Gå til innhold

Bradley Manning har fått sin straff


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Manning eksponerte ingen krigsforbrytelser. Bare en uheldig episode der man trodde folk var noen andre enn det som viste seg å stemme. Nemt å være etterpåklok.

Alle de andre dokumenter han lekket var typisk Se & Hør materiale hvor det mest handlede om at en eller annen ambassadør hadde sagt at en eller annen var en idiot, big deal.

Manning har jeg ingen sympati for. Helt anderledes stiller det seg for Snowden som lekket extremt viktig info for hele verdens befolkning om klokkeklare brud på FN's menneskerettighetskonvensjon, for slett ikke å snakke om brud på USA's grunnlov.

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar

<p>Manning eksponerte ingen krigsforbrytelser. Bare en uheldig episode der man trodde folk var noen andre enn det som viste seg å stemme. Nemt å være etterpåklok.<br><br>

 

Rimelig slapp oppsummering av 750.000 dokumenter spør du meg.. Nei jeg setter meg heller ned å leser litt fra wikileaks, istedenfor din personlige mening..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syns det er bra at hemmelige dokumenter hvor ulovligheter har blitt begått, blir lekket ut til allmennheten. Selv om de aller fleste vet at slikt foregår i det hemmelige, så er det bra at vi får se det. Lik som NSA. Ingen nyhet at land spionerer på hverandre eller på sine borgere, men nå får vi hardfaste bevis.

 

Allikevel syns jeg det er riktig at Manning får straff. De må gå etter prinsippet. Han lekket dokumenter som var hemmelighetsstemplet. Hadde han ikke fått fengselsstraff, er det kanskje større sjanse for at andre soldater prøver seg på det samme ettersom de kan gjøre det uten å få straff. Dette trenger da ikke nødvendigvis å være liknende dokumenter, men for eksempel tegninger og informasjon om fartøy, våpen, o.l.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Allikevel syns jeg det er riktig at Manning får straff. De må gå etter prinsippet. Han lekket dokumenter som var hemmelighetsstemplet. Hadde han ikke fått fengselsstraff, er det kanskje større sjanse for at andre soldater prøver seg på det samme ettersom de kan gjøre det uten å få straff. Dette trenger da ikke nødvendigvis å være liknende dokumenter, men for eksempel tegninger og informasjon om fartøy, våpen, o.l.

Helt uenig. At krigsforbrytelser får lov å bli hysjet ned er på for så å bli publisert gjennom en utro tjener, er i min bok ingen som skal kunne gå etter noe slikt. Selvsagt vil de (stat) jo dette, men det betyr overhodet ikke at det er greit. Hvis det skulle vært greit er jo alle rettsaker rundt nazistene fra krigen, Milosevich, Rwanda opprørere, etc bare drit uansett og fullstendig hyklersk.

 

[Edit] Enkelt sagt, det var statens egen feil at de i utgangspunktet hemmelighetsstemplet dette, og nå har de fått svi for dette. [/Edit]

 

Under Vietnam krigen var reportere på plass å fikk sett og rapportert hvertfall hva som skjedde under eget ansvar.

 

I Irak-krigen er vel det meste vært et live-show fra ende til annen satt i regi av den amerikanske hæren, hvor det i etterkant har kommet en god del kritiske sendinger/dokumentarer (som forsåvidt også har kommet i etterkant av vietnam-krigen, men basert på endel andre kriterier).

Endret av daniel_984
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Syns det er bra at hemmelige dokumenter hvor ulovligheter har blitt begått, blir lekket ut til allmennheten. Selv om de aller fleste vet at slikt foregår i det hemmelige, så er det bra at vi får se det. Lik som NSA. Ingen nyhet at land spionerer på hverandre eller på sine borgere, men nå får vi hardfaste bevis.

 

Allikevel syns jeg det er riktig at Manning får straff. De må gå etter prinsippet. Han lekket dokumenter som var hemmelighetsstemplet. Hadde han ikke fått fengselsstraff, er det kanskje større sjanse for at andre soldater prøver seg på det samme ettersom de kan gjøre det uten å få straff. Dette trenger da ikke nødvendigvis å være liknende dokumenter, men for eksempel tegninger og informasjon om fartøy, våpen, o.l.

Og fordi han straffes så hardt, så tenker gjerne neste person som mistenker at nasjonen driver med krigsforbrytelser seg om to og tre ganger før vedkommende rømmer til Russland for å avsløre krigsforbrytelser fordi det blir mer og mer åpenbart at det er farlig å kritisere systemet i USA.

 

Og det er ikke bare det ene videoklippet av triggerhappy psykopater i helikopter -- det er beviser for at amerikanske soldater mer eller mindre systematisk er uskikket til å være på utenlandsoppdrag.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...