Gå til innhold

Dette tastaturet setter komfort i høysetet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja, sauene som kjøper all reklame for det den er verdt.


Husker slike tastaturer ble skrytt opp i skyene av "profesjonelle databrukere" på 90-2000 tallet, men har mange ganger blitt bevist som vanskeligere å skrive raskt på og generelt sett gir dårligere workflow.


Menneskehjernen har lettere for å forutse og beregne sannsynlighet når ting er linet opp ordentlig. Et tastatur der alle tastene er linet opp rutenett-vis og alle knappene har like lang avstand vil gjøre det lettere for hjernen å beregne hvor tastene er, ergo vil hurtig skrivning gå raskere.


Såklart har man dem som har slike tastaturer og sverger til dem, men mange av disse har ikke forsøkt å venne seg til vanlige tastaturer over tid og trene opp hjernen til å skrive raskt. Så mange er egentlig ikke helt i stand til å bedømme hva som er best på generell basis.


Man kan derfor ikke si at ergonomiske tastaturer er best når man fortsatt må sitte å se på tastene mens man skriver ;)


Og det finnes jo et utall av helt syke designs på ergonomitastaturer, og alle disse skal visst være skreddersydde for rask og behagelig skrivning og være bedre enn vanlige tastaturer (ifølge reklamene) :D Komisk:





post-131058-0-87163400-1376552845.jpg


post-131058-0-44830600-1376552846_thumb.jpg


post-131058-0-01565000-1376552847_thumb.jpg


post-131058-0-42935100-1376552847_thumb.jpg


post-131058-0-78733700-1376552847_thumb.jpg


post-131058-0-15633000-1376552848_thumb.jpg


  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det faktisk noen som foretrekker disse tastaturene fremfor tradisjonelt?

 

Jeg foretrekker denne type tastatur..har for øyeblikket logitech wave. Dette er ikke fullt så kurvet som Microsoft Natural Ergonomic Keyboard 4000 som jeg har hatt tidligere.

 

Kommer nok til å teste dette tastaturet når mitt logitech keyboard trenger å byttes ut :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bruker også slikt kurvet tastatur. Synes det er langt mer behagelig enn vanlig. Hadde opprinnelig MS Natural Keyboard. Det tok kvelden en dag og hadde et vanlig i mange år etterpå. Ble aldri fortrolig med det (gikk tregt og trykket mye feil) og det ble en lettelse når jeg fikk tak i et kurvet igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

bruker også Natural ergonomic fra MS. det jeg liker best er at håndleddene får en bedre vinkel selv når albuene er ut til siden. Når det gjelder dette nye tastaturet ser jeg ikke hva som er nytt bortsett fra at de har laget et hull i mitten (der mitt NE4000 har en zoomknapp)

For meg som lærte touch (på gammel remington!) var det ikke noe problem å gå over på splittet tastatur.

Forøvrig var det ikke noe reklame som tok meg - jeg så tilfeldivis en som hadde det, tenkte "genialt" og bestilte det. Så sau er nok ikke helt dekkende fo min del. geit, kanskje?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det faktisk noen som foretrekker disse tastaturene fremfor tradisjonelt?

 

Hadde for mange år siden et tilsvarende tastatur og det er uten tvil det beste jeg har hatt til skriving/koding. Men skjødesløs omgang med "leskedrikk" satt endelig punktum for tastaturet.

 

For folk som strever litt med unøyaktig touch eller pc-skader er det nok også et godt valg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hehe, for meg så ser dette ut som ett "Natural" keyboard for ekstra feite folk. Altså de som er så feite at de ikke klarer å krysse hendene foran kroppen.

 

Ved at Microsoft har uuuutvidet senter mellomrommet, så rekker nå Chubby McFatlord helt inn til TGB-YHN uten å få blodpropp :)

 

Går vel en måned eller to nå, så kommer superduperslim keyboard som motvekt til dette :D

Lenke til kommentar

Så mye tekst om bare hvor tregere man skriver på disse. Det er ikke poenget med de, det er ment for mindre belastning. Les artikkelen på nytt.

Ja jo, den er grei den :)

Men er det da virkelig så dårlig ergonomi på vanlige tastaturer?

 

Jeg har brukt vanlige tastaturer hele mitt liv og jeg ser bare ikke den ekstreme nødvendigheten for ergo-tastaturer. Såklart, det er jo bare meg da, har full forståelse dersom andre får vondt i ledd av dem osv. Men det jeg lurer på da er om disse ergonomitingene virkelig er så mirakuløse at ved å endre litt på vinkel så slipper man alle vondter med tastaturer? :)

Lenke til kommentar

Mange argumenterer for og i mot dette kontra "vanlige" tastatur.

