Gå til innhold

Hva i alle dager er dette for noe?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er nok en smakebit på framtiden, ja. Å bruke smarttelefonens overlegene skjerm, trådløs-teknologi og prosessorkraft virker egentlig helt naturlig synes nå jeg. Selv de mest avanserte systemkameraene i dag henger jo langt etter på teknologi (selv om det ikke er direkte sammenliknbart).

 

Problemet med akkurat DENNE løsningen, slik jeg ser det, er at den bommer grovt på idéen om maks fleksibilitet. Det å lime fast bildebrikke og optikk i samme enhet vil aldri bli noen vinner, spør du meg. God optikk har jo MINST 20 års holdbarhet, mens en moderne bildebrikken har gjort jobben etter ca. 3-4 år. En slik løsning som dette trenger ikke å være så fryktelig kompakt, men heller fokusere på maks utnyttelse av mulighetene teknologien gir.

Lenke til kommentar

Dette er nok en smakebit på framtiden, ja. Å bruke smarttelefonens overlegene skjerm, trådløs-teknologi og prosessorkraft virker egentlig helt naturlig synes nå jeg. Selv de mest avanserte systemkameraene i dag henger jo langt etter på teknologi (selv om det ikke er direkte sammenliknbart). Problemet med akkurat DENNE løsningen, slik jeg ser det, er at den bommer grovt på idéen om maks fleksibilitet. Det å lime fast bildebrikke og optikk i samme enhet vil aldri bli noen vinner, spør du meg. God optikk har jo MINST 20 års holdbarhet, mens en moderne bildebrikken har gjort jobben etter ca. 3-4 år. En slik løsning som dette trenger ikke å være så fryktelig kompakt, men heller fokusere på maks utnyttelse av mulighetene teknologien gir.

 

For noen år siden var nok dette et poeng. Men billedbrikker anno 2013 er nær ved å fange opp hvert eneste foton som kommer inn, og det er ikke rom for særlig forbedring uten å gå utover fysikkens regler slik de ser ut i dag. Prisen på billedbrikker er dessuten moderat i forhold til prisen på god optikk. Dermed er det helt på sin plass å bundle billedbrikke og optikk, spesielt når sameksistens mot mobiltelefon er prioritert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@robertaksland

Kan love deg at du tar feil hvis du tror vi har nådd veggen når det gjelder bildebrikker. Utviklingen går kanskje litt mer i rykk og napp enn før, men ikke saktere. For eksempel ligger de beste m4/3-brikkene på 16 MP, og har gjort det siden OMD, men det er nok bare et tidsspørsmål før en ny generasjon brikker fra Sony dukker opp til dette systemet. Sannsynligvis på minst 20 MP og med bedre dynamikkegenskaer (OMD-brikken satte dynamikk-rekord).

 

Men når dette er sagt, er det egentlig bare blåbære i forhold til hva vi kan forvente av utvikling inne autofokus (Nå som speilene forsvinner blir AF flyttet til bildebrikken). Og videoegenskaper, hurtighet, elektronisk lukker (global shutter), osv, osv.

Lenke til kommentar

Et slik konsept kan også være spennende for tredjepartsprodusenter av grep som kan festes på mobiltelefonen, helst med noen ekstra knapper og hjul som letter betjeningen.

På selve objektivet bør man også vurdere å ta i bruk i-Function slik Samsung NX har.

 

Jeg håper at slike moduler ikke blir produsentspesifikke, men frykter at de blir låst.

Android har fortid som operativsystem for kamera, kanskje det ender opp som kamerasystem igjen?

Når vi ser på smartklokker og handsfree så er de kompatible med de fleste produsenter, kanskje det også kan gjelde kamera?

Lenke til kommentar
Dette er nok en smakebit på framtiden, ja. Å bruke smarttelefonens overlegene skjerm, trådløs-teknologi og prosessorkraft virker egentlig helt naturlig synes nå jeg. Selv de mest avanserte systemkameraene i dag henger jo langt etter på teknologi (selv om det ikke er direkte sammenliknbart). Problemet med akkurat DENNE løsningen, slik jeg ser det, er at den bommer grovt på idéen om maks fleksibilitet. Det å lime fast bildebrikke og optikk i samme enhet vil aldri bli noen vinner, spør du meg. God optikk har jo MINST 20 års holdbarhet, mens en moderne bildebrikken har gjort jobben etter ca. 3-4 år. En slik løsning som dette trenger ikke å være så fryktelig kompakt, men heller fokusere på maks utnyttelse av mulighetene teknologien gir.
For noen år siden var nok dette et poeng. Men billedbrikker anno 2013 er nær ved å fange opp hvert eneste foton som kommer inn, og det er ikke rom for særlig forbedring uten å gå utover fysikkens regler slik de ser ut i dag. Prisen på billedbrikker er dessuten moderat i forhold til prisen på god optikk. Dermed er det helt på sin plass å bundle billedbrikke og optikk, spesielt når sameksistens mot mobiltelefon er prioritert.

