Gå til innhold

Sjekk Asus' lekre nye bærbare med superskjerm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har tidligere eid en laptop fra Zenbook serien. Var ganske fornøyd med den, helt til jeg oppdaget at den slet med varmeproblemer... "Pustehullene" deres som er under maskinen er så utrolig liten og var ikke akkurat så mange av dem heller. Skulle de nye modellene være bygget det samme som de tidligere modellene så er nok disse en stor tabbe av Asus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser grei ut, spesifikasjonene er fine, men jeg fortsetter å irritere meg over hvor sinnsykt tynne bærbare maskiner blir. Dette fører også til mangel på tilkoblingsmuligheter, for meg er 6 USB-kontakter et minimum. I tillegg bør det være RJ45, DP, minnekortleser og lydkontakter.

 

Blir altså ikke Zenbook på meg. Jeg lurer egentlig på om folk virkelig synes det er viktig at maskinen er tynt som et papir når det går utover tilkoblingsmuligheter, robusthet og ting som varmeutvikling, støy og batterikapasitet.

Lenke til kommentar

Ser grei ut, spesifikasjonene er fine, men jeg fortsetter å irritere meg over hvor sinnsykt tynne bærbare maskiner blir. Dette fører også til mangel på tilkoblingsmuligheter, for meg er 6 USB-kontakter et minimum. I tillegg bør det være RJ45, DP, minnekortleser og lydkontakter.

 

Blir altså ikke Zenbook på meg. Jeg lurer egentlig på om folk virkelig synes det er viktig at maskinen er tynt som et papir når det går utover tilkoblingsmuligheter, robusthet og ting som varmeutvikling, støy og batterikapasitet.

 

Eh, det du prøver å si er vel bare at du ikke har lyst på en ultrabook? Greit det, men det er litt som å klage over at en sykkel ikke er en lastebil. Lastebiler finnes. Store laptoper finnes. Kjøp det du vil ha.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ser grei ut, spesifikasjonene er fine, men jeg fortsetter å irritere meg over hvor sinnsykt tynne bærbare maskiner blir. Dette fører også til mangel på tilkoblingsmuligheter, for meg er 6 USB-kontakter et minimum. I tillegg bør det være RJ45, DP, minnekortleser og lydkontakter.

 

Blir altså ikke Zenbook på meg. Jeg lurer egentlig på om folk virkelig synes det er viktig at maskinen er tynt som et papir når det går utover tilkoblingsmuligheter, robusthet og ting som varmeutvikling, støy og batterikapasitet.

 

Som Cretinous Git sa finnes det andre alternativer. Jeg kjøpte meg nettopp en Macbook Air fordi den er liten, lett og utrolig enkel å ta med seg i all hast. Jeg bruker som regel ikke flere enn 1 USB-dings om gangen siden jeg er ganske så komfortabel med å ha en pc på fanget og bruke touchpad. Så klart finnes det mange som ikke syns det er ok, ergo finnes det stasjonære pc-er/slepbare pc-er, for sånne som deg!

 

Jeg hadde en Asus N56VZ før jeg kjøpte meg denne, og den ble rett og slett for stor for min del. Beste skjermen jeg har sett på lenge, men for stor. Enkelt og greit. Det kalles prioriteringer!

Lenke til kommentar

Reiser Asus rundt fra messe til messe bare for å vise ultrabooken? se men ikke røre. Hva med å få pushet disse maskinene ut. Denne ble vist på computex i juni. Nå er vi i september og det er fortsatt ikke bestemt når vi får se maskinen i butikk.

 

 

Drømmer fremdeles om en ultrabook med 8gb ram, 128gb ssd, full hd skjerm(matt og uten touch) til 7-8k...

Endret av Lakrisbåt
Lenke til kommentar

Vennligst bekreft hva som er rett av det dere har skrevet:

1. "Vanlig full-HD på 1920 x 1080 piksler skal dog også være tilgjengelig på UX301-modellen."

2. Trykker du på nærmere informasjon om UX301 og UX302, er det 302 (og IKKE 301) som tilbyr 1920 x 1080, tilsynelatende som standard.

