Gå til innhold

Eizos nye gromskjerm har skyhøy hastighet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å bruke spalteplass på en 23 tommer er bortkastet tid etter min mening. Når både oppløsning og responstid er på det jevne er vel ikke dette interessant.
Min 27 tommer har samme oppløsning og 1mS responstid. Det jeg tror vi ønsker oss er en 27 tommer med bedre oppløsning enn 1920 x 1080, det blir altfor mye scrolling på nettsider og punktene på skjermen blir i overkant store. Og som proffskjerm med bruk av CAD og diverse utviklingsverktøy så bare skriker vi etter mer oppløsning (og mer enn 23 tommer :) ) !

Endret av morten_b
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg antar at levetiden i markedet for denne skjermen vil være relativt kort. Om denne er priset høyt, så vil trolig OLED-alternativer komme. OLED har svært lav reaksjonstid og vil trolig danke ut denne når disse blir tilgjengelige. 23,5", og ordinær HD-oppløsning er vel heller ikke noe de fleste løper etter.

Nei, dette må være for spesielt interesserte tipper jeg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Skal bli interessant å se alle som hevder de har en hjerne som klarer å skille bilder fra hverandre med en høyere frekvens enn 23.

Samme folkene sliter vel om kveldene med lyden fra flaggermus....

Lenke til kommentar

Skal bli interessant å se alle som hevder de har en hjerne som klarer å skille bilder fra hverandre med en høyere frekvens enn 23.

Samme folkene sliter vel om kveldene med lyden fra flaggermus....

 

Vi ser ikkje Bilder i Hz eller FPS. Om du ikkje ser forskjell på 23 hz og 60hz synes eg veldig synd på deg.

 

Vi kan se forskjeller i bilder når bildene beveger seg forferdelig raskt, men dette minsker drastisk ved rundt 23 hz. det betyr ikkje at om du ser på ein bildesekvens der 59 bilder er blå og ein er rød, så ville du ikkje gått glipp av den røde, du ville veldig lett ha sett denne.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Virker som et er mange som ikke får med seg at det er snakke om en Nisje-skjerm.

Eizos skjermer brukes mye til bildebehandling og grafikkarbeide, - da de først og fremst er veldig gode på å gjenngi bilder RIKTIG. Jeg jobber med IT i helsesektoren, og der brukes det kun Eizo-skjermer hvis man trenger skjerm til maskiner som skal brukes til å se på røntgenbilder etc.

Endret av Dipso
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal bli interessant å se alle som hevder de har en hjerne som klarer å skille bilder fra hverandre med en høyere frekvens enn 23.

Samme folkene sliter vel om kveldene med lyden fra flaggermus....

 

Tull. Folk har spredd denne myten din helt siden jeg først satte mine bein på nettet snart 15 år siden. Det finnes ingen eksakt grense, evnen til å skille ut informasjon avhenger av farge, lysstyrke og flere andre faktorer. Den er langt, langt høyere enn hva noen skjermer klarer pr i dag.

Lenke til kommentar

Jeg antar at levetiden i markedet for denne skjermen vil være relativt kort. Om denne er priset høyt, så vil trolig OLED-alternativer komme. OLED har svært lav reaksjonstid og vil trolig danke ut denne når disse blir tilgjengelige. 23,5", og ordinær HD-oppløsning er vel heller ikke noe de fleste løper etter.

Nei, dette må være for spesielt interesserte tipper jeg.

 

Personlig har jeg nesten mistet troen på at OLED vil bli mainstream, LCD har kommet så langt de siste årene, og det er fortsatt store problemer med produksjon og fargegjengivelse på OLED som gjør at teknologien synker for sakte i pris.

 

At vi ikke har 27" 1440p-skjermer med 120Hz støtte og uten input-lag er kun markedsmessige.

Lenke til kommentar

...og har en oppløsning på hele 1920x1080. :thumbdown:

Skaprhet på bilder i bevegelse er oppskrytt regner jeg med?

 

At vi ikke har 27" 1440p-skjermer med 120Hz støtte og uten input-lag er kun markedsmessige.

Så vidt jeg vet er det ingen TN-paneler på 2560x1440, og det er kun TN-paneler som er raske nok til å gi akseptabel motion clarity ved 120Hz oppdateringsfrekvens.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal bli interessant å se alle som hevder de har en hjerne som klarer å skille bilder fra hverandre med en høyere frekvens enn 23.

Samme folkene sliter vel om kveldene med lyden fra flaggermus....

 

Dårlig med flaggermus her, men den myten din ble tilbakevist før du begynte på barneskolen :)

Endret av findon
Lenke til kommentar

 

Så vidt jeg vet er det ingen TN-paneler på 2560x1440, og det er kun TN-paneler som er raske nok til å gi akseptabel motion clarity ved 120Hz oppdateringsfrekvens.

 

Men som sagt er disse begrensningene kun markedsmessige. - hadde det vært et stort marked for 1440p TN paneler hadde vi hatt det, og hadde det samme markedet ville betale for 120Hz IPS (Som catleap) så hadde det vært flere modeller tilgjengelig her, mer r&d og dermed bedre spec(input-lag)

Endret av kjetilkl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De tar 120Hz input, og forvandler det til 240Hz. Altså du får bare 120 unike bilder, men du får presentert dem 240 ganger i sekundet. Altså et bilde blir tegnet 2 ganger på skjermen. Noe med at økt frekvens som bedrer bildeflyten, selv om bildet ikke endrer seg.

 

Om din PC tyter ut 35FPS, så vil denne skjermen fortsatt pese ut 240 oppdateringer per sukend, men mange av framene vil bli like.

Lenke til kommentar

Morro at folk fortsatt holder fast ved de gamle mytene om at vi ikke er følsomme for mer en X antall oppdateringer i sekundet. Uten at jeg gidder å lete frem kilden, har de gjort studier hvor div trente personer har blitt satt i ett mørkt rom hvor dem har flashet ett lys i 1ms og mindre, hvor testpersonene uten større problemer har klart å identifisere dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...