Gå til innhold

Anmeldelse: Europa Universalis IV (Windows)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg sliter med å få startet dette spillet i VMware. Hva er hovedgrunnen til det, er det SVGA II skjermkortet i VMware Workstation 9.0 som er flaskehalsen for det (les:VMware Tools)?

 

Eller kan det være Steam som er kinkig å kjøre som en ekstra-funksjon?

 

Jeg får startet intro-delen, kommet meg inn i skjermbilde som serverer tutorials, Play og det der. Men, straks jeg klikker på start av Tutorial, så skjer det plutselig ingenting, uansett hvor lang tid jeg setter av til at det får godgjøre seg.

 

 

Har dette i bunn under VMware:

 

Windows 7 64-bit

8 Gig RAM

snurredisk

Geforce 550 Ti

Intel Core 2 Duo

masse ledige Gigabyte for virtuell harddisk til å ekspandere

 

Har dette som virtuell maskin for spillingen:

Windows 8 32-bit

4 Gig RAM

samme snurredisk som Windows 7 sitter på, men egen partisjon på disken

SVGA II virtuellt skjermkort

samme CPU, bare den er gjort virtuell av VMware

ledige virtuelle Gigabyte for Windows 8 til å ekspandere

 

Jeg skulle jo hatt heftigere CPU, da den virker litt treg av seg, eller så kan det være det er Windows 7 som er tregt. Men, om en CPU-oppgraderinger hjelper er jeg tvilsom til, da man kun har SVGA II virtuellt skjermkort uansett hvor god CPU man måtte ha, og uansett hvilket skjermkort som sitter i bunn.

 

Det skal bli interessant å se om det kommer noen nyheter fra VMware i år. Den 26. august skjer det ting fra VMware. Litt vanskelig å spå hva.

 

 

Don't miss it!

We're launching new Products and more.

Come to VMware NOW on August 26 to learn how VMware's latest offerings will help you

radically simplify IT

 

Det kan jo fort skje at det kommer en VMware 10 Workstation, men det er jo ikke garantert. Og det er heller ikke garantert at de lager bedre virtuellt grafikkort enda, selv om det er på høy tid å utvikle litt også der for å henge litt med.

 

Det kan jo også hende at det kun kommer oppdateringer og nye produkter på server, cloud-siden av produkter som VMware er store på.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg sliter med å få startet dette spillet i VMware. Hva er hovedgrunnen til det, er det SVGA II skjermkortet i VMware Workstation 9.0 som er flaskehalsen for det (les:VMware Tools)?

 

Eller kan det være Steam som er kinkig å kjøre som en ekstra-funksjon?

 

Jeg får startet intro-delen, kommet meg inn i skjermbilde som serverer tutorials, Play og det der. Men, straks jeg klikker på start av Tutorial, så skjer det plutselig ingenting, uansett hvor lang tid jeg setter av til at det får godgjøre seg.

 

 

Har dette i bunn under VMware:

 

Windows 7 64-bit

8 Gig RAM

snurredisk

Geforce 550 Ti

Intel Core 2 Duo

masse ledige Gigabyte for virtuell harddisk til å ekspandere

 

Har dette som virtuell maskin for spillingen:

Windows 8 32-bit

4 Gig RAM

samme snurredisk som Windows 7 sitter på, men egen partisjon på disken

SVGA II virtuellt skjermkort

samme CPU, bare den er gjort virtuell av VMware

ledige virtuelle Gigabyte for Windows 8 til å ekspandere

 

Jeg skulle jo hatt heftigere CPU, da den virker litt treg av seg, eller så kan det være det er Windows 7 som er tregt. Men, om en CPU-oppgraderinger hjelper er jeg tvilsom til, da man kun har SVGA II virtuellt skjermkort uansett hvor god CPU man måtte ha, og uansett hvilket skjermkort som sitter i bunn.

 

Det skal bli interessant å se om det kommer noen nyheter fra VMware i år. Den 26. august skjer det ting fra VMware. Litt vanskelig å spå hva.

 

 

Don't miss it!

We're launching new Products and more.

Come to VMware NOW on August 26 to learn how VMware's latest offerings will help you

radically simplify IT

Det kan jo fort skje at det kommer en VMware 10 Workstation, men det er jo ikke garantert. Og det er heller ikke garantert at de lager bedre virtuellt grafikkort enda, selv om det er på høy tid å utvikle litt også der for å henge litt med.