Jeg tror dette med tastatur er mer en vanesak. Venner du det til et tastatur og bruker det daglig, føles alle andre tastatur feil.

Det er min mening om saken.

Når det gjeller tastaturet så kunne jeg godt ha prøvd det. Om jeg hadde kommet til å bruke det blir en annen sak,

Lenke til kommentar

Etter å ha brukt vanlig tastatur i mange år fant jeg ut at jeg brukte tastatur i en ca 45 graders vinkel i forhold til bordet. Har nå brukt et NE4000 i noen år og synes det er mye mere komfortabel og kan nå bruke tastaturet mer uten å plages med RSI problemer. Har holdt på med datamaskiner i ca 35 år nå og merker at det tar på.

Lenke til kommentar

 

 

Så mye tekst om bare hvor tregere man skriver på disse. Det er ikke poenget med de, det er ment for mindre belastning. Les artikkelen på nytt.

Ja jo, den er grei den :)

Men er det da virkelig så dårlig ergonomi på vanlige tastaturer?

 

Jeg har brukt vanlige tastaturer hele mitt liv og jeg ser bare ikke den ekstreme nødvendigheten for ergo-tastaturer. Såklart, det er jo bare meg da, har full forståelse dersom andre får vondt i ledd av dem osv. Men det jeg lurer på da er om disse ergonomitingene virkelig er så mirakuløse at ved å endre litt på vinkel så slipper man alle vondter med tastaturer? :)

Endre litt vinkel i 3 retninger utgjør en del ja.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er rett og slett en vanesak.

Byttet til "Logitech Cordless Desktop Pro" for en del år siden.

Hadde lyst til å hive tastaturet veggimellom etter kort tid, men jeg hadde bestemt meg at jeg skulle prøve å venne meg til den.

Etter ca. 2 ukers bruk, kunne jeg ikke tenkt meg annet tastatur.

Bruker i dag "Microsoft Natural Ergonomic Keyboard 4000" og er veldig fornøyd med den.

Har anbefalt slike tastatur til venner, og alle som har kjøpt de er blitt veldig fornøyde.

Altså.. en vanesak.

 

Bra at det kommer nye utgaver :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Brukte MS 4000 hjemme før, har det nå bare på kontoret. Syns det er veldig komfortabelt, så det er vel bare et spørsmål om tid før (og penger) før jeg får det hjemme også.

 

Den største fordelen med å ha det på kontoret er at INGEN har lyst til å bruke pc-en min :p.

 

Hos oss har ergonomikonsulenter byttet ut helt vanlige tastaturer med kompakttastaturer hos noen brukere. Har til gode å se tastaturer som MS 4000.

 

Tror kompakttastaturene er for å få kortere "reise" fra tastatur til mus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sykt design. Sikkert lett å treffe sprekken i tastaturet når man skriver. Sinnsyk høy mus, tror den fort blir ubehagelig å bruke. Idiotisk med en ekstra startknapp på musa.

Jeg fikk Microsoft-mus når jeg begynte i den nye jobben, måtte bytte den ut med en Logitech-mus siden Microsoft-musen var så ubehagelig å bruke.

Lenke til kommentar

Mange argumenterer for og i mot dette kontra "vanlige" tastatur.

Jeg tror dette med tastatur er mer en vanesak. Venner du det til et tastatur og bruker det daglig, føles alle andre tastatur feil.

Det er min mening om saken.

Når det gjeller tastaturet så kunne jeg godt ha prøvd det. Om jeg hadde kommet til å bruke det blir en annen sak,

 

Er som øl det, mange som hater Tau pils mens lokale elsker den. Det er pilsen de ble vant til å drikke.

 

Men slike tastatur har jo unektlig en ergonomisk fordel som man ikke kan underslå. Og med tanke på hvor mange som plages av "pc-skader" så er det helt klart et marked for slike tastatur. En bieffekt er jo at mange blir automatisk blir raskere å skrive touch siden ikke fingrene ikke like enkelt jukser å trykker på taster ment for den andre hånden.

 

For alle vanlige folk som ikke plages kan jo bare bruke det de liker best eller alt har. Folk med korrekt syn og hornhinne trenger jo ikke kjøpe seg briller, men det er jo faktisk endel mennesker som daglg eller svært ofte bruker briller med helt vanlig glass. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...