Gå til innhold

Her er alle de «rimelige» 4K-TV-ene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg er litt nysgjerring på hvor godt disse TV'ene oppskalerer for det blir vel år og dag til det blir "normalt" med 4K oppløsning på kilden. Sånn i utgangspunktet virker dette litt som et kjøpe-for-å-skryte produkt med dagens signal infrastruktur.

Lenke til kommentar

Jeg er litt nysgjerring på hvor godt disse TV'ene oppskalerer for det blir vel år og dag til det blir "normalt" med 4K oppløsning på kilden. Sånn i utgangspunktet virker dette litt som et kjøpe-for-å-skryte produkt med dagens signal infrastruktur.

 

Merkelig at Norge satset på en så elendig løsning som riksTV bruker nå. Knapt båndbredde til noen få HD kanaler. Mens 50% av kanalene ser ut som 360p fra youtube.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er litt nysgjerring på hvor godt disse TV'ene oppskalerer for det blir vel år og dag til det blir "normalt" med 4K oppløsning på kilden. Sånn i utgangspunktet virker dette litt som et kjøpe-for-å-skryte produkt med dagens signal infrastruktur.

 

Det behøves strengt tatt ikke gjøres mer Sexy enn å binde 4 og 4 pixler for å oppnå samme kvalitet som 1080, men de kommer nok med en eller form for skaleringsalgoritme. Men det er klart, for signaler som skilter med mindre enn 720 så sier det seg selv at skalering er en utfordring om man ikke bare skal binde pixler. Og avstandene fra skjermens native oppløsning og inndata begynner å bli lovlig stor.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Dersom det å binde pixler er det eneste man gjør mht oppskalering vil det jo være veeeeeeldig nyttig med 4K skjerm til TV og film de neste par årene. (jeg går ut fra at de fleste fikk med seg ironien i den setningen).

 

Jeg tror noe av poenget må være, inntil kilden kommer med 4K, at oppskaleringen er veldig smart. Her har faktisk begrepet "smart tv" noe for seg. Gjøres oppskaleringen riktig vil en kunne dra nytte av 4K til annet enn å kjøre flere 1080p seanser samtidig på HTPC'en (eller spill da).

Lenke til kommentar

Jeg har vært med på prisdiskusjoner på 4K TV'er flere ganger her og alle har vært imot meg når jeg har sagt at prisen vil synke til den prisen full-HD var på når den hadde vært ute ca 1 år.

 

Nå viser det seg at jeg har rett i at prisen ville synke mye raskere enn antagelsene fra andre brukere her.

 

Som jeg har sagt før; Prisen på UHD vil synke så raskt at vanlige mannen i gata har råd til dette iløpet av neste år. Dette er en meget god nyhet for "oss" :) Dette vil også medføre at UHD materiale vil komme med stormskritt det neste året. Blir ikke lange ventetiden før stort sett alle nye filmer kommer i UHD.

 

En stor takk til produsentene av UHD enheter :) :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

tro om det er det samme å sette opp 4 1080p skjermer på ati eller nvidia oppsett. sparer da jo flere tusener enda.

når 4k får med seg minst 4 filmer med i prisen og at den ikke bare kjøre på hdmi 1.4 så skal vel vi satse på 4k uhd.

før den tiden det tar å gå ned fra 30000 til 6000 4000 som er rimelig for oss brukere så er det vel gått 3-6 år. da er jo også fiber linjer standard og har en hatighet mellom 30-900mb pr sek. 4k er bare starten. det finnes tver til 4000 på usa markedet,men de kjører ikke fuldt ut uhd utenom at du må sette inn mini hdmi. hadde norske selskaper satset på å få 4k inn med at de ikke skal koste hus og hjem så går det greit.

til dere som som leverer tv se til å legg ved ps4 xbox one tillbud som bonus.

og se til at det leveres med 4k medier som du enten henter i butikken etterpå eller med.

opptak av 4k innhold vil kreve flere tb når 1 time med 4k blir over 200gb eller mere.

infoen bør være at hvis du kjøper 4k så må du få med 4k streming tjenestene fra usa uten kosnader.

4k blir ikke innført for alle har skjermkort bd 4k leser ol

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...