 

Det kan jo også hende at det kun kommer oppdateringer og nye produkter på server, cloud-siden av produkter som VMware er store på.

 

Unnskyld at jeg spør men hvorfor i all verden skal det virtuelle yte bedre enn din egen maskin? Å spille i WmWare er ikke for ytelsens skyld, det blir for bakoverkompabilitet, kan aldri virtualiserer kraftigere HW enn det som er der fra før.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Husker jeg en gang i tiden prøvde meg på Hearts of Iron, og syntes det ble for dyptgående. Dette og lignende spill av Paradox blir tydeligvis dypere og dypere.

Noen tips på strategispill av krigstypen som er enklere å sette seg inn i? Gjerne også med administrasjon, ressursforvaltning og diplomati, men mer på et overordnet nivå. Det visuelle er ikke av vesentlig betydning.

Lenke til kommentar

Husker jeg en gang i tiden prøvde meg på Hearts of Iron, og syntes det ble for dyptgående. Dette og lignende spill av Paradox blir tydeligvis dypere og dypere.

Noen tips på strategispill av krigstypen som er enklere å sette seg inn i? Gjerne også med administrasjon, ressursforvaltning og diplomati, men mer på et overordnet nivå. Det visuelle er ikke av vesentlig betydning.

 

Foreslår EU IV siden dette har et mye bedre grensesnitt enn HoI 3. Prøv heller å se på noen gjennomspilling på youtube. Søk på quill18

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Fantastisk spill. Føler dette var mye lettere å komme inn i enn Crusader Kings 2 og Hearts of Iron 3, som jeg har prøvd tidligere. Anbefaler alle som ønsker å prøve dette å se noen videoer/let's plays for å få en grei forståelse av grunnmekanikken/hva man bør gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forumet til paradox har mye hjelp når man skal komme igang, og ting er ikke så vanskelig, men det er litt å sette seg inn i.

 

For meg er dette en veldig god løsning på Europa universalis og falt for det med en gang. En del store endringer fra EU3 er det, men det gikk fint etter noen timers spill. Så her har jeg nok noen hundre timers underholdning igjen og kanskje mer hvis jeg bruker tid på de forskjellige moddene som dukker opp

Lenke til kommentar

Husker jeg en gang i tiden prøvde meg på Hearts of Iron, og syntes det ble for dyptgående. Dette og lignende spill av Paradox blir tydeligvis dypere og dypere.

Noen tips på strategispill av krigstypen som er enklere å sette seg inn i? Gjerne også med administrasjon, ressursforvaltning og diplomati, men mer på et overordnet nivå. Det visuelle er ikke av vesentlig betydning.

 

 

Total War serien er noe du bør se på, og kanskje civ 5.

 

Andre strategi spill (som kanskje er litt i andre enden av det du ser etter) er jo sc2, AoE, C&C, lista er lang, men hue stoppa.

 

Sins of a Solar Empire og settlers 7 kan kanskje være noe, men har aldri spilt de.

 

Om du liker strategi bør du se på Company of Heroes.

XCOM skal også være ganske bra. (men ikke den typen spill du spør om, igjen)

 

Som andre nevner har EU IV et litt snillere grensesnitt.

Lenke til kommentar

VMware og kritikk mot å sette det opp slik er nok berettiget nok det.

 

Men, jeg gjør det fordi jeg ikke har en dedikert spillmaskin i øyeblikket. Og for å holde grunninnstallasjonen så fri for innstallasjoner som jeg kan. Et rent og pent OS kjører ofte bedre enn en "nedsyltet i programmer" et.

 

En annen ting er for å sjekke om VMware har greid å lage noen bedre grafikkdriver. Litt minus for min CPU må jeg nok ta hensyn til nå i 2013. Jeg spiller ikke så mye, så det tar tid å finne kosen med å teste et eller annet under VMware av spill. Så det er som jeg fryktet langt i fra noen god spillplattform.

 

Må nevne at jeg i VMware på samme plattform (Win 8) fint klarer å kjøre:

 

Cities XL Platinum

Endret av G
Lenke til kommentar

VMware og kritikk mot å sette det opp slik er nok berettiget nok det.