Kva er det som får deg til å tru at det er anntal fotoner som er avgjerande for kvaliteten på ei bildebrikke, det er som å måle effekten på ein motor ut frå kor mykje drivstoff denn bruker. det so er mest av gjeramde er det eletroniske grense snitt som ein har i kamera og også på bildebrikken.

 

Lenke til kommentar
Dette er enten fremtiden, eller nok en flopp.

Jeg liker idéen/bildet men synes likevel det er noe som skurrer. Jeg klarer bare ikke å sette fingeren på det.

 

Kva er det som får deg til å tru at det er anntal fotoner som er avgjerande for kvaliteten på ei bildebrikke, det er som å måle effekten på ein motor ut frå kor mykje drivstoff denn bruker. det so er mest av gjeramde er det eletroniske grense snitt som ein har i kamera og også på bildebrikken.

Antall registrerte fotoner dikterer direkte grensene for ISO-ytelse og dynamikk. To vesentlige faktorer av det jeg vil kalle teknisk bildekvalitet. Antall registrerte fotoner har direkte sammenheng med fysisk blenderåpning som fotografen igjen vil relatere til blendertall og dermed brennvidde og utsnitt. Vi kommer altså ikke unna at fysisk størrelse fortsatt vil være viktig for flere aspekter av teknisk bildekvalitet.

 

@robertaksland

Kan love deg at du tar feil hvis du tror vi har nådd veggen når det gjelder bildebrikker. Utviklingen går kanskje litt mer i rykk og napp enn før, men ikke saktere. For eksempel ligger de beste m4/3-brikkene på 16 MP, og har gjort det siden OMD, men det er nok bare et tidsspørsmål før en ny generasjon brikker fra Sony dukker opp til dette systemet. Sannsynligvis på minst 20 MP og med bedre dynamikkegenskaer (OMD-brikken satte dynamikk-rekord).

 

Men når dette er sagt, er det egentlig bare blåbære i forhold til hva vi kan forvente av utvikling inne autofokus (Nå som speilene forsvinner blir AF flyttet til bildebrikken). Og videoegenskaper, hurtighet, elektronisk lukker (global shutter), osv, osv.

Dere snakker nok litt forbi hverandre.

- Robert har helt rett i at dagens brikker er ganske tett opp mot noen av fysikkens begrensninger.

- Du har helt rett i at det fortsatt er mange andre faktorer med stort forbedringspotensiale

Lenke til kommentar

Jeg liker idéen/bildet men synes likevel det er noe som skurrer. Jeg klarer bare ikke å sette fingeren på det.

 

Det kan jeg :)

 

Man er nødt til og ha med seg en ekstra enhet, da kunne man like greit ha med seg et lite kompaktkamera.

 

Tror ikke dette blir en kjempesuksess for menigmannen nei.

Lenke til kommentar

Dere snakker nok litt forbi hverandre.

- Robert har helt rett i at dagens brikker er ganske tett opp mot noen av fysikkens begrensninger.

- Du har helt rett i at det fortsatt er mange andre faktorer med stort forbedringspotensiale

 

Mitt hovedpoenge er at dagens bildebrikker uansett vil være totalt utdaterte om få år. Og jeg tror vel heller ikke at du selv ser for deg at vi nå plutselig vil få en stopp i utviklingen på de "vanlige" (DXO-Mark) områdene. Den siste generasjonen brikker (hvis vi ser bort fra Canon sine) har i hvert fall ikke gjort meg spesielt pessimistisk.

Endret av 4K Ready
Lenke til kommentar

Nautica: Tja, en ekstra enhet som er såpass liten skal ikke by på noe særlig problemer med å ha med seg. Jeg liker ideen om at man allerede har en glimrende skjerm og slipper å kjøpe en til, som egentlig bare gjør kameratilbehøret unødvendidg stort og klumpete. Denne dingsen tilfører bare akkurat den maskinvaren vi trenger, relativt kompakt og forhåpentligvis med mye bedre optikk og bildebrikke enn det telefoner selv kan by på. Men det virker kanskje litt vinglete å ha et slikt vedheng? Og pent er nok også en upassende karakteristikk.

