Gå til innhold

Enorm kapasitet i Logitechs nye spillmus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

2500 DPI er vel litt lite til en mus beregnet på spillere? Også veldig dumt at man trenger en dedikert mottaker.

Tullball. Du trenger ikke på langt nær 2500 DPI for å ha god accuracy. 800 holder lenge for både reaksjon og lengde registrert, og har blitt brukt av Quake-proffer i åresvis (IntelliMouse 3.0). Selv bruker jeg ~1150 optisk. Høy DPI er kun markedsføring, mye viktigere er om musen er "pixel perfect" og ikke har innebygd acceleration. De aller fleste sensorer har flaws, også dyre gaming-mus.

 

Den beste sensoren er også optisk, ikke laser som grunnet designet har mye flickering og krever derfor innebygd acceleration (~5%) og evt. line prediction (prøver å skjønne når du lager rette linjer) som er kjedelig om man gamer. En god mus er f. eks Zowie EC2 eller FK, evt. Logitech G500 (trenger ikke være S-modellen). Det er i praksis liten grunn til å velge andre mus i stedet for disse utover passform eller hvis du vil ha trådløst.

Endret av Occi
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Du glemte Razer DeathAdder, aller helst den første varianten som gikk opp til maks 1600DPI. Det finnes vell ingen over eller ved siden av denne når det kommer til perfekt sensor, men etterfølgere som Razer DeathAdder Black Edition og nye Razer DeathAdder 2013 er slettes ikke dårlige alternativer de heller.

 

Men som du nevner så er jo stort sett alltid optiske å foretrekke over laser når det kommer til stabile og solide sensorer som ikke driver med noe tullball iform av positivt / negative akselerering og annet vås og de fungerer jo stort sett perfekt på musematter av tøy osv hvor lasert fort begynner å tulle litt. Billigere er de jo gjerne også utrolig nok..

 

 

Laser er og blir en eneste stor markedsføringsgimmick, nå som man har optiske som kan ta deg godt over 2'000 DPI så ser jeg overhode ikke poenget med laser til spilling om du ikke er en av de som innbiller deg at 5'000+++ DPI har noe som helst for seg i praksis med alle akilleshælene det måtte medbringe.

Lenke til kommentar

Du glemte Razer DeathAdder, aller helst den første varianten som gikk opp til maks 1600DPI. Det finnes vell ingen over eller ved siden av denne når det kommer til perfekt sensor, men etterfølgere som Razer DeathAdder Black Edition og nye Razer DeathAdder 2013 er slettes ikke dårlige alternativer de heller.

 

Men som du nevner så er jo stort sett alltid optiske å foretrekke over laser når det kommer til stabile og solide sensorer som ikke driver med noe tullball iform av positivt / negative akselerering og annet vås og de fungerer jo stort sett perfekt på musematter av tøy osv hvor lasert fort begynner å tulle litt. Billigere er de jo gjerne også utrolig nok..

 

Laser er og blir en eneste stor markedsføringsgimmick, nå som man har optiske som kan ta deg godt over 2'000 DPI så ser jeg overhode ikke poenget med laser til spilling om du ikke er en av de som innbiller deg at 5'000+++ DPI har noe som helst for seg i praksis med alle akilleshælene det måtte medbringe.

Noen av versjonene av DeathAdder har litt høy lift off distance, og noen trenger update av firmware pga. acceleration. Hvis man kjøper riktig versjon derimot er det en veldig god mus. Og jo, det finnes mange som er like gode som denne når det gjelder perfekt sensor, blant annet Zowie. De har også standard 1000 Hz, krever ingen drivere for å endre DPI osv. Så om du velger DeathAdder er det en smakssak, ikke pga. det tekniske da de er like på dette punktet.

 

Ellers fint å se at andre har fått med seg at laser er ræva. Får litt vondt hver gang jeg ser noen kjøper f. eks Steelseries Sensei med over 10k dpi og ræva sensor (ca. alle fra Steelseries har accel).