 

Men, jeg gjør det fordi jeg ikke har en dedikert spillmaskin i øyeblikket. Og for å holde grunninnstallasjonen så fri for innstallasjoner som jeg kan. Et rent og pent OS kjører ofte bedre enn en "nedsyltet i programmer" et.

 

En annen ting er for å sjekke om VMware har greid å lage noen bedre grafikkdriver. Litt minus for min CPU må jeg nok ta hensyn til nå i 2013. Jeg spiller ikke så mye, så det tar tid å finne kosen med å teste et eller annet under VMware av spill. Så det er som jeg fryktet langt i fra noen god spillplattform.

 

Må nevne at jeg i VMware på samme plattform (Win 8) fint klarer å kjøre:

 

Cities XL Platinum

 

Ja det er helt riktig, den kjører bedre, men må du ha så mange programmer og lignende? Og i tillegg, installer ett OS, tilpass det og kjør ett system image, når ting går tregt kjør imaget tilbake.

Er bare teit og ikke kjøre på det du har når det tar så lite tid å kjøre ett image tilbake.

Lenke til kommentar

@SinHazzard:

Godt poeng. Eneste utfordringen er at jeg også har Rollback Rx på systemharddisken min.

 

Rollback Rx ville ha "klikket i vinkel" om jeg forsøkte å legge et image tilbake over harddisken. Det ville vært så mange Gigabyte programmet måtte ha tatt hensyn til ta endrings-backup av at det ville blitt sirup, og ting ville gått i stå, slik at jeg nok måtte ha reinstallert eller noen heftige tiltak for å rette på "feilen".

 

Et alternativ er å disable Rollback Rx før man foretar seg noe, slette alle snapshots, og så kjøre en slags "update the baseline" i "baseline manager", eller noe som gjør at programmet starter å ta "backup" med "blanke ark".

 

Det er så tungvint, at man enten bør vurdere å avinstallere Rollback Rx, eller leve med at man lar være å utføre sære operasjoner som "rollback av Image" fra andre typer programvare.

 

ALTERNATIVET, det er å ha en ekstra harddisk og et ekstra Windows OS-lisens. Deretter å måtte plugge inn og ut mellom disk man vanligvis bruker som har Rollback Rx og den andre disken som man bruker til spilling. Det enkleste og rimeligste alternativet om man gidder å drive å åpne PC-kabinettet for å bytte disker. :)

Endret av G
Lenke til kommentar

@SinHazzard:

Godt poeng. Eneste utfordringen er at jeg også har Rollback Rx på systemharddisken min.

 

Rollback Rx ville ha "klikket i vinkel" om jeg forsøkte å legge et image tilbake over harddisken. Det ville vært så mange Gigabyte programmet måtte ha tatt hensyn til ta endrings-backup av at det ville blitt sirup, og ting ville gått i stå, slik at jeg nok måtte ha reinstallert eller noen heftige tiltak for å rette på "feilen".

 

Et alternativ er å disable Rollback Rx før man foretar seg noe, slette alle snapshots, og så kjøre en slags "update the baseline" i "baseline manager", eller noe som gjør at programmet starter å ta "backup" med "blanke ark".

 

Det er så tungvint, at man enten bør vurdere å avinstallere Rollback Rx, eller leve med at man lar være å utføre sære operasjoner som "rollback av Image" fra andre typer programvare.

 

ALTERNATIVET, det er å ha en ekstra harddisk og et ekstra Windows OS-lisens. Deretter å måtte plugge inn og ut mellom disk man vanligvis bruker som har Rollback Rx og den andre disken som man bruker til spilling. Det enkleste og rimeligste alternativet om man gidder å drive å åpne PC-kabinettet for å bytte disker. :)

 

 

har aldri hørt om dette programmet før men det ser ut som om ett genialt program hvis en har behov for masse sikkerhet, mange kopier av filer, er uforsiktig/klønete og får virus. Det ser ikke ut som det fungerer med ett system image pga "hidden partition", spørsmålet er: Så lenge du kjører alt virtuelt, har du behov for det?

Eventuelt kutt ut det virtuelle og ha ett snapshot som peker til en fresh install.

Det viktigste er jo og få mest mulig ut av Hardwaren sin, går fort og gjenoprette.

I tillegg har du ett skjermkort som er ok/bra, men en CPU som suger, flaskehalsen er definitivt CPU og da er det dårlig for ytelsen og la den slite med virtualisering istedenfor og legge spillingen på GPU.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...