Gå til innhold

Hyperloop kan få problemer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt kvalme og ubehag føler vel mange/de fleste som sitter på ved bil, buss, tog, fly, båt nå i dag også. Ser ikke helt problemet, ihvertfall ikke om man sammenligner med hastigheten og all tid man kan spare.

Man blir mye lettere kvalm når sansene ikke er synkroniserte. Har kjørt tog i 400 km/t uten å kjenne noe spesielt, men å kjøre like raskt inne i en tube uten å se noe blir neppe behagelig. Her skal man altså kjøre mange ganger raskere enn dette og også passere lydmuren inne i røret.

Lenke til kommentar

Det er imponerende at dette får så mye oppmerksomhet. <br>

<a data-ipb='nomediaparse' href='http://en.wikipedia.org/wiki/Vactrain'>http://en.wikipedia.org/wiki/Vactrain</a><br>

Jeg kan huske mange tilfeller tilbake i tid med beskrivelse av vakumtunneler for å kjøre høyhastighets energieffektive tog.<br><br>

Men uansett håper jeg noen bygger noe slikt snart, det er ofte beste mulighet for å utvikle teknologien videre.

 

No er dette, i motsetnigtn til det du linket til, ikke et rør i vakum, da dette vil føre til mye vanskeligre produskjon. Det er riktignok meningen med et lavere trykk, men er enorm forskjell på lavt trykk, imot vakum i forhold til produksjon og drivt av en slik tunell.

 

Det er heller ikke ment å bli "maglev" som linken viser til, så er nok helt forskjellige fra det du viser til her.

 

Det du viser til ville blitt beste resultat, men er en grunn til at det ikke er blitt gjennomført, nettopp pga det er ikke fornuftig å lage noe på den måten.

Lenke til kommentar

No er dette, i motsetnigtn til det du linket til, ikke et rør i vakum, da dette vil føre til mye vanskeligre produskjon. Det er riktignok meningen med et lavere trykk, men er enorm forskjell på lavt trykk, imot vakum i forhold til produksjon og drivt av en slik tunell.

 

Det er heller ikke ment å bli "maglev" som linken viser til, så er nok helt forskjellige fra det du viser til her.

 

Det du viser til ville blitt beste resultat, men er en grunn til at det ikke er blitt gjennomført, nettopp pga det er ikke fornuftig å lage noe på den måten.

 

Nå er man jo avhengig av å redusere trykket hvis man skal ha ha lavt energiforbruk og høy hastighet, og mange av de vakuumtogene var aldri planlagt å kjøre i vakuum, men i redusert trykk.

 

Og hvilken drivløsning man bruker forandrer ikke mye på hva slags løsning man lager. Ett fly er fortsatt ett fly om man bruker propell, turbo-propell, turbin jetmotor osv, men de havner i forskjellige kategorier innenfor fly.

 

Her blir jo forskjellen om den ligger på en luftpute eller magneter med samme hensikt, nemlig å redusere friksjon.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Hyperloop

 

Forøvrig er det masse referanser til Vactrain når man leser på hyperloop.

Lenke til kommentar

Med tanke på det lille mellomrommet mellom "boksen" og skinnene ser eg for meg at det kan bli veldig farlig med små objekter som faller ned på skinnene. I så stor fart vil allt bli betraktelig farligere.

 

Toget vil vel kjøre inne i en tunnel så det er vel relativt liten risiko, men konsekvensene blir jo store som du skriver. Ellers så skal den vel ikke gå på skinner, men ligge på en luftpute, og antagelig lage en pute på sidene og i høyden slik at den svever.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...