feks. 10TB+ lagring, dersom prisen var under 4000,-

 

Kommer nok, men ikke i år - neppe til neste år heller. Personlig foretrekker jeg flere mindre disker i en RAID-løsning. 10TB på en disk - det er styggmye data å krasje med.

Disker bør settes i raid uavhengig av størrelsen hvis man ønsker å sikre seg mot disk-kræsj

Lenke til kommentar

Her er "problemet" mitt med magnetiske disker: lagringstid. Den absolutt elendigste ut av alle lagringsmedier, og dermed kan ALT man lagrer på NAS ryke før eller siden. Før noen anklager meg for å være totalt uinformert - ja, jeg vet det finnes RAID av alle smak og varianter, men ingen RAID kan forlenge lagringstiden, bare sørge for redundans.

 

Hva mener du har bedre lagringstid, og i hvilke situasjoner?

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...