 

En ting som er verdt å nevne er at det er ikke faktisk Logitech, Zowie, Razer etc. som vanligvis produserer sensorene selv, så hvis to mus bruker samme sensor skal de i teorien være like, men firmware og dårlig optisk løsning kan allikevel lage forskjeller. Finnes mye info om dette på esreality.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Tullball. Du trenger ikke på langt nær 2500 DPI for å ha god accuracy. 800 holder lenge for både reaksjon og lengde registrert, og har blitt brukt av Quake-proffer i åresvis (IntelliMouse 3.0). Selv bruker jeg ~1150 optisk. Høy DPI er kun markedsføring, mye viktigere er om musen er "pixel perfect" og ikke har innebygd acceleration. De aller fleste sensorer har flaws, også dyre gaming-mus.

 

Den beste sensoren er også optisk, ikke laser som grunnet designet har mye flickering og krever derfor innebygd acceleration (~5%) og evt. line prediction (prøver å skjønne når du lager rette linjer) som er kjedelig om man gamer. En god mus er f. eks Zowie EC2 eller FK, evt. Logitech G500 (trenger ikke være S-modellen). Det er i praksis liten grunn til å velge andre mus i stedet for disse utover passform eller hvis du vil ha trådløst.

Kan ikke se jeg har nevnt "accuracy" med et eneste ord, har aldri hatt problemer med å treffe det jeg skal i skytespill uansett mus.

Høy DPI gir dårligere nøyaktighet, så er ikke derfor man vil ha det, men for å spare håndleddene. Nå vet jeg ikke hva slags DPI folk pleier å spille med, men jeg klarer i vertfall fint å treffe det jeg skal med en DPI på litt over 3000. Så derfor syns jeg 2500 er litt lite. Er også veldig behagelig i Windows ellers også når jeg knapt trenger å flytte på musa for å få gjort det jeg skal.

Lenke til kommentar

Kan ikke se jeg har nevnt "accuracy" med et eneste ord, har aldri hatt problemer med å treffe det jeg skal i skytespill uansett mus.

Høy DPI gir dårligere nøyaktighet, så er ikke derfor man vil ha det, men for å spare håndleddene. Nå vet jeg ikke hva slags DPI folk pleier å spille med, men jeg klarer i vertfall fint å treffe det jeg skal med en DPI på litt over 3000. Så derfor syns jeg 2500 er litt lite. Er også veldig behagelig i Windows ellers også når jeg knapt trenger å flytte på musa for å få gjort det jeg skal.

Nå blander du vel DPI og sensitivitet?

 

Trenger ikke ha skyhøy DPI for å ha høy sensitivtet, selv om det er greit å ha litt (men 2.5k er ikke lavt).

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Nå blander du vel DPI og sensitivitet?

 

Trenger ikke ha skyhøy DPI for å ha høy sensitivtet, selv om det er greit å ha litt (men 2.5k er ikke lavt).

DPI og sensitivitet betyr det samme så skjønner ikke hva du mener nå? Eneste plassen jeg juster er på musa. Innstillingene i Windows og i spill prøver jeg å på et 1 til 1 forhold. Kan selvfølgelig skru ned DPI'en på musa og skru opp følsomheten i Windows, men da blir det i vertfall unøyaktig.

Lenke til kommentar

Til dere som nevner Deathadder. Den kjører på en 3G Sensor som er veldig forskjellig fra vanlig lasersensorer. Den er langt mer responsiv og nøyaktig har jeg merket. Deathadder må være den beste musen tilgjengelig akkurat nå. Har ikke testet nye 2013 utgaven med mer dpi, skal bestilles straks tror jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den musa der har ein WAF langt uti minus skalen. Finnes det ikkje ein mus med høgare WAF og med same batterieigenskapar?

