Gå til innhold

Derfor åpner Dropbox noen av filene dine


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hallo... noen tror visst data ligger i konvolutter eller noe. Dropbox folket kan kopiere og se data som de ønsker når du lagrer data hos dem. De trenger ikke å "åpne" noe som helst. At de har noen automatisrte greier som endrer data for å gjøre ting lettere folk er ikke mer enn hva en kan forvente, etikken er at folk flest vil ha det lettvindt foran sikkert.

Folk som vil ha det sikkert pakker filene inn med TrueCrypt eller denslags.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Jeg mener det finnes ikke nok overvåkning! Ingen sarkasme, jeg mener det.

 

Grunnen til denne tilsynelatende dumme påstanden er at desto mer overvåkning er det, detso mer fokus er det på kryptering og annen sikkerhet. NSA og alle de andre alfabetsuppe-organisasjonene har nå gitt MER motivasjon til hvermannsen og til programvareutviklere til å rette blikket mot individuell sikkerhet enn hva diverse "tinfoil hat conspiracy theorists" har noensinne klart å få til.

 

Til dette sier jeg - la det være slik. Takk, NSA, dette er gratis reklame og motivasjon uten ende.

Lenke til kommentar

Jeg mener det finnes ikke nok overvåkning! Ingen sarkasme, jeg mener det.

 

Grunnen til denne tilsynelatende dumme påstanden er at desto mer overvåkning er det, detso mer fokus er det på kryptering og annen sikkerhet. NSA og alle de andre alfabetsuppe-organisasjonene har nå gitt MER motivasjon til hvermannsen og til programvareutviklere til å rette blikket mot individuell sikkerhet enn hva diverse "tinfoil hat conspiracy theorists" har noensinne klart å få til.

 

Til dette sier jeg - la det være slik. Takk, NSA, dette er gratis reklame og motivasjon uten ende.

 

Hvis du mener man trenger å leve i en politistat/1984 før folk skal begynne reagere og faktisk bry seg om personvern er det allerede for sent. Det er nå man må handle hvis man ikke vil ende opp i 1984.

 

Det er mer enn nok bevis på masseovervåkning som har blitt frigjort som PRISM eller forsøk på å sensurere internett; SOPA, PIPA, ACTA, den norske 'antipiratloven' med mer. Men det er noen problemer:

  • Folk flest bryr seg ikke og har den vanlige "jeg har ingen ting å skjule" mentaliteten.
  • Folk flest prioriterer bekvemmelighet(les: convenience) over frihet/personvern.
  • Mangel på tjenester som oppfyller de kravene som gir deg full frihet som er enkle nok for folk flest å bruke.

Det finnes nok alternativer til properitære tjenester, problemet som nevnt er altså at det er for mye styr for en 'vanlig' person å bytte. I tillegg styres de fleste av oss av hva andre gjør, f.eks at alle er på Facebook selv om det finnes titalls alternativer som gir deg kontroll over ditt innhold og personvern.

 

 

MER motivasjon til hvermannsen og til programvareutviklere til å rette blikket mot individuell sikkerhet enn hva diverse "tinfoil hat conspiracy theorists" har noensinne klart å få til.

 

 

De du beskriver som "tinfoil hat conspiracy theorists" er et community av programvareutviklere som lager programmer og tjenester gratis uten en fast timeslønn. De er ikke betalt til å lage fancy og enkle programmer som er rettet mot å få flest mulig til å bruke det for økt profit(og for å selge deres info til andre) men å heller lage programmer med funksjonalitet og sikkerhet i fokus.

Det finnes de firmaene som lager tjenester som lover å bevare ditt personvern men som fremdeles er properitært(eks: Mega, Hemlis, Bittorrent Sync, iPhone 5S sin fingeravtrykkskanner.. m.m). Problemet her at man må stole på at et firma ikke skal selge eller utlevere informasjon til deg til noen andre, og som PRISM har bevist tilbyr alle de store IT-selskapene i USA NSA direkte tilgang til deres tjenester.

--

Men med et økt fokus på personvern nå vil kanskje flere bli med å utvikle programmer og tjenester som bevarer ditt personvern og gjør det enklere for hvermannsen å bruke i tillegg til å spre ordet om at det faktisk finnes alternativer.

 

Philosophy of the GNU Project

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Putt filene dine i rar og sett et nokså lang passord så er du trygg ganske lenge.

Personlig ville jeg nok bruke TrueCrypt. Kanskje ikke så mye pga sikkerhet, men fordi det er lettere å håndtere innhold i en TC container. Man slipper å pakke om i samme grad.

Correct me if I'm wrong. Har ikke brukt rar på flere år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...