Gå til innhold

Dette skjer når du røsker ut PC-delene ? mens maskinen står på (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det slike tester beviser er jo faktisk flere ting :

 

*Statisk elektrisitet er ikke lenger så "farlig".

*Dagens datakomponenter tåler en god støyt!

 

Så med mindre man har vært veldig uheldig ( kuttet opp en krets der man ikke burde ) så kan man nesten spekulere i at de fleste feil som dukker opp sannsynligvis er pga dårlig kvalitet på produktet man har kjøpt eller som en konsekvens av feks valget av komponenter av fabrikanten.

 

Det er kanskje derfor det er såpass viktig at når produkter blir testet av feks Hardware og andre at man faktisk vektlegger komponentene og kvalitetssikringen på produktene litt høyer!

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Som vanlig bommer HW på myten-knusingen sin:

 


Myten var: Trekker du ut komponenter mens maskinen står på går de umiddelbart i stykker.

Noe som alle vil forstå vil bli knust nesten uansett resultat.

 

"Myten" skal derimot være noe sånt som:

Hvis du trekker ut komponenter mens maskinen står på så kan du gjøre skade på de.

 

Sannheten er nemlig at det går stort sett bra så lenge ingenting blir kortsluttet i prosessen. Men det er i noen tilfeller mulig å gjøre skade. Jeg har selv sett en PII med en minnebrikke skjevt i sporet som forårsaket kortslutning av hovedkort.

 

-----

 

En annen interessant sak er at Linux ofte vil fortsette med å kjøre selv om lagringsmediet kobles ut, og har som regel de aktive delene cachet i RAM, og det vil gå bra helt til noe trengs å hentes fra filsystemet. Deretter kan oppførselen bli ganske snodig.

 

 

 

*Statisk elektrisitet er ikke lenger så "farlig".
*Dagens datakomponenter tåler en god støyt!

Det er lenge siden statisk elektrisitet var et stort problem for PC-bygging, risikoen for å gjøre fysisk skade ved berøring er derimot langt større.

 

PCB er stort sett ganske robust, og har gjerne beskyttende lakk eller lignende utenpå kretsene. Jeg har faktisk prestert å sprute vann inn i en maskin mens den stod på en gang, den tikker og går fremdeles den ;)

Lenke til kommentar

Jeg har trekt ut sata og strøm kabelen flere ganger mens pcen har stått på, for å finne ut hvilke komponeter som lagde støy. Når jeg trakk ut kabelen til hardisen fryste bare skjermbilde frem til jeg igjen satt inn kabelen, og kunne bruke windows (7) videre som om ingen ting har skjedd. Så jeg synes det er rart at skjermen deres blir blå? Kanskje det har noe med w8 å gjøre ?

Lenke til kommentar

Jeg har trekt ut sata og strøm kabelen flere ganger mens pcen har stått på, for å finne ut hvilke komponeter som lagde støy. Når jeg trakk ut kabelen til hardisen fryste bare skjermbilde frem til jeg igjen satt inn kabelen, og kunne bruke windows (7) videre som om ingen ting har skjedd. Så jeg synes det er rart at skjermen deres blir blå? Kanskje det har noe med w8 å gjøre ?

Akkurat det samme er min erfaring. (var på en Dell Optiplex 9010 med SSD og Win7)

Lurer på om dette er pga at det var strømkabelen som ble trekt ut, og ikke datakabelen.

Lenke til kommentar

hadde en uheldig hendelse der skjermkort løsnet fra PCI-e slotten (åpen løsning montert på tre plate) som tok livet av en stømforsyning, hovedkort og delvis drepte skjermkortet. så jeg kan ikke si meg helt enig i at dette er ufarlig, det var radeon hd 5870 og hardware som matcher tidsperioden dette kortet kom på markedet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Artig, men som forventet. Har gjort slikt et par ganger selv når maskiner har vært montert i testbenken. Da er det så mye av og på at en mister oversikten innimellom. Aldri skjedd noe galt annet enn at OS stopper.

 

Men, som det også nevnes i tråden, er kanskje største faremoment risikoen for kortsluttning. En kan jo lett komme borti noe om en bruker verktøy og samtidig er i den tro at maskinen er avslått.

 

Dere kunne jo testet hvor i maskinen det er mest ødeleggende med kortsluttning. ... og ja, jeg vet det går bra (dvs maskinen overlever) med kortsluttning både her og der (sånn sett kjekt med ATX PSU'er).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...