Siden du ikke nevner noen andre kvaliteter enn WAF og batterikapasitet, så er det bare å se her: http://www.logitech.com/no-no/mice-pointers/mice

 

De fleste av Logitech sine mus har mange ganger batterikapasiteten enn denne spill musen. Og mange av dem funker faktisk godt nok i spill for de fleste også. De som ikke greier å spille med dem er proffene, og de som tror de er proffer :D

Lenke til kommentar

DPI og sensitivitet betyr det samme så skjønner ikke hva du mener nå? Eneste plassen jeg juster er på musa. Innstillingene i Windows og i spill prøver jeg å på et 1 til 1 forhold. Kan selvfølgelig skru ned DPI'en på musa og skru opp følsomheten i Windows, men da blir det i vertfall unøyaktig.

Nja, er jo egentlig ikke det samme. Du kan ha høy DPI for høy sensitivitet, men du kan også ha høy sensitivitet med middels/lav DPI. Sensitivtet as in OS/spill. Det er såvidt jeg vet ikke noe stort poeng å ha 1:1 i Windows/spill vs DPI, det viktigste er å skru av accel. Nå vet jeg ikke hvor lav DPI/høy sense ratio du må ha før du merker noe, men tipper det er endel. Men utifra dine beskrivelser så kan det jo hende at du bruker veldig høy sens (selv om det vanligvis er litt sært for spill, spesielt fps).

 

Til dere som nevner Deathadder. Den kjører på en 3G Sensor som er veldig forskjellig fra vanlig lasersensorer. Den er langt mer responsiv og nøyaktig har jeg merket. Deathadder må være den beste musen tilgjengelig akkurat nå. Har ikke testet nye 2013 utgaven med mer dpi, skal bestilles straks tror jeg.

Er en sensor perfekt er den perfekt, så andre mus som også har perfekte sensorer er like bra hvis du ikke tenker på andre aspekter ved musa som passform, firmware, LoD etc. Det er ingen mus som er "best", men et utvalg av mus som faktisk har sensorer som er akseptable, og helst ikke dårlige drivere/bundled software.

Lenke til kommentar

Nja, er jo egentlig ikke det samme. Du kan ha høy DPI for høy sensitivitet, men du kan også ha høy sensitivitet med middels/lav DPI. Sensitivtet as in OS/spill. Det er såvidt jeg vet ikke noe stort poeng å ha 1:1 i Windows/spill vs DPI, det viktigste er å skru av accel. Nå vet jeg ikke hvor lav DPI/høy sense ratio du må ha før du merker noe, men tipper det er endel. Men utifra dine beskrivelser så kan det jo hende at du bruker veldig høy sens (selv om det vanligvis er litt sært for spill, spesielt fps).

 

 

Det er et veldig stort poeng å ha 1:1 forhold på sensitiviteten i windows, for viss du ikke har det får du en veldig unøyaktig mus. Når du flytter musepekeren så hopper den over pixler. (prøv selv, det er veldig synlig.) Hvor du har det fra at jeg har veldig høy sensitivitet i windows, når jeg i forrige innlegg skriver at jeg har et 1:1 forhold skjønner jeg ikke. Mulig jeg var uklar, det jeg mente var at jeg i windows sine innstillinger setter følsomheten til steg 6, for da har man et 1:1 forhold til hvor mange pixler musepekeren beveger seg. Så prøver jeg å få til det samme i spillet jeg spiller, før jeg til slutt justerer meg frem til passende DPI på musa, som for øyblikket er litt over 3000 DPI.

 

Edit: Er i litt spesielle omstedigheter at jeg har den på over 3000 DPI, vanligvis har jeg den mellom 2500 DPI og 3000 DPI.

Sier ikke at 2500 er håpløst lav, men hadde den vært på 3000 hadde jeg ikke hatt noe å utsette på musa, bortsett fra at man må bruke egen mottaker til den.

Endret av Lucifer24
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...