Gå til innhold

SSD vil være best i lang tid framover


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

SSD er kanskje kjappest, men den slår neppe en god 3Tb disk når det kommer til lagringskapasitet per krone.

En vanlig bruker har ca et behov på omtrent 1 Tb på pcen sin om han legger inn ukritisk programmer og spill , lavere om det blir brukt til kun litt bilderedigering og noen enkle kontorprogrammer ( da kan en hd på 64 til 256 Gb holde i massevis).

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Joda, er klart en roterende disk fortsatt er billigst, men ssd har så mange fordeler. Så jeg ser ingen hensikt i at den jevne forbruker vil ha bruk for noe mer en hva en greit prisa SSD kan tilby.

 

Og som nevnt i artikkelen, SSD prisene har jo gått kraftig ned i pris og vil selvfølgelig fortsette å gjøre dette.

Til masselagring derimot, vil nok roterende disker holde seg kurrante en tidnfremover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Bransjen tar aldri "kvantesteg" selv om muligheten kan være der.

De tar det alltid gradvis for å tjene penger på alle mellomtrinnene.

 

Dessuten kommer det stadig meldinger om nye superduperdisker - men som ikke når forbruker før evolusjonen tar oss dit sakte men sikkert.

Lenke til kommentar

 

Bransjen tar aldri "kvantesteg" selv om muligheten kan være der.

De tar det alltid gradvis for å tjene penger på alle mellomtrinnene.

 

Dessuten kommer det stadig meldinger om nye superduperdisker - men som ikke når forbruker før evolusjonen tar oss dit sakte men sikkert.

 

Tja, det er vel en halvsannhet, mye av det er jo faktiske praktiske problemer, det er fordi "bransjen" ikke er det samme som den "potensielle bransjen", om jeg ikke tjener det spøtt på SSD i dag, men kunne lagd en memristor-disk, så hadde jeg tjent på å få det på markedet så raskt som mulig.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Tja, det er vel en halvsannhet, mye av det er jo faktiske praktiske problemer, det er fordi "bransjen" ikke er det samme som den "potensielle bransjen", om jeg ikke tjener det spøtt på SSD i dag, men kunne lagd en memristor-disk, så hadde jeg tjent på å få det på markedet så raskt som mulig.

 

AtW

 

Ja, trolig - men du hadde neppe gått direkte til 3TB hvis du kunne gått via 600gb - 800 gb osv hvis du visste at du hadde hatt store fordeler på også de størrelsene.

Lenke til kommentar

ingen trenger hdd lengre, 500gb er på rett over 2000kr og holder for masse filmer og 10-15spill. trenger du noe laster du det ned, hhd kjøpere holder verden tilbake i steinalderen.

 

For noe vissvass. HDD selger svært godt, og det er en grunn til det. 500 Gb holder ikke til "masse filmer", spesielt ikke om du har 10-15 spill. Og hvordan kan HDD-kjøpere "holde verden tilbake i steinalderen" om det er så få av de?

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet er jo kapasiteten

 

hvor mye plass tar alle strekk filmene på disken ( ca 2* 12 timer)

så har man alle seriene

enterprise har 35 plater med omtrent 4 episoder pr plate på ca 42 minutter hver

The next generatisjon 49 plater

voyager har det samme

Deep space 9 har også 49 plater

orginalen har 7 plater

 

Da har man 189 plater og 2-4 episoder på hver

hvis så hver er på 42 minutter så trenger man lagringsplass til 15876 til 31752 minutter eller 529 timer .

Hvor stor disk har man da behov for ?

 

Det kan da ikke være noen her som menr at man seriøst skal lagre alt dette på en SSD ?

Lenke til kommentar

SSD er kanskje kjappest, men den slår neppe en god 3Tb disk når det kommer til lagringskapasitet per krone.

En vanlig bruker har ca et behov på omtrent 1 Tb på pcen sin om han legger inn ukritisk programmer og spill , lavere om det blir brukt til kun litt bilderedigering og noen enkle kontorprogrammer ( da kan en hd på 64 til 256 Gb holde i massevis).

 

Jeg kjenner ingen ""Ola Normann" som har mer enn 500GB med diverse! Jeg kjenner flere som har det, men de er datainteresserte!

Lenke til kommentar

Strengt tatt er det vel lite trolig at mekaniske disker vil ta over for SSD igjen fremover som et kjappere og bedre alternativ. Alle disker uten bevegelige deler er som navnet sier, Solid State Disc, så de kommer nok til å være kongen på haugen for evig :)

 

SSD står for Solid State Drive. Disc er en geometrisk form = rund plate.

 

Et bedre navn på det er SSS, Solid State Storage. Dette inkluderer NAND Flash, men er ikke begrenset til det. Så lenge det ikke inneholder bevegelige deler vil det fortsatt være solid state.

"Det neste etter SSD" blir feil dersom man refererer til det neste etter NAND Flash. Om man tenker på neste paradigme vil nok det neste etter SSS være nvMemory: Non-volatile memory, hvor man kan adressere alt som minne i stedet for blokk lagring, selv om det brukes til å permanent lagre data.

Lenke til kommentar

 

Tja, det er vel en halvsannhet, mye av det er jo faktiske praktiske problemer, det er fordi "bransjen" ikke er det samme som den "potensielle bransjen", om jeg ikke tjener det spøtt på SSD i dag, men kunne lagd en memristor-disk, så hadde jeg tjent på å få det på markedet så raskt som mulig.

 

AtW

Nettop, merk at SSD ikke kom fra harddisk produsentene men fra de som laget minne. begynte som special minne som lagret bios instillinger, så minnepenner før ssd.

 

memistorer vil ikke begynne som ssd heller men som noe annet.

 

Årsaken til at mange teknologier tryner er at det ikke er mulig å produsere dem bra og billig nok. Husk at bade hd og ssd er i rask utvikling så du må ta dem igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...