Gå til innhold

Guide: Slik velger du riktig 3D-printer (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spennende, at billige 3D skrivere fremdeles har en noe laber kvalitet på utskrift er nok sikkert veldig sant, leser at de fleste som leker seg med 3D skrivere sier det samme (billig segmentet), men at de kan som oftest rettferdiggjøre dette med at skriveren er billig og at det å skape noe fra en rull plasttråd er veldig spennende.

 

At billigmarkedet er med på å få flere interessert i 3D printing hjelper jo veldig, har selv ønsket meg en 3D printer men sitter og venter på en rimeligere løsning som benytter seg av DLP/SLA metodikk, da disse er fremdeles noe dyr for lek og moro.

Lenke til kommentar

Jeg ser definitivt det potensialet i teknologien, men å kjøpe en 3D-printer nå blir vel bare på gøy. Hvor mange ting kjøper man egentlig som er utelukkende laget av plast? Tror ikke jeg kan se et eneste objekt her jeg sitter som det hadde vært mulig å printe med dagens (hobby/forbrukerrettede) 3D-printere.

 

Virker som om du forestiller deg å printe ut hele objektet i en omgang. De fleste av tingene du ser foran deg er skrudd sammen av deler. Disse enkeltdelene er gjerne i ett materiale, da gjerne plast. Du må uansett lage hver enkelt del i et program (Eller laste det fra noen som har gjort den jobben.), printe ut hver enkelt del og så montere det sammen.

 

Er MYE jobb komersielle firmaer legger ned i å konstruere et for oss ganske enkelt produkt. Så kommer en enda større jobb med å sette opp/sammen alt i produksjonslinjen.

 

Nå kan du gjøre mye av denne jobben selv hjemme. Om du orker/har lyst/har interessen...

 

2yoa9s4.jpg

Lenke til kommentar

Jeg ser definitivt det potensialet i teknologien, men å kjøpe en 3D-printer nå blir vel bare på gøy. Hvor mange ting kjøper man egentlig som er utelukkende laget av plast? Tror ikke jeg kan se et eneste objekt her jeg sitter som det hadde vært mulig å printe med dagens (hobby/forbrukerrettede) 3D-printere.

 

Jeg kommer på flere ting som en hobbybruker kan lage:

-Kjøkkenutstyr (sleiv, stekespade, visp)

-Deler til modellfly/bil (disse små delene knekker hele tiden, i alle fall under opplæring)

-Lego (blir aldri for gammel for lego)

- Nye figurer til brettspill (jeg mangler flere til Axis&allies)

-Stilige bokstøtter

- Er du en liten kunstner så er det vel bare fantasien som setter begresninger:)

Lenke til kommentar

Jeg kommer på flere ting som en hobbybruker kan lage:

-Kjøkkenutstyr (sleiv, stekespade, visp)

-Deler til modellfly/bil (disse små delene knekker hele tiden, i alle fall under opplæring)

-Lego (blir aldri for gammel for lego)

- Nye figurer til brettspill (jeg mangler flere til Axis&allies)

-Stilige bokstøtter

- Er du en liten kunstner så er det vel bare fantasien som setter begresninger:)

 

Håper inderlig du ikke bruker plast som smelter i stekepanna da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har akkurat fått en 3d printer i hus, og må si meg meget fornøyd. Gikk for Flashforge sin makerbot kopi med dual extruder for litt over 7000, ferdig bygget og klar. Må bare si at det er utrolig morro å printe ut hva som helst. Masse spennende objekter å laste ned gratis fra f.eks thingiverse. Er heller ikke så veldig vanskelig å designe ting selv i f.eks sketchup. Eneste nedsiden, er at det tar laaang tid å skrive ut noe. En kjempebinders f.eks som dekker hele byggeflaten og er ca. 5 mm høy, tar minimum 40 minutter å printe ut.

Lenke til kommentar

Har Makebot Replicator og er absolutt ikke fornøyd med den. Venter nå på ProDesk3D fra http://botobjects.com/

 

Synes den virker fantastisk. Men ble litt betenkt når jeg leste mye bruk av ordet "proprietary" og "cartridge system". Ville vært kjipt om det var et system hvor man måtte kjøpe en ny kasett med alle fem fargene når bare en farge var tom. Da venter jeg med kjøp til noen finner en måte å hacke chipen i kasetten (Er garantert noe slikt i så fall, kan jo ikke la folk fylle på selv. Det kan være skadelig... for bunnlinja.) slik at man kan fylle på individuelle farger.

 

Hva var galt med Makerbot (2 eller 1?)? For lav oppløsning eller dårlig finish? Har hørt de er bra printere når man får de til å fungere, men må sjekkes nøye før du fyrer de opp. De som monterer de er visst ikke helt med og setter på skruer feil etc. Samt diverse knot før du får ut noe brukbart.

 

Spørs helt hva man hadde ventet seg. Personlig forventer jeg en røff del med striper og en del etterbehandling som må til for å få den til å se brukbar ut.

Lenke til kommentar

...

Ja også er det forskjelig bruk. Med Replicator Dual som jeg har, til å begynne med så var 1 av 2 prints feil, nå er det ca. 1 av 5 - men det sløses fortsatt veldig mye materialet pga ofte må man printe tykkere for at ting skal holde seg noe lunde, printer hoder som etterhvert fåt ganske mye shit i seg og brenner fast, osv osv alle mulig småting. Nå printer jeg ganske mye og nye modeller hvergang - men føler at jeg sløser veldig mye tid på å få printen til å være riktig.

 

Enig i at proprietær system kan virke litt kjipt, men akkurat her så vil jeg heller gå for det. På lengere sikt vil jeg spare penger med det. Trenger ikke å kjøpe 1kg av en farge for å kun bruke et par gram av den, trenger heller ikke å bekymre meg for at materialet jeg kjøper jammer printerhode, eller at det blir feilprint som jeg må kaste. Og prisen per gram er faktisk på nivå med den PLA som Makerbot selger.

 

Alt i alt ser jeg for mye mye mer konstnadseffektiv drift enn den jeg har med Makerbot. Per idag kaster jeg ca. halvparten pga feilprint, feildesign, printeren klarte ikke å printe design, testing, bytting av filament osv osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...