Gå til innhold

? Intel vil la deg <em>overklokke</em> SSD-en din


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ideen her er vel muligens at man vil "bruke opp" SSD'en mye raskere om man får "Overklokke" den.

Dette er vel teknisk sett en god idè om man vil tjene mere penger på salg ettersom at SSD'ene går i stykker gradvis om skaden som kan forekomme går direkte ut på levetiden til cellene i SSD'en.

Om jeg har rett eller ikke så er det en stor mulighet for at dette er resultatet som kan forekomme; noe som er smart fra Intel's side.

Men så lenge det er en risiko for datatap, så er ikke dette noe jeg kommer til å prøve meg på.

Som om SSD'er ikke har blitt raske nok allerede!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skulle til å si det, men artikkelen nevnte dataintegritet. Ikke bare kan feriebildene forsvinne. Men, hva om du bruker dette på systemdisken og man plutselig får utilsikted skriving til SSD?

 

Man må jo forstå virkemåten til SSD før man kan si mer sikkert hva man risikerer.

Endret av G
Lenke til kommentar

"Intel vil la deg overklokke SSD'en din" høres så positivt ut!!

 

Men hvordan blir det da?

Dårligere standard ytelse på ordinære? Sånn at du kan betale mer for å kanskje få litt bedre ytelse?

Og i tillegg mister du TRIM eller 30% av kapasiteten dersom du skal ha en "K" versjon av SSD'en?

 

Høres ut som et salgstriks i mine ører.

Endret av Buzz76
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Intel vil la deg overklokke SSD'en din" høres så positivt ut!!

 

Men hvordan blir det da?

Dårligere standard ytelse på ordinære? Sånn at du kan betale mer for å kanskje få litt bedre ytelse?

Og i tillegg mister du TRIM eller 30% av kapasiteten dersom du skal ha en "K" versjon av SSD'en?

 

Høres ut som et salgstriks i mine ører.

 

Dette er ikke bra på NOEN som helst måte så lenge datatap kan skje, og levetid går ned.

Men om det finnes en spesiell overklokking som lar en øke ytelsen stabilt over lengre tid, så kan det faktisk gi entusiaster noe ekstra. Noe jeg Kommer til å ignorere 100%.

Lenke til kommentar

Det er vel mer naturlig å overklokke SSD enn å "overklokke" roterende disker, all den tid det finnes klokker som f.eks kontrolleren kjører på.

Et sted må man vel begynne, jeg tviler på at kontrolleren blir satt til 10 Mhz eller whatever ut fra et spec sheet Sandforce leverte med.

 

Mulig jeg er litt paranoid, men forestiller meg at flere faktorer påvirker klokken(e) og at dette blir testet og justert (!) for å gi en passende miks av pålitelighet og ytelse.

 

Så i praksis (med litt godvilje) kan man si at det er allerede foretatt en overklokking fra produsenten sin side.

Hvis produsenten syns det er mer å gå på, men for risky å gjøre det selv, er det jo smart å overlate kontrollen til kundene. Og det er jo god PR.

 

(Overklokking av roterende disker er vel mer vanskelig, men det kunne kanskje representeres ved "short-stroking". Har ikke hørt om noen som skrur opp RPM ennå, men det hadde jo vært kanongøy)

Lenke til kommentar

"Intel vil la deg overklokke SSD'en din" høres så positivt ut!!

 

Men hvordan blir det da?

Dårligere standard ytelse på ordinære? Sånn at du kan betale mer for å kanskje få litt bedre ytelse?

Og i tillegg mister du TRIM eller 30% av kapasiteten dersom du skal ha en "K" versjon av SSD'en?

 

Høres ut som et salgstriks i mine ører.

 

Er god konkurranse i SSD markedet, så viss Intel prøver seg på å justere ned ytelsen på standard modellen, så er det bare Intel som taper på det.

Regner med at Intel leverer en SSD klokket så høgt de syns er forsvarlig, så vil det være opp til brukeren å vurderer om man skal overklokke.

Lenke til kommentar

Høres fornuftig ut, dette. Kan fort være at det fins en solid dose ytelse gjemt bort i en SSD, akkurat som i minnebrikker og prosessorer.

 

Risikoen er vel den samme som ved å overklokke andre kjernekomponenter (unntatt GPU): korrupte filer, korrupt OS, og kortere levetid. Ser ingen som helst grunn til å la være å teste dette ut, selvsagt før en hiver alle viktige data.

Lenke til kommentar

Synes kommentarene om SSD og pris er litt morsomme. For det første har HDD vært rundt siden 60-tallet og hatt tid til utvikling, mens SSD er relativt "nytt", derav prisen.

 

For det andre - og dette er enda vikrigere - har du råd til en ny midt-på-treet-HDD har du råd til en SSD også. Den eneste ulempen er plass, og siden SSD er kanskje mest brukt spillmaskiner man bygger selv... så er den største "ulempen" at man har ikke plass til X antall spill samtidig. Ytelsesforskjellen derimot er såpass stor at par tusenlapper for en god SSD er neppe bortkastede penger.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Synes kommentarene om SSD og pris er litt morsomme. For det første har HDD vært rundt siden 60-tallet og hatt tid til utvikling, mens SSD er relativt "nytt", derav prisen.

 

For det andre - og dette er enda vikrigere - har du råd til en ny midt-på-treet-HDD har du råd til en SSD også. Den eneste ulempen er plass, og siden SSD er kanskje mest brukt spillmaskiner man bygger selv... så er den største "ulempen" at man har ikke plass til X antall spill samtidig. Ytelsesforskjellen derimot er såpass stor at par tusenlapper for en god SSD er neppe bortkastede penger.

Å ha andre mål en at SSD skal slå HDD på pris så fort som overhode mulig er tullete mål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...