 

Etter det andre nettsider har publisert, tror jeg nr 2 er riktig (de fleste tar ikke for seg begge utgavene, så det er litt vanskelig å si). Hadde vært fint å vite, siden jeg ønsker en ny Asus med større oppløsning. :)

Lenke til kommentar

Eh, det du prøver å si er vel bare at du ikke har lyst på en ultrabook? Greit det, men det er litt som å klage over at en sykkel ikke er en lastebil. Lastebiler finnes. Store laptoper finnes. Kjøp det du vil ha.

(Nå skal det sies at jeg ikke fikk med de viktige synspunktene i forrige innlegg, but here we go: )

Det jeg egentlig prøver å si er at jeg ikke liker måten de utnytter plassen på. ;) At jeg ikke tror at folk absolutt MÅ ha en maskin tynnere enn USB-kontakten, og USB-kontakter er faktisk ganske tynne. Når det er sagt så er de nye modellene tykkere enn en USB-kontakt.

 

Hva har dette å si, tenker du kanskje?

 

Med en marginalt annerledes design kunne de fortsatt laget en tynn, lett og pen maskin med 4-6 USB-kontakter og litt annet snadder (les: med samme tykkelse på maskinen). En hun-USB-kontakt er nemlig ikke tykkere enn <5,5 mm. Problemet med at f.eks. RJ-45-pluggen er litt høyere enn USB har blitt løst med at kontakten "utvider seg", at halvdelen trekkes ned i det du setter i kabelen. Dette har en del produsenter gjort allerede. Men tror ikke det hadde vært nødvendig når disse maskinene er såpass tykke i bakkant.

 

Så nei, det er egentlig du som misforstår. Jeg tror faktisk ikke at folk er så opptatt av tynne enheter som produsentene er av å skryte og konkurrere om det.

 

De nye Zenbook-modellene er 1,55- og 1,72 cm tykke, og har en design som gir en illusjon om tynnhet. Det er ikke en god design etter min bok når de ikke har klart å sette inn flere USB-kontakter (når det er plass til det!). Det er ikke noe vanskelig å finne slike kontakter som tar mindre enn 5,5 mm i høyden!

 

Så det jeg klager på er at de inngår komprimisser de ikke hadde trengt. Asus kunne gjort disse modellene veldig gjennomført, men isteden så begrenser de dem til mannen i gaten som ikke innser at han/hun fort kan få bruk for mer enn tò USB-tilkoblinger! Det er plass til mange flere kontakter, og de kunne fortsatt hatt denne spissen framme, som jeg skal være enig i at ser elegant ut.

 

 

Det å sammenligne en sykkel og lastebil her ville heller vært mer som å sammenligne en mobiltelefon og et serverskap (eller skrivebok og nettbrett)! To helt forskjellige ting.

 

 

 

Jeg mener ikke at "ultrabook-er" ikke skal ha livets rett, men det å designe dem tilbokblingsfattige når det helt klart er plass til mange flere irriterer meg. Jeg hadde sikkert kjøpt en slik hadde den vært skikkelig planlagt.

 

Ja, jeg mener at noen av disse maskinene kan bli altfor tynne for meg personlig fordi jeg heller vil ha kaldere, stillere, mer motstandsdyktig og mer utholden laptop enn en syltynn plate. Når det er sagt har jeg ingenting imot en tynn modell så lenge den utnytter plassen godt nok til at vi får, som jeg har sagt noen ganger nå, mange tilkoblingsmuligheter. Har også sagt hvor mange jeg foretrekker, så trenger ikke å gjenta dette heller. ;)

 

 

 

Som Cretinous Git sa finnes det andre alternativer. Jeg kjøpte meg nettopp en Macbook Air fordi den er liten, lett og utrolig enkel å ta med seg i all hast. Jeg bruker som regel ikke flere enn 1 USB-dings om gangen siden jeg er ganske så komfortabel med å ha en pc på fanget og bruke touchpad. Så klart finnes det mange som ikke syns det er ok, ergo finnes det stasjonære pc-er/slepbare pc-er, for sånne som deg!

 

Jeg hadde en Asus N56VZ før jeg kjøpte meg denne, og den ble rett og slett for stor for min del. Beste skjermen jeg har sett på lenge, men for stor. Enkelt og greit. Det kalles prioriteringer!

