Gå til innhold

? AMD er den store grafikkort-vinneren


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-245639

AMD er nest etter Intel de som leverer de beste åpne og frie driverne. Noe jeg er overbevist om at NVIDIA vil tape stort på. Når utviklere av 3D applikasjoner kan bruke OpenGL, OpenCL, SDL kombinert med åpne og frie drivere, da er løpet kjørt. Å kunne debugge og feilfikse HELE stakken er gull verdt og litt til.

Lenke til kommentar

Positivt at det går bedre med AMD, vi trenger de i konkurransen med Intel om vi ikke skal stå på stedet hvil i alle år... Har vært fryktelig liten progresjon på "High-End" og "Entusiast" plattformene til Intel, her har de så liten konkurranse at det gjør vondt. De som sitter med LGA1366 og en Intel Core i7-980 "Hexa Core" fra tilbake i 2009 / 2010 har jo i realiteten et mer eller mindre like funksjonelt og kraftig system som det råeste du kan bygge innen forbrukermarkedet i dag (da regner jeg altså ikke med Intel Xeon) og det er jo nitrist sammenlignet med hvordan ting ble pushet fremover når AMD var med på dansen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

AMD er nest etter Intel de som leverer de beste åpne og frie driverne. Noe jeg er overbevist om at NVIDIA vil tape stort på. Når utviklere av 3D applikasjoner kan bruke OpenGL, OpenCL, SDL kombinert med åpne og frie drivere, da er løpet kjørt. Å kunne debugge og feilfikse HELE stakken er gull verdt og litt til.

 

OpenCL er så absolutt i vinden, og nVIDIA kommer nok til å få det tøft om de skal drive å tviholde på CUDA og egne proprietær løsninger fremover. Ingenting galt med CUDA, det fungerer vell strengt tatt bedre og er mer effektivt enn OpenCL men de burde kunne støtte de åpne standardene også eller så vil de fort falle av ta tiden for proprietær løsninger og protokoller er på full fart ut av markedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har i bunn og grunn vært fornøyd med AMD selv de siste årene. Har siden 2009 hatt HD4870, 6950 og kjøpte meg nå nettopp et 7970 på tilbud hos Komplett. Tilbake i de noe "eldre dager"før ATI ble AMD hadde jeg Radeon 9800 og X1950 Pro, disse hadde jeg heller ikke noe å utsette på.

Endret av Smirnoff
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Hvem har best Linux-drivere?

Til hva?

 

Intel har de beste, men Intel har ikke noe god 3D støtte i maksinvaren sin.

AMD vinner flatt innen 3D og åpne drivere.

Av lukkede drivere er NVIDIA sine best implementert, men ytelsesmessig i forhold til driverne på Win så ligger både NVIDIA og AMD et stykke bak.

 

Så spørsmålet ditt avhenger av hvilke kriterier du legger til grunn. For meg personlig så er 3D viktig (jeg flyr X-Plane). Samtidig som åpen og fri programvare er viktig. Per nå er det AMD som leder her. Det vil si, den åpne driveren vil fungere akseptabelt fra Linux 3.11 av. Det skjer i disse dager paradigmeskifter innen grafikk og drivere i den åpne og frie verden. Wayland, AMD sine drivere og porting av KDE vil gi kvantesprang innen stabilitet, effektivitet og fleksibilitet på den grafiske brukersiden for Linux.

Lenke til kommentar

Når overskriften er

 

Disse to sikrer AMD pallplassen i ny måling

Har gjort det betydelig bedre enn Nvidia.

 

Trodde jeg at Amd hadde komt ut med et nytt suprt grafikkort..

Lei av sånt tull! Alle overskrifter på denne nettsiden som virker interesange, viser seg å ikke være annet enn missledende...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

AMD er nest etter Intel de som leverer de beste åpne og frie driverne. Noe jeg er overbevist om at NVIDIA vil tape stort på. Når utviklere av 3D applikasjoner kan bruke OpenGL, OpenCL, SDL kombinert med åpne og frie drivere, da er løpet kjørt. Å kunne debugge og feilfikse HELE stakken er gull verdt og litt til.

Synd at den åpne driveren til AMD ikke støtter OpenCL da... :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+12983741234

<p>Hvem har best Linux-drivere?</p>

 

Ettersom Intels skjermkort ikke kan brukes til så mye vil jeg si Nvidia har de beste driverne. AMD sine drivere har watermarks man må jobbe hardt for å bli kvitt (Hardware not supported står det på dem, selv om det helt klart fungerer) Tearing i bildet er også noe jeg har opplevd med AMD driverne på linux i avspilling av film. Nvidia har muligens ikke noe åpne drivere (veldig synd) men de proprietære løsningene fungerer hvertfall rett ut av boksen. Jeg kjøper alltid Nvidia skjermkort av den grunn at det fungerer best til spilling i Linux pga OK drivere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...