Gå til innhold

Fotointeresserte fnyser avmobilkameraet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal man ta kvalitetsbilder, så holder ikke mobilkamera. Men jeg kan telle på en hånd de gangene jeg gidder å finne fram speilrefleks pr år. :( Sist jeg gjorde det var det for å ta bilde av en meteorsverm.

 

Mennesker er late, og da er mobilen et perfekt kamera. Det positive med mobilen er at man får knipset masse bilder man ellers ville gått glipp av.

Endret av Jan Skrotnes
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Fotointeresserte fnyser av mobilkameraet

Unødvendig provoserende fremstilling. Skriv heller: Fotointeresserte respekterer telefonkameraet som et verdig reserveredskap for folk flest.

 

En studie viser at ikke alt er tapt for dedikerte kameraer.

Unødvendig insinuering. Det er vel heller ingen som har påstått eller antatt at alt er tapt for dedikerte kamera? I så fall trengs en kilde og da mener jeg ikke forumtroll.

 

Hvis vi kikker på statistikken fra en av verdens største bildedelingstjenester, Flickr, troner Apples mobilkameraer ene og alene på topp tre-listen over de mest brukte kameraene.

Legg også merke til at det også legges ut langt flere systemkamerabilder på flicker nå enn før. Men her ser dere på kvantitet og ikke kvalitet. Telefonkameraer er langt større i antall og har oversvømmet flick med hvermansens uinteressante kvantitetsbilder. At det finnes hederlige unntak under telefonfavoriserende lysforhold betyr ikke at majoriteten av telefonbildene som legges ut der er særlig gode. Her gjelder også det gamle visdomsordet om at fotografen bak teller mer enn utstyret og det kommer sjeldent i favør av telefonfotografene.

 

Studien, som selskapet har gjort blant over 10 000 egne kunder, viser at i aldersgruppen 30-34 år har andelen som tegner en egen forsikring for fotoutstyret sitt økt med hele 88 prosent de siste fem årene.

 

Også hos den yngre garde, de mellom 20-24 år, øker andelen utstyrsforsikring, med totalt 39 prosent i samme periode.

Samtidig har godt fotoutstyr blitt både billigere og bedre, slik at behovet for egen utstyrsforsikring har dalt. Antall forsikringer er også en dårlig indirekte måte å måle fotointeressen og utstyrsbeholdningen til folk.

 

– Tallene våre viser at mobilkameraet ikke er nok for alle, sier Captain Obvius to the rescue og fortsetter:

– Mange er i dag mer etablerte når de når tredveårene, og har dermed mer penger til overs, som de så kan bruke på «luksusaktiviteter», sammenlignet med de i tjueårene.

:dremel:

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Unødvendig provoserende fremstilling. Skriv heller: Fotointeresserte respekterer telefonkameraet som et verdig reserveredskap for folk flest.

.

.

 

Tak for den post Simen1 !!

Trist at det også skal være nødvendigt at 'moderere' basis-indlæg for at holde kvaliteten/seriøsiteten oppe! Det burde redaktionen vel selv gøre inden ting blev publicerede...

 

Og jeg synes basis-indlæg helt mangler en essentiel pointe: Det billede der bliver taget er altid bedre end det der ikke bliver taget.

Stort set alle har i dag en mobiltelefon på sig, og stort set alle disse har et (mere eller mindre ringe) kamera. Så det betyder at folk flest altid har et telefon-kamera på sig. Men det er en langt mindre andel der til dagligt går rundt med et kompakt-kamera endsige et system-kamera i lommen/om halsen. Det alene forklarer jo hvorfor en meget stor andel af billeder tages med telefon-kameraer.

 

Og for alle de motiver der er med rigeligt lys, ikke for meget bevægelse, og hvor DOF ikke er vigtigt, ja der gør telefon-kameraet jo et OK stykke arbejde.

