Gå til innhold

Nikon skifter fokus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes ikke det er noe rart at de selger få speilløse. De har bommet fullstendig på prissetting og prissetter V2 høyere enn D3200 og D5200. Selv Nikon 1 J3 er priset 1000 høyere enn D3200. Flere Mpix til lavere pris. For de fleste forbrukere/førstegangskjøpere er det ett enkelt valg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Får bare håpe de ikke følger fotsporene til kodak og forblir en dinosaur.

Så ille er det nok ikke.

Primærproblemet til Nikon er at de prissetter 1 serien helt feil. Det samme med modeller som CoolPix A - hadde det kameraet kostet 4000,- ved lansering så hadde det blitt rost opp i skyene. Nå blir det stort sett bare hundset ...

Lenke til kommentar

Et speilløst kamera med FX-brikke og standard F-fatning hadde vært interessant ;)

Problemet er at man så skal ha samme registeravstand - like stor avstand fra fatning til sensor, og så vil dybden gjøre at det ikke blir så veldig kompakt - det eneste man sparer i størrelse er i så fall "klumpen" oppå med optisk søker og pentaprisme/-speil.

 

Heller da en ny fatning med kortere registeravstand og adapter til F-fatning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helt greit dette. Får håpe de ikke bare har fokus på low-end kameraene, men setter fokus på både high end hus og optikk. De burde jo kanskje fornye noen objektiver som f.eks. 24-70G. Også sett folk ønske seg en mer high end 50mm f1.4 som er i samme klasse som de andre 1.4-objektivene(24, 35, 85) såvel som at de kanskje burde senke prisen/forbedre 35en sin så de kan forsvare høy pris.

Lenke til kommentar

Angående kompaktsalget og fremtiden må nok alle produsentene revurdere linjene og nedjustere forventete salgstall med sikkert 50% for 2014 (basert på 2012 volum).

 

At Nikon nærmest skipper speilløst er kanskje ingen bombe når en ser på utviklingen, men for de produsentene som stort sett har satset på speilløst de siste årene må nok den nyheten svelges med en viss bismak og ikke bare føles sukkersøt.

 

Det vil heller ikke forundre meg om Nikon gjør som Canon (med 100D) og lanserer et minispeilrefleks for å prøve å kapre noen av speilløskundene - og ikke minst sine brukere som allerede har et Nikon speilrefleks og er på let etter et mindre tilleggskamera.

 

Det store spørsmålet nå er hva Canon kommer til å gjøre, legger de sin speilløsgreie på is de og?

 

Og som jeg har ment lenge: Når hopper Nikon - og særlig Canon, inn i mobilmarkedet for å prøve å kompensere for tapt kompaktsalg? Egentlig har jeg litt problemer med å forstå at de ikke allerede har gjort når en ser hvor markedet går. Men, de er elefanter og rimelig erkekonservative og behøver muligens en lenger reaksjonstid enn små bedrifter bruker.

 

Tor

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Både Nikon og Canons speilløse har jo været lite imponerende kontra konkurrentene. Når det er sagt er jo Nikons forsøk i det minste det jeg personlig vil kalle lite konservativt, de prøvde ihvertfall noe anderledes. Canon sin variant er bare kjedelig og litt dårligere enn konkurrentene...

 

AtW

Begge har jo kun hatt sin første versjon kan en vel si, og bortsett fra sløv autofokus (som jeg har forstått ble noe bedre etter en firmwareoppdatering) på Canon sin sak, så var den vel sånn vanlig søkerløs ordinær dings og ok for pek og skyt?

 

Klart de begge kunne nok kommet med noe helt annet og skikkelig seriøst, men jeg tviler på at de i grunnen ønsker det, og da av forståelige langsiktige bedriftsøkonomiske grunner. Men som sagt over, Canon har ihvertfall kommet med et mini speilrefleks - og jeg tror det er mulig å lage det enda mindre dersom de vil.

 

Men samtidig vet vi ikke pr i dag noe sikkert om hva Canon nå vil gjøre angående speilløssatsingen. At Nikon nærmest kutter ut kan slå ut begge veier angående hva Canon velger å gjøre for alt hva jeg vet, og ikke bare den ene.

 

Tor

Lenke til kommentar

Begge har jo kun hatt sin første versjon kan en vel si, og bortsett fra sløv autofokus (som jeg har forstått ble noe bedre etter en firmwareoppdatering) på Canon sin sak, så var den vel sånn vanlig søkerløs ordinær dings og ok for pek og skyt?

Og det er jo det store problemet med veldig mange speilløse modelleer - søkerløs dings som egner seg best til pek & skyt. Og Nikonmodellene med søker egner seg fortsatt mest til pek & skyt ...

 

Det er som om Canikon ikke ønsker at speilløst skal lykkes ...

Lenke til kommentar

Og det er jo det store problemet med veldig mange speilløse modelleer - søkerløs dings som egner seg best til pek & skyt. Og Nikonmodellene med søker egner seg fortsatt mest til pek & skyt ...

 

Det er som om Canikon ikke ønsker at speilløst skal lykkes ...