 

4K ready: Joda, jeg ser for meg en kraftig utflating av de vanlige DXO-mark områdene (per sensorareal). Omtrent som GHz-kappløpet på prosessorer. For prosessorer fløt fokuset over på andre faktorer som antall kjerner, GPU-akselerasjon, bedre minnehierarki og sånt. For kameraer ser vi allerede et skifte av fokus mot større sensorer. og en del andre ting som PDAF på sensoren, revidering av bayermønstret, høyere hastigheter, bedre videoegenskaper, smartere etterbehandling etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flott. Jeg noterer det i kalenderen så du ikke "glemmer" det i tilfelle du skulle være uenig.

 

Jeg vil samtidig føye på en spådom om at kompaktkameramarkedet stadig består, men da med superzoomer, vanntette og lyssterke kompaktkameraer som en mye større andel av kompaktkamareane enn i dag. Systemkamerasalget spår jeg øker betydelig fra i dag.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Dette er enten fremtiden, eller nok en flopp.
Jeg liker idéen/bildet men synes likevel det er noe som skurrer. Jeg klarer bare ikke å sette fingeren på det.
Kva er det som får deg til å tru at det er anntal fotoner som er avgjerande for kvaliteten på ei bildebrikke, det er som å måle effekten på ein motor ut frå kor mykje drivstoff denn bruker. det so er mest av gjeramde er det eletroniske grense snitt som ein har i kamera og også på bildebrikken.
Antall registrerte fotoner dikterer direkte grensene for ISO-ytelse og dynamikk. To vesentlige faktorer av det jeg vil kalle teknisk bildekvalitet. Antall registrerte fotoner har direkte sammenheng med fysisk blenderåpning som fotografen igjen vil relatere til blendertall og dermed brennvidde og utsnitt. Vi kommer altså ikke unna at fysisk størrelse fortsatt vil være viktig for flere aspekter av teknisk bildekvalitet.
@robertakslandKan love deg at du tar feil hvis du tror vi har nådd veggen når det gjelder bildebrikker. Utviklingen går kanskje litt mer i rykk og napp enn før, men ikke saktere. For eksempel ligger de beste m4/3-brikkene på 16 MP, og har gjort det siden OMD, men det er nok bare et tidsspørsmål før en ny generasjon brikker fra Sony dukker opp til dette systemet. Sannsynligvis på minst 20 MP og med bedre dynamikkegenskaer (OMD-brikken satte dynamikk-rekord).Men når dette er sagt, er det egentlig bare blåbære i forhold til hva vi kan forvente av utvikling inne autofokus (Nå som speilene forsvinner blir AF flyttet til bildebrikken). Og videoegenskaper, hurtighet, elektronisk lukker (global shutter), osv, osv.
Dere snakker nok litt forbi hverandre.- Robert har helt rett i at dagens brikker er ganske tett opp mot noen av fysikkens begrensninger.- Du har helt rett i at det fortsatt er mange andre faktorer med stort forbedringspotensiale

 

Det er vell antall fotoner pr.arial som gir ISO nivået, og det som camera produsentene poengterer ofte ved lansering av nye bilde brikker er at støy nivået ved utlesing har blit bedre i antal % enn den forige og dette på virker både DR og ISO ytelsen, og det er jo bedre støy hantering som gjere at bilde brikkene støyer mindre og har om mulig få 3-5 trinn høgere ISO uten tap av bilde kvalitet dei site ti åra.

Lenke til kommentar

ISO-nivået er elektronisk forsterkning av signal og støy mellom piksel og AD-konverteren.

ISO-ytelsen er et resultat av totalt antall fangede fotoner, ikke per areal. Dobler man arealet skal man i teorien kunne doble ISO-verdien og få samme mengde støy.

 

Utviklingen de siste 5 årene har gått på å redusere andre støykilder enn fotonstøyen og å øker prosentandelen fotoner som blir fanget. Det første reduserer støynivået, det andre øker signalet. Signal-støy forholdet bedres. I dag registreres rundt halvparten av fotonene og støykildene er redusert så mye at det ligger ganske nært fotonstøyen. I teorien kan man omtrent doble lysopptaket dersom man fjerner fargefiltrene og får perfekte mikrolinser og null refleksjoner og tap på brikken. Leica har et kamera uten fargefilter som skal ha veldig bra ISO-ytelse for det sensorarealet det har. Forskjellen er under ett ISO-trinn sammenlignet med tilsvarende kamera med fargefilter.

 

Framgangen på 3-5 trinn de siste årene kan nok deles inn i to deler: Signal og støyforbedringer: ca 1 trinn. Smartere støyfjerning i etterbehandlingen: resten. Støyfjerning fjerner ikke bare støy, men også detaljer som kan forveksles med støy. Man mister tekstur og realitetsfølelse i bildene. Hud med naturlige porer, furete og kornet matthet, ørsmå hår og små fargenyanser, ser fort ut som et detaljløst og diffust maleri.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...