Gå til innhold

Husk disse ni gründer-vettreglene når du skal satse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har jeg startet flere bedrifter og er selvstendig næringsdrivende. Det er som regel lett og komme i gang og man finner alltid en form for finansiering.

Derimot er det store problemet å få lønnsom drift etter de første ansettelsene. Det vil si at firmaet vokser jevnt og trutt helt til man selv ikke har kapasitet til mer arbeid. Da havner man i en situasjon hvor man enten blir utbrent eller ansetter noen for å ta unna arbeid.

Skal man ansette må man få en økning i omsetningen som er større enn kostnadene ved å ha folk i arbeid noe som dessverre i praksis viser seg å være nesten umulig.

Man må enten få en diger kontrakt og så foreta ansettelse eller si nei til mer arbeid og klare seg selv.

Jeg tror de fleste velger det siste da de fleste kunder ikke vil vente til ansettelser og opplæring er ferdig.

Å få en investor som også virker som mentor i bransjen og har kontakter hjelper deg ofte gjennom denne situasjonen.

Banken gjør det ikke.

 

Kontakter er absolutt viktigst hvis man ønsker å vokse fra liteenkeltmansforetak til større bedrift.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Egen erfaring med å jobbe med og for "grundere" - er at de ofte har en type personlighet som må balanseres av en like kompetent "teamutvikler". Ofte var "Grunderen" altfor tøff, og skremte vannet av ellers dyktige medarbeidere. Og når de selv var utslitt ramlet hele korthuset sammen.

Lenke til kommentar

Har litt delte meninger om denne artikkelen. Det er jo helt greit å være forsiktig og følge disse reglene men jeg synes at dette blir litt overdrevet. Når man starter bedrift så må man satse "alt". Virker litt skremmende for de som har tenkt å starte med noe når man leser denne artikkelen, eller så er det bare meg :)

 

Uansett, alle grener innen pengetjening er forskjellige og krever sine egne grunnmurer for å stå støtt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har litt delte meninger om denne artikkelen. Det er jo helt greit å være forsiktig og følge disse reglene men jeg synes at dette blir litt overdrevet. Når man starter bedrift så må man satse "alt". Virker litt skremmende for de som har tenkt å starte med noe når man leser denne artikkelen, eller så er det bare meg :)

 

Uansett, alle grener innen pengetjening er forskjellige og krever sine egne grunnmurer for å stå støtt.

 

 

Enig og uenig.

 

Ja det virker skremmende, men dette kan være nødvendig før man starter, å teste bedriften, idéen, finansene, med mere.

 

Enig i at det kan virke begrensende og drepe en god idé, men så vet man jo ikke hvor god idéen gjerne er før den har blitt testet. Men, det er altså det man bør prøve å teste i følge artikkelen. Og de nevner jo litt om hva som kan være lurt å sjekke opp i starten, og sikkert underveis.

 

 

OPPDATERING:

@blablabling:

Svar på innlegget under (innlegg #4):

Veldig bra sagt blablabling.

 

 

 

Enig med kommentaren din, men jeg ser ikke på det å undersøke markedet/ produktet/ ideèn som en "regel", det er jo en selvfølge :) Men denne artikkelen er jo ikke dårlig, er ikke det jeg mener, men hvis man ikke vet om disse reglene før man leser det på HW.no så bør man kanskje ikke tenke på å starte en bedrift med en gang :p
Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@G

 

Enig med kommentaren din, men jeg ser ikke på det å undersøke markedet/ produktet/ ideèn som en "regel", det er jo en selvfølge :) Men denne artikkelen er jo ikke dårlig, er ikke det jeg mener, men hvis man ikke vet om disse reglene før man leser det på HW.no så bør man kanskje ikke tenke på å starte en bedrift med en gang :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det vikitgste er å sette tæring etter næring. Ikke gå ut og lease biler, kjøp mobiltelefoner, PC-er, o.l. første uka. Start i det små og bygg bedriften opp etterhvert som etterspørselen stiger. Men alltid ha penger til investering i bakhånd. Sett av 10% av inntekten til investering, og sørg for å ha penger til lønninger og moms til enhver tid.

I tillegg vil kvalitet og service aldri gå av moten. Forsøk å yte noe som ikke konkurrentene gjør på disse områdene. Få kundene til å huske din bedrift og deg som en positiv opplevelse, noe som de kan anbefale til venner og kolleger.

 

En ting til slutt: husk at uten glede i jobben er det ikke verdt det. Penger er ikke alt. Jobb deg ikke ihjel og la familie og venner gå for lut og kaldt vann. Livet er det viktigste du kan leve. Du har bare ett liv.

Endret av Prognatus
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...