Gå til innhold

Derfor hater du Windows 8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er mye jeg ikke liker med Win8. Den hersens greia som popper ut fra høyre siden om jeg er borti ene siden av touchpaden er uten tvil nummer en. Mangelen på startmeny har jeg klart å komme meg rundt, så den er på plass nå.

Hele Metro-saken er totalt idiotisk og kommer bare i veien. Designmessig er Win8 ca. 10 skritt tilbake fra Win7. Det ser rett og slett stygt ut.

Teknologisk er Win8 et fremskritt på mange områder. Men det hjelper lite når det fremstår slik som i dag. Det er en blanding mellom touchoptimalisert grensesnitt og desktop-grensesnitt. Jeg skjønner at det kan være kjekt å legge til rette for touchpanel, men det bør være et tillegg man kan aktivere og ikke en standardløsning. Når designet i tillegg er så fordømt stygt at du tror du er tilbake på Windows 3.0 kjenner jeg at jeg blir harm. Bare måten jeg må bla meg frem for å finne power options er bakstreversk. I win7 trykket jeg på windowstasten og så et par ganger til høyre med piltastene og enter så satte jeg maskina i dvalemodus. Tok meg ikke et par sekunder en gang. Nå må jeg inn å rote i menyer. Vel, etter å ha installert en tredjepartsløsning for å få startmeny kan jeg bruke den gamle metoden min, bare at jeg må trykke H i stedet for enter på slutten. Men jeg skal ikke være nødt til å benytte meg av tredjepartsløsninger for å gjøre operativsystemet enkelt i bruk. MS har rett og slett driti på kjernebrukerne sine.

Jeg har endelig begynt å venne meg til det meste i Win8 og bruker det mye mer effektivt enn jeg gjorde i starten, men irritasjonsmomentene er stadig tilstede.

 

Forhåpentligvis hjelper Win 8.1 litt på, men de har en lang vei å gå.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er mye jeg ikke liker med Win8. Den hersens greia som popper ut fra høyre siden om jeg er borti ene siden av touchpaden er uten tvil nummer en. Mangelen på startmeny har jeg klart å komme meg rundt, så den er på plass nå.

Hele Metro-saken er totalt idiotisk og kommer bare i veien. Designmessig er Win8 ca. 10 skritt tilbake fra Win7. Det ser rett og slett stygt ut.

Teknologisk er Win8 et fremskritt på mange områder. Men det hjelper lite når det fremstår slik som i dag. Det er en blanding mellom touchoptimalisert grensesnitt og desktop-grensesnitt. Jeg skjønner at det kan være kjekt å legge til rette for touchpanel, men det bør være et tillegg man kan aktivere og ikke en standardløsning. Når designet i tillegg er så fordømt stygt at du tror du er tilbake på Windows 3.0 kjenner jeg at jeg blir harm. Bare måten jeg må bla meg frem for å finne power options er bakstreversk. I win7 trykket jeg på windowstasten og så et par ganger til høyre med piltastene og enter så satte jeg maskina i dvalemodus. Tok meg ikke et par sekunder en gang. Nå må jeg inn å rote i menyer. Vel, etter å ha installert en tredjepartsløsning for å få startmeny kan jeg bruke den gamle metoden min, bare at jeg må trykke H i stedet for enter på slutten. Men jeg skal ikke være nødt til å benytte meg av tredjepartsløsninger for å gjøre operativsystemet enkelt i bruk. MS har rett og slett driti på kjernebrukerne sine.

Jeg har endelig begynt å venne meg til det meste i Win8 og bruker det mye mer effektivt enn jeg gjorde i starten, men irritasjonsmomentene er stadig tilstede.

 

Forhåpentligvis hjelper Win 8.1 litt på, men de har en lang vei å gå.

 

Jeg må bare reagere litt, men syns du power knappen er vanskelig å trykke på? Denne kan jo få akkurat den funksjonen du ønsker at den skal ha når det gjelder hvilemodus, dvalemodus eller avslutt.

Lenke til kommentar

Problemet med Win8 er at dette er ikke annet enn et dårlig forsøk på nyvinning og paradigme-setting som ikke har slått ann. Mangelen på startmeny er bortimot det mest patetiske M$ har gjort på lenge.

Å tvinge brukerene over på appe-dritet deres er også et steg bakover i utvikling. Sitter du med en 27" 2560x1440 monitor med ting i bakgrunnen har jeg ikke bruk for en "startmeny" som dekker hele skjermen, fordi Surfacebrukere (som OSet utelukkende er designet for) må fylle hele skjermen for å kunne tyde teksten.

