Gå til innhold

Guide: Databaseskolen ? Del 1 (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bør man ikke heller benytte MariaDB?

 

"MariaDB is a community-developed fork of the MySQL relational database management system, the impetus being the community maintenance of its free status under the GNU GPL. As a fork of a leading open source software system, it is notable for being led by its original developers and triggered by concerns over direction by an acquiring commercial company Oracle."

Lenke til kommentar

på windows anbefaler jeg pakkeløsningen UniServer i stedenfor XAMPP. Det er raskere oppdatert, inneholder ikke for mye preinstallerte funksjoner som gjør løsningen tregere, og har faktisk støtte for production hosting. (xampp er kun for developement av flere sikkerhetsmessige grunnlag).

 

Uniserver har også et bedre brukergrensesnitt som gjør det lettere og konfigurere løsningen en hva xampp har.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Bør man ikke heller benytte MariaDB?

Tja, eller Drizzle.

 

Sjøl holder jeg en knapp på PostgreSQL i OpenSource verden, litt større muligheter til å gjøre ting på skikkelig vis. (Sett mye rart av datastrukturer/integritet av den gemene hop med forkjærlighet for LAMP.)

 

MySQL er det mest populære relasjonsdatabasesystemet som også er gratis.

En sannehet med visse modifikasjoner, GPL spesifiserer vel at den kun er gratis for de som går OpenSource.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

På ingen måte. Den er gratis for alle prosjekter. Hvor har du plukket opp den usannheten?

Altså;

For OEMs, ISVs, and VARs who distribute MySQL with their products, and do not license and distribute their source code under the GPL, MySQL provides a flexible OEM Commercial License.

GPL spesifiserer vel at du må gå Open Source (?). Nå har jeg ikke undersøkt hva som ligger i Oracle's "flexible OEM Commercial License", men antatt at slikt innebærer penger (det gjorde ihvertfall det når svenskene holdt på). Korriger meg gjerne om jeg tar feil.

 

Eller, hmmm...;

Gjelder GPL bare om du gjør endringer på MySQL kildekoden (fork) og ikke produkter som bare bruker MySQL til datalagring?

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Gjør man bare dette på pcn sin? man må ikke ha en server eller noe?

 

Du kan drifte en nettside med forholdsvis små databaser fra en vanlig PC, men det mest optimale er å ha en egen dedikert server. Man er jo avhengig av å ha dette systemet oppe og gå 24/7, og når databasene blir forholdsvis store så krever det litt CPU-kraft å bla frem data i et akseptabelt tempo ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...