 

Personlig synes jeg det er vanskelig å få oversikten over speilløstilbudet, hva som er hva, hva som er nyest, eldre og eldst. Objektivene også, det mangler endel logikk i kameranavn og oppbygging. Helt sikkert er dette ikke et problem for slike som deg som er inne i systemene, men jeg tror ikke det er bare meg som føler det slik. Jeg føler meg ofte usikker når jeg skal prøve å finne ut av den jungelen, og ikke minst hvis jeg skal prøve å vurdere tilbud.

 

Hvorfor det er så mange uten søker aner jeg ikke, men muligens er filosofien til produsentene at folk tilpasser seg en vane med skjermsøking via mobilen - dessuten er de fleste kompaktkamera uten søker. Uten søker blir kameraet mindre og en sparer vekt og kostnader. Et problem er dog at uansett uten søker så blir et speilløst kamera i størrelse fremdeles ikke som en vanlig kompakt man stapper i en hvilken som helst lomme. Jeg tror at vekstpotensialet i fremtiden for speilløse ligger i mer avanserte modeller med søker.

 

Hva Canon og Nikon ønsker er vanskelig å vite (de har heller ingen forpliktelser for å være med å sørge for en positiv utvikling for speilløse, det er viktig å huske det momentet), jeg vet heller ikke om det er så enkelt at de ser på speilløse systemkamera som en betydelig trussel. Dessuten vet de nok selv at uansett hva fremtiden bringer så har de resursene til å matche det de ønsker på rimelig kort tid. Og ikke minst: betydningen av å hete Nikon eller Canon.

 

Tor

Lenke til kommentar

Jeg tror kanskje at mange kamera-produsenter har hatt en "gylden æra" fra ca 2000 til 2010. "Alle" skulle bytte ut film-kamera med (vesentlig dyrere) digital-kamera, og etterhvert skulle alle bytte ut ixus-en med DSLR. Hvorfor skal dette vokse inn i himmelen? Mange kunder har kjøpt ett digital-kamera og dermed oppnådd den merverdien som ligger i digital (gratis "film", preview i kamera m.m.) - de trenger ikke nødvendigvis mer megapixler. De fleste mennesker gir totalt beng i bildekvalitet, de er fornøyd med VGA-bilder på facebook-sida eller mobilen, eller også har de større utfordinger i livet sitt.

 

For mange av disse er mobilen en perfekt verktøy. De slipper styret med å koble kameraet til en datamaskin (som må oppgradere Adobe Flash og Java for 250. gang). Den har en overkommelig kost (fordelt over 12 mnd effektiv nedbetaling). Den gjør det meste av det de før gjorde på PC, det meste av det de trenger av kamera/video-kamera, den er alltid med og den har ok batterilevetid.

 

Når kommer Canon med sin egen mobiltelefon? Med fare for å bli pekt nese til en gang i framtiden: når griser kan fly. Jeg tror at sannsynligheten for at Canon går inn i mobilmarkedet er uhyre liten, og om de gjør det så tror jeg at de fort blir brent og trekker seg ut igjen. Kamera er en av mange egenskaper ved en mobil, og Canon (eller Nikon) har vel liten erfaring med mye av det andre. Sjansen for at en av de store japanske kamera-produsentene går i "kompaniskap" med en etablert mobil-produsent og lager en "EOS-brandet" mobil tror jeg er litt større. Da er det dog uvisst hvor mye reell teknisk utveksling det handler om, vs hvor mye handel med branding det går ut på.

 

Jeg vil tro at marginene for Android-leverandørene er små. Mye av butikken går ut på å ta standard-løsninger fra brikke-leverandørene ut til markedet så fort som mulig, bakt sammen med standard Android software og et tynt "lag" på toppen som har til hensikt å differensiere produktet. Nokia så dette og tok en (stor) gamble på at Windows Mobile ville la dem gjøre noe noe annet enn å konkurere med 20 ekvivalente "me too" leverandører lokalisert i lavkostland. Det å ha godt kamera, god radio-teknologi etc kan nok differensiere for enkelte kunder, men jeg tror ikke det er hva som trekker massene.

 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

knutinh:

(jeg får ikke til å sitere mer enn et sitat etter at de oppdaterte forumet)

 

Ved først tanke kan det virke utenkelig at canon går inn i mobilmarkedet, jeg er enig i det, men på samme tid er canon en gigant og har bein inne i mange, mange forskjellige elektronikkgreier. Det jeg ser for meg er at man kan skape et slag kamera med mobiltelefondel med mye større vekt på kameraet enn det som gjøres i dag i en mobil.

 

Markedet for mobiltelefoner er enormt og vil bare øke når kina og india får opp dampen på gjennomsnitlig lønnsnivå. Så selv markedet for nisjetelefoner vil være meget stort. Kompaktkamera har hatt sin tid og det er ingen vei tilbake der og klart det må føles selv hos canon før eller siden.

 

Jeg er ikke så sikker på at marginene er så små på mobiler, de er sannelig kostbare nok i utsalg om en sammenligner med f.eks et systemkamera-kit. Jeg tipper/gjetter at marginene for mobiler er i prosent omtrent som for kompaktkamera.

 

Men vi får se, det vil renne mye vann før noe skjer her eller der, det er kun gjetting vi driver med her..

 

Tor

 

 

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...