Endret av EskeRahn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ok? Mener du man ikke får bedre bilder med DSLR enn mobilkamera? Isåfall tar du feil. AtW

 

Tror ikke jeg gjør det - og Lomo bevegelsen er et levende eksempel på det. Det handler om fotografen - ikke kamera. Det samme gjelder hvordan "fotografer" (de som bruker å ha det istedenfor fornavnet på facebook og ellers klistret godt i panna) fniser av Instagram og de bildene som produseres der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror ikke jeg gjør det - og Lomo bevegelsen er et levende eksempel på det. Det handler om fotografen - ikke kamera. Det samme gjelder hvordan "fotografer" (de som bruker å ha det istedenfor fornavnet på facebook og ellers klistret godt i panna) fniser av Instagram og de bildene som produseres der.

 

Det er vissvass. Folk som tror redskaper er uvesentlig innen diverse håndverk aner ikke hva de snakker om.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror ikke jeg gjør det - og Lomo bevegelsen er et levende eksempel på det. Det handler om fotografen - ikke kamera. Det samme gjelder hvordan "fotografer" (de som bruker å ha det istedenfor fornavnet på facebook og ellers klistret godt i panna) fniser av Instagram og de bildene som produseres der.

 

He,he, pussig at du bruker Nikon D800E og Leica M9 om du kunne tatt like bra bilder med et mobilkamera. Fantastiske bilder, forresten :)

Endret av eriknor
Lenke til kommentar

He,he, pussig at du bruker Nikon D800E og Leica M9 om du kunne tatt like bra bilder med et mobilkamera. Fantastiske bilder, forresten :)

heh takk... og ja, busted!:) men, jeg er litt mer stolt av å kunne ta ett godt bilde med iPhone enn med D800E eller M9... I alle fall med D800E så føler jeg at jeg kjøper meg ut av dårlig eksponeringer og dårlig komposisjoner siden jeg kan fikse på det i etterkant. Med iPhone så må alt sitte "i kamera"

Lenke til kommentar
Det handler om fotografen - ikke kamera.

"Godt verktøy er halve jobben", men uttrykket sier jo også indirekte at godt verktøy er meningsløst uten noen som kan bruke det. Begge deler er viktig. Et overvåkningskamera kan i teorien tilfeldigvis fange gode bilder, men det er også svært begrenset hva en lomofotograf kan få til. Det var en grunn til at jeg la vekt på teknisk kvalitet i innlegget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

heh takk... og ja, busted! :) men, jeg er litt mer stolt av å kunne ta ett godt bilde med iPhone enn med D800E eller M9... I alle fall med D800E så føler jeg at jeg kjøper meg ut av dårlig eksponeringer og dårlig komposisjoner siden jeg kan fikse på det i etterkant. Med iPhone så må alt sitte "i kamera"

 

Jeg føler at det er motsatt: Om en telefon tilfeldigvis får til alt perfekt er det fordi automatikken tilfeldigvis klarer akkurat det motivet, ikke fordi du har utnyttet redskapen til perfeksjon. Om du får til et godt bilde med D800 (som selvsagt teknisk bør være langt bedre enn et "godt" bilde fra iphone) er det fordi du har klart å velge riktige parametere i kameraet, og i tillegg gjort riktig etterarbeid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Speilrefleks vil nok ikke forsvinne, ikke de neste tja.. 50 årene minst, men at kompaktkamera kommer til å vike for mobilkamera skal man ikke utelukke. Det er tross alt en ekstra sak å bære på, for alle har som oftest mobil med seg.

Når det er sagt, må jeg si at ja - mobilkamera selv på de nyeste modellene når ikke opp til samme kvaliteten som kompaktkamera is samme prisklassen har, men jaggu nærmer vi oss den utydelige linjen i sanden mellom forholdsvis gode mobilkamera og pittelitt bedre kompaktkamera.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det er vissvass. Folk som tror redskaper er uvesentlig innen diverse håndverk aner ikke hva de snakker om.

 

AtW

Jeg driver ikke med foto, men datt innom tråden. Jeg vil kommentere din påstand.

 

For en novise vil ikke et speilkamera gjøre jobben bedre, det står på fotografen siden kameraet er bedre enn fotografen.

For en proff/viderekommen/særdeles interessert vil ordentlig redskap ha uttelling siden de vil kunne få den siste lille biten ut av å ha et grovere redskap.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...