Gå til innhold

Sniktitt: Sony Cyber-shot QX10 og QX100


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Det firmaet der må ha like mange idioter ansatt pr kvm som Microsoft...

Ja, det stemmer nok. Med andre ord færre enn i en gjennomsnittlig norsk bedrift.

En gang i tida var Sony ett av verdens mest oppegående firmaer og var ledende innen elektronikk innen mange segmenter. Hva som skjedde er rimelig uklart, men å lansere kamera putte-på-ting som i den størrelsen er jo latterlig. Panasonic har pancake zoom som fint kunne vært krympet ned til smarttelefonstørrelse. Lover at blir dette en kjempesuksess skal jeg ikke disse Sony før vårparten neste år...

Lenke til kommentar

Vel, jeg har et RX100 som ga meg fantastiske bilder på ferie i sommer, og dersom programvaren for android-telefoner blir like enkel (forhåpentligvis enklere og bedre!), så ser jeg ingen grunn til at dette skal bli en flopp! RX100 er kåret til beste kompakt - av flere tester, samt har en fornuftig pris. RX100/RX100mark2 sier nok føler jeg. Bare å vente å se hva testene sier.

 

Men for de som ønsker å fotografere (ikke de med et speilrefleks til 2-3000), og få virkelig fine bilder, samt har muligheten til å utvikle potensialet med linser, zoom, blitz, osv, så er fremdeles et dyrere/godt system/speil-kamera veien å gå. Vippeskjermer, nfc og wifi, åpner for mange muligheter. Galaxy-kamera har fantastisk grensesnitt f.eks! Det eneste jeg ser som en svakhet ved "ekte kamera", er at de er digre mastodonter (noe som gjør de uaktuelle når du trenger dem, eller for små og enkle til at de duger på farten), og skjermene er elendig oppløst og små. Fysiske knapper er ut.

 

Dersom dette skal kunne hamle opp med kamera generelt, så må det fungere på alle telefoner/nettbrett, samt være mulig å utvide tilbehørs-listen. Først da vil "mobil-kameraer" dolke de "ekte" i graven. Folk flest bruker ca 2000-5000 på et kamera fordi de vet at de får "dugendes" bilder fra mobilen. Det at folk flest syns mobilen gir greie bilder er jo en katastrofe, og et inntok med "enklere" kvalitetsfotorafi, hadde vært på tide.

Jeg vet at jeg selv som selger kommer til å fronte dette, dersom det fungerer godt!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Det firmaet der må ha like mange idioter ansatt pr kvm som Microsoft...

Ja, det stemmer nok. Med andre ord færre enn i en gjennomsnittlig norsk bedrift.

En gang i tida var Sony ett av verdens mest oppegående firmaer og var ledende innen elektronikk innen mange segmenter. Hva som skjedde er rimelig uklart, men å lansere kamera putte-på-ting som i den størrelsen er jo latterlig. Panasonic har pancake zoom som fint kunne vært krympet ned til smarttelefonstørrelse. Lover at blir dette en kjempesuksess skal jeg ikke disse Sony før vårparten neste år...

Vel, på forumer overalt på nettet virker folk å være helt ville etter disse kameraene.

 

Så, bare fordi DU ikke liker det betyr det ikke at ingen andre gjør det, ergo blir din kommentar om at Sony har mange idioter til ansatte ganske flåsete og trangsynt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke at mange vil kjøpe disse. Mobilbrukere vil heller kjøpe Nokia lumia med god bildekvalitet, eller bytte iPhone oftere. Kamera-brukere vil ikke være fornøyd med hassle og manglende muligheter i PlayMemories appen.

 

Jeg har RX100M2 med samme (?) støtte for remote opptak via Android/iPhone og samme bildekvalitet, men også raw-støtte. I tillegg er det et ganske brukbart kamera på egen hånd.

 

-h

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke at mange vil kjøpe disse. Mobilbrukere vil heller kjøpe Nokia lumia med god bildekvalitet, eller bytte iPhone oftere. Kamera-brukere vil ikke være fornøyd med hassle og manglende muligheter i PlayMemories appen.

 

Jeg har RX100M2 med samme (?) støtte for remote opptak via Android/iPhone og samme bildekvalitet, men også raw-støtte. I tillegg er det et ganske brukbart kamera på egen hånd.

 

-h

Jeg kan godt se et marked for fx QX100. Er selv potentielt interesseret i ideen,

De som gerne vil have et bedre kamera end et normalt kompakt, men synes at entutiastkameraerne er for store at 'slæbe rundt'.

Og det er jo rigtigt set at da vi (stort set) alle 'slæber rundt på' en telefon med en relativt god skærm, er der jo ingen mening i at skulle slæbe på endnu en skærm til kamera.

Men som tomsi har fat i, så bliver det først godt når billederne lagres i kameraet direkte, men det er nok et problem med båndbredde/strømforbrug at skulle sende/modtage billeder i større mængder hurtigt nok.

Se også lidt frem i tiden mod fx googles briller som display.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...