Vi tilbyr kunder at vi kan legge inn Classic Shell for dem, slik at de blir mer fornøyd med produktet de kjøper, når de handler laptop/stasjonær hos oss. Størsteparten av kundene våre blir mer fornøyd med Classic Shell enn løsningen Microsoft tror de ønsker er.

De ansvarlige bak metro skulle vært pålagt å vise Tante Pose hvordan hun fra nå av skal hoppe mellom programmer, lukke app-nettleser, skru av PCen, finne frem i bildesamlingen hennes. For det er dette oss selgere sitter igjen med, og får av og til høre kommentarer som: "Den nye PCen du solgte meg er ikke noe god", "Den gamle var myyyyyyye bedre", "Skjønner iiiiiiiiingenting", "Får det ikke til!".

Mer smertefull overgang er faktisk ikke mulig å ta betalt for uten å gjøre et selskap konkurrs (ikke at det tyder på mye annet for M$)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg må bare reagere litt, men syns du power knappen er vanskelig å trykke på? Denne kan jo få akkurat den funksjonen du ønsker at den skal ha når det gjelder hvilemodus, dvalemodus eller avslutt.

Power-knappen gir meg ikke forskjellige alternativ ut fra hva som er ønskelig i de forskjellige situasjonene.

 

Ellers et valid point

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Kjøpte win8 pro for 250. Har også kjøpt MYE på steam og humble (indie) bundle. Win8 er det eneste kjøpet jeg har angret på.

Hvorfor?

 

Spilling

Mincraft trenger nå ip OG port. ikke stort, men det er meget irriterende når win7 ikke trenger det. Er også svært få servere som lister ip og portnr.

-Samme gjelder på amnge andre spill, være seg via LAN eller internet.

 

Brannmur

Det har vært flere tilfeller hovr spill som på win7 gir en "hei, jeg vil gjennom brannmuren" beskjed ikke gir noen beskjed i win8.

 

Metro

Det er nær ingen visuelle "hint" til hva man skal gjøre for å utføre enkle ting som å lukke en app.

Søkefunksjonen er kraftig nedgradert: I win7 blir alle resultater presentert i en listeform. I win8 blir alle "apps" presentert i listeform. Om jeg skal ha tak i et programm win8 ikke kjenner igjen (mange*) må man bla ned 1-3 ganger før man i det hele tatt ser de filene eller programmene man ser etter

 

UAC

I win8 er det flere programmer som ikke fungerer skikkelig som resultat at win8 ikke liker at programmer redigerer filer i sin egen "program files (x86)" mappe. Kan ikke lagre til nevt mappe, selv ikke etter at programmet er startet spesifik med adminrettigeter.

 

Aero

Noe så enkelt som aero, som jeg personlig likte, er ikke der på desktop. Gjennomsiktige kanter var litt kult, og det er mange skins til win7, som ikke funker og/eller ser rare ut i win8.

 

"Hot corners"

Hjørnene i win8 er "sticky". Det er fint på en skjerm, men katrostofalt på fire. I tillegg til "charms" blir det mye unødvendig frustrasjon. Dette blir /noe/ bedre med classic-shell.

 

Bakgrunnsbilder

I win8 må bilder etter de er lagret/lastet ned åpnes i win8 foto fremviser, for så å kunne settes som bakgrunsbildet uten at de blir meget hard komprimert. PNG, JPG, BMP m.f. blir alle konvertert til en megen "lav" JPG. Som grafikker, med en forkjærlighet til harde overganger mellom rød og svart, er det meget irriterende. I win7 ble PNG konvertert, ikke jpg. Merkelig, men brukbart. Samme med winVista. I winXP blei PNG ikke konvertert, men blei beholdt.

 

Win8 Mail app

Her kunnet win8 fått mange plusser hoss meg. Men, jeg har enda ikke klart å søke i min egen mail. På nettversjonen av "hotmail" er dette fult mulig, og like enkelt som forventet. Mail appen klarer heller ikke vise mail som er eldre enn 2 uker, selv om de er merket som "viktig". Veldig frustrerende.

 

 

*Rask liste over programmer som win8 IKKE finner ved [win], [navn på programm] men som win7 finner:

OS Voxel Section Editor III

OS VoxelViewer

Arduion

Apophysis 7X

OpenTTD

 

**sett inn skriveleif her

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...