Gå til innhold

Ørsmå «magnetspiraler» kan gi ekstrem lagringskapasitet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dere kommer alltid med nye artikler om ny teknologi og nye lagringsmåter, men jeg ser veldig lite noe mer til det.Savner litt en oppfølger artikkel som sier litt om hvor mye lenger denne teknologien har kommet og om/når vi kan forvente å få kjøpt den :/

 

Er litt vanskelig og gjøre det, når mange av teknologiene ikke er ventet å slå igjennom til forbrukermarkedet før om kanskje 20-30 år, om de i det hele tatt skjer.

SSD som slår igjennom nå om daget skriver hw.no mye om.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kanskje de burde forsket litt mer på stabilitet/levetid i stedet. Mistet 1TB data da disken min røyk i fjor. Om den disken hadde vært "flere hundre terabyte" stor og det hadde vært brukt like mange % av total kapasitet hadde jeg nok tatt mitt eget liv.

 

Naturligvis har jeg backup av viktige data, så alt jeg mistet kunne jeg fint hente ned igjen, for å si det slik. Men det er likevel surt, så en pålitelig harddisk er ikke akkurat å forakte.

 

Backup burde man vel ha uansett, i alle fall er det en stor fordel dersom man har backup i skyen. Men det er ikke alt man tar backup av og det er fortsatt surt å miste data. Eneste alternativet jeg ser fram til vi får 100% pålitelige disker (inb4flame) er en NAS med RAID.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje de burde forsket litt mer på stabilitet/levetid i stedet. Mistet 1TB data da disken min røyk i fjor. Om den disken hadde vært "flere hundre terabyte" stor og det hadde vært brukt like mange % av total kapasitet hadde jeg nok tatt mitt eget liv.

 

Naturligvis har jeg backup av viktige data, så alt jeg mistet kunne jeg fint hente ned igjen, for å si det slik. Men det er likevel surt, så en pålitelig harddisk er ikke akkurat å forakte.

 

Backup burde man vel ha uansett, i alle fall er det en stor fordel dersom man har backup i skyen. Men det er ikke alt man tar backup av og det er fortsatt surt å miste data. Eneste alternativet jeg ser fram til vi får 100% pålitelige disker (inb4flame) er en NAS med RAID.

Jeg kunne tenkt meg at de ble laget et filsystem som har striping som hovedoppgave. Så kan man kjøre det på et RAID (striping), og man har dobbelt opp med kontrollering. Minuset med striping er at man benytter seg av veldig få % av lagringskapasiteten, men sikrere blir det jo. Og det var vel det du var på jakt etter vel?

Endret av G
Lenke til kommentar

Kanskje de burde forsket litt mer på stabilitet/levetid i stedet. Mistet 1TB data da disken min røyk i fjor. Om den disken hadde vært "flere hundre terabyte" stor og det hadde vært brukt like mange % av total kapasitet hadde jeg nok tatt mitt eget liv.

 

Derfor bør en kjøre raid-1 eller 5 eller 6 alt ettersom for lagring, eller risikere å miste MYE data på en gang.

Lenke til kommentar

Derfor bør en kjøre raid-1 eller 5 eller 6 alt ettersom for lagring, eller risikere å miste MYE data på en gang.

Ja. Tror poenget mitt var at jeg ønsker en permanent løsning på harddiskkrashrisikoen fremfor en fix i form av raid, backup o.l. Men det er vel ikke annet enn en drøm, så man får vel investere i dobbelt så mange disker som man trenger... Samt en NAS for å plass til alt. Og når man først er så godt i gang kan vel bare slenge på med seedbox og et abonnement på dyn-dns i samme slengen. $$$

Lenke til kommentar

man får vel investere i dobbelt så mange disker som man trenger...

 

Til lagring av data (torrent, film etc) vil jeg tro raid-5 holder for de fleste, og da bruker en minst 3 disker, og en disk blir brukt til paritet, resten til data. Dvs med 3 stk 3TB får en (3-1) 6TB effektivt, med 4 stk får en (4-1) 9TB osv og da kan en miste 1 stk disk, erstatte den og data'ene blir gjennoppbygget.

 

Jeg vet ikke hvordan støtte for raid-5 er på de fleste innebygde kontrollere, eller ytelse ved gjennoppbygging, men jeg ville kanskje investert i en raid-5 kontroller med egen prosessor for raskest mulig gjennoppbygging. Kjipt om det bruker mange dager på gjennoppbygging også ryker en disk til før den er ferdig :)

 

Viktige å huske at raid på ingen måte er det samme som backup, så viktige data MÅ en ha backup av, og helst ut av huset.

Lenke til kommentar

husker mp3 spilleren med 128 mb den funka ca en uke da var flash ubrukelig. forstår meg ikke på sån teknologi.kjøpte en revodrive for å teste ssd teknologi en 40 gb eller 60 den gikk I 800mb sec funka ikke mer xp paget ram I 800 mb sek den den funkerte ikke mere en en uke. har aldrig hatt en eneste magnet hardisk som ikke funker

Lenke til kommentar

Dere kommer alltid med nye artikler om ny teknologi og nye lagringsmåter, men jeg ser veldig lite noe mer til det.<br />

Savner litt en oppfølger artikkel som sier litt om hvor mye lenger denne teknologien har kommet og om/når vi kan forvente å få kjøpt den :/

 

Det tror jeg journalistene prøver. Se "relaterte saker".

Når det gjelder helt nye teorier tar det gjerne litt tid før det er noe nytt å melde.

F.eks grafen har det jo blitt skrevet en rekke artikler på.

Dersom dette er en blindvei eller teknologi/kostnads restriksjoner umuliggjør det vil du nok ikke se flere artikler. Dersom det er fremdrift blir nok dette enda et område som ligger på blokken som "følg med".

Lenke til kommentar

Det er strengt tatt ikke stort behov for større disker lengre. Vi har allerede disker på 4TB i større lagringssystemer, men selv med auto-tiering er det problematisk å fylle selv 2TB disker uten at ytelsen blir et problem. Det er rett og slett vanskelig å finne data som er så inaktive at en spindel klarer å håndtere trafikken til 2-4TB data.

 

Klart økt tetthet kan også brukes til å lage fysisk mindre disker med samme kapasitet som dagens 3.5" disker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...