Igjen (bare for å gjenta meg selv noen titalls ganger), så hadde de fått plass til flere kontakter. En tykkere maskin hadde ikke vært nødvendig (selv om jeg ikke hadde hatt noe imot dette). Disse maskinene styrer også til en viss grad markedet og dets utvikling, så jeg vil ikke at vi om noen år ender opp med laptoper med en strøm, en USB- og en skjermkontakt.

 

At du liker å ha maskinen på fanget, bruke berøringsplaten og sjeldent tar ibruk mer enn èn USB-kontakt er helt OK. Men de hadde ikke kostet dem mange timene og redesignet maskinen til å utnytte plassen bedre og de er snakk om ubetydelige produksjonskostnader, det hadde bare gitt maskinen betraktelig høyere verdi.

 

 

Det kalles ikke prioriteringer, det kalles slurv! Jeg blir tvunget til å kjøpe en tykkere og styggere maskin fordi Asus slurvet med produktutviklingen. Jeg hadde ikke trengt å lete etter alternativer, maskinen hadde ikke trengt å vært tykkere, heller ikke nevneverdig dyrere. Nevnte jeg at det var slurv?

 

Have I made myself clear? :p

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Vennligst bekreft hva som er rett av det dere har skrevet:

1. "Vanlig full-HD på 1920 x 1080 piksler skal dog også være tilgjengelig på UX301-modellen."

2. Trykker du på nærmere informasjon om UX301 og UX302, er det 302 (og IKKE 301) som tilbyr 1920 x 1080, tilsynelatende som standard.

 

Etter det andre nettsider har publisert, tror jeg nr 2 er riktig (de fleste tar ikke for seg begge utgavene, så det er litt vanskelig å si). Hadde vært fint å vite, siden jeg ønsker en ny Asus med større oppløsning. :)

Jeg tror dem roter litt. Fullhd-versjonen er nok UX31LA, i tillegg skal det vell være en UX302LA, en etterfølger av UX32VD. Foreløpig er UX31LA alt for dyr, i tilegg kan jeg ikke se en billigere modell på prisjakt enda.

Lenke til kommentar

 

 

Vennligst bekreft hva som er rett av det dere har skrevet:

1. "Vanlig full-HD på 1920 x 1080 piksler skal dog også være tilgjengelig på UX301-modellen."

2. Trykker du på nærmere informasjon om UX301 og UX302, er det 302 (og IKKE 301) som tilbyr 1920 x 1080, tilsynelatende som standard.

 

Etter det andre nettsider har publisert, tror jeg nr 2 er riktig (de fleste tar ikke for seg begge utgavene, så det er litt vanskelig å si). Hadde vært fint å vite, siden jeg ønsker en ny Asus med større oppløsning. :)

Jeg tror dem roter litt. Fullhd-versjonen er nok UX31LA, i tillegg skal det vell være en UX302LA, en etterfølger av UX32VD. Foreløpig er UX31LA alt for dyr, i tilegg kan jeg ikke se en billigere modell på prisjakt enda.

Ifølge artikkelen til engadget.com (som jeg først las nå), blir det tre versjoner:

UX301=Intel HD 5100, 2560 x 1440

UX302=Nvidia 730, 2560 x 1440

UX3012=Full-HD 1920 x 1080 (skjermkort ikke spesifisert, og en billigere variant av den første)

 

Det er snakk om mer variasjon innenfor de forskjellige modellene (i prosessorstørrelser) også, men det var ikke nevnt noe konkret. :) Tror den blir bra jeg - den er i vertfall veldig flott.

Lenke til kommentar

Ser grei ut, spesifikasjonene er fine, men jeg fortsetter å irritere meg over hvor sinnsykt tynne bærbare maskiner blir. Dette fører også til mangel på tilkoblingsmuligheter, for meg er 6 USB-kontakter et minimum. I tillegg bør det være RJ45, DP, minnekortleser og lydkontakter.

 

Blir altså ikke Zenbook på meg. Jeg lurer egentlig på om folk virkelig synes det er viktig at maskinen er tynt som et papir når det går utover tilkoblingsmuligheter, robusthet og ting som varmeutvikling, støy og batterikapasitet.

 

Kanskje du bare skal la være å kjøpe i all stillhet?

Om den ikke passer for deg så dropp det, personlig bryr jeg meg lite om hvor mange USB kontatakter du trenger spesielt mtp at usb-hub er nesten gratis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...