Gå til innhold

Neste Windows-versjon fortsatt flere måneder unna


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke overraskende at de jobber med forbedringer. Windows 8 er kronglete og teit. Håper 8.1 tillater at man deaktiverer hele "metro"-opplegget og kjører som Windows 7.

 

Du kan håpe, men det gjør nok ikke det :)

 

Etter det jeg har hørt så har de gitt tilbake selve startknappen, men det eneste den gjør er å dumpe deg tilbake i metro-/tifkam-grensesnittet

 

Lenke til kommentar

Jeg håper det blir gjort noe med det at apper kjører kun i Metro, slik at man også kan kjøre det som vindu på desktop uten å måtte innstallere tredjeparts tillegg for å få dette til.

 

Noen som har satt seg inn i alle endringene som kan si om dette endres med versjon 8.1 ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke overraskende at de jobber med forbedringer. Windows 8 er kronglete og teit. Håper 8.1 tillater at man deaktiverer hele "metro"-opplegget og kjører som Windows 7.

Du mener som en litt mer avansert innstillingsmulighet da vel? Tror neppe Microsoft lemper på det simplistiske som de alltid har elsket. Her kommer en stykk hat-melding omkring IE, og det er at innstillingene som ligger der har jeg aldri likt layout'en på. Det simplistiske var det jeg siktet til, og at jeg ikke synes det gjør seg til alt og absolutt alt. IE-innstillinger er et eneste rot. Og da sikter jeg spesiellt til fanen Avansert som på bildet. Er dessverre fra IE 8.0 (kanskje litt gammelt som eksempel) nå når det har nådd versjon 11.0, men gadd ikke bruke mer tid på å lete, altså så forferdelig rotete. Microsoft ingeniørene har tenkt som så: La oss bare stappe alt man ikke orker sortere og systematisere litt bedre i en lang teit smørbrødliste som brukeren må lete seg ihjel for å finne det de trenger å endre på:

 

SetupSSL4ie.gif

Lenke til kommentar

Ikke overraskende at de jobber med forbedringer. Windows 8 er kronglete og teit. Håper 8.1 tillater at man deaktiverer hele "metro"-opplegget og kjører som Windows 7.

 

Jeg bruker Win 8 flere timer hver dag, men ser Metro-skjermen sjeldnere enn en gang i uken. Riktignok har jeg installert en ny startmeny fra en tredjepart, og jeg kommer vanligvis ikke på at jeg ikke bruker Win 7 slik som på jobb.

Lenke til kommentar

Du mener som en litt mer avansert innstillingsmulighet da vel? Tror neppe Microsoft lemper på det simplistiske som de alltid har elsket. Her kommer en stykk hat-melding omkring IE, og det er at innstillingene som ligger der har jeg aldri likt layout'en på. Det simplistiske var det jeg siktet til, og at jeg ikke synes det gjør seg til alt og absolutt alt. IE-innstillinger er et eneste rot. Og da sikter jeg spesiellt til fanen Avansert som på bildet. Er dessverre fra IE 8.0 (kanskje litt gammelt som eksempel) nå når det har nådd versjon 11.0, men gadd ikke bruke mer tid på å lete, altså så forferdelig rotete. Microsoft ingeniørene har tenkt som så: La oss bare stappe alt man ikke orker sortere og systematisere litt bedre i en lang teit smørbrødliste som brukeren må lete seg ihjel for å finne det de trenger å endre på:

 

Ja, innstillingene for firefox er hundre ganger bedre enn IE. Firefox har sortert de på to nivåer, slik at hvert panel ikke er oversmurt med avkrysningsbokser. I tillegg er det godt med hjelpetekster.

 

Sånn er det jo stort sett overalt i Windows 8. Noen innstillinger er modernisert og flyttet over i Metro, mens resten ligger i det gode gamle IU-et, i vinduer som ikke er modernisert siden XP. Noe så trivielt som å se på egenskaper til eksisterende brukere, samt legge til nye er jo helt håpløst. Noe brukerinnstillinger ligger i Metro og noe i det gamle UI-et, med grensesnitt arvet fra Vista. Noe er jo selvsagt også gjemt helt andre steder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Etter det jeg har hørt så har de gitt tilbake selve startknappen, men det eneste den gjør er å dumpe deg tilbake i metro-/tifkam-grensesnittet

 

Riktig det du sier der. Den gjør ikke stort annet enn å ta deg tilbake til metro-grensesnittet, men tror også den skal ha en funksjon til hvis man høyreklikker på den som gir mulighet til å slå av maskin, snarvei til dokumenter, bilder osv hvis jeg ikke tar helt feil!?

 

Selv har jeg brukt Windows 8 i snart 2 måneder nå og jeg går tilbake til Windows 7 når ny SDD kommer til helgen. Er egentlig fornøyd med win8, men det er små ting som irriterer meg og metro-grensesnittet har jeg aldri oppe da jeg har lastet ned egen startmeny så da går jeg like så greit over til win7 igjen.

Lenke til kommentar

Ja, jeg glemte at windows7 ikke hadde shortcuts, det er jo en kjempefordel å ha færre gunstige måter å navigere på....

 

AtW

 

Det sa jeg heller aldri, men finnes flere i w8 (hadde bare powershell vert default valg fra win+x menyen). Og ja det er noen ting som er mer tungvindt, men er i grunn forandring som irriterer mest i starten. "vi" er da trossalt vanemennesker. :/

Lenke til kommentar

Det sa jeg heller aldri, men finnes flere i w8 (hadde bare powershell vert default valg fra win+x menyen). Og ja det er noen ting som er mer tungvindt, men er i grunn forandring som irriterer mest i starten. "vi" er da trossalt vanemennesker. :/

 

Gjør det? Det er ikke særlig mye jeg kan komme på jeg får gjort i win8 med shortcuts som jeg ikke kan i win7 (utover å kalle fram ModernUI-elmenter jeg ikke vil ha)

 

AtW

Lenke til kommentar

1 : Riktig det du sier der. Den gjør ikke stort annet enn å ta deg tilbake til metro-grensesnittet, men tror også den skal ha en funksjon til hvis man høyreklikker på den som gir mulighet til å slå av maskin, snarvei til dokumenter, bilder osv hvis jeg ikke tar helt feil!?

 

2 : Selv har jeg brukt Windows 8 i snart 2 måneder nå og jeg går tilbake til Windows 7 når ny SDD kommer til helgen. Er egentlig fornøyd med win8, men det er små ting som irriterer meg og metro-grensesnittet har jeg aldri oppe da jeg har lastet ned egen startmeny så da går jeg like så greit over til win7 igjen.

 

1 : Det lar seg konfigurere nå til de mest brukte desktop programmene :

 

Turn the Start Screen Into a Desktop Apps List

Okay, you’ve gone through all these options but there’s still a problem — that damned tiled interface appears whenever you click Windows 8.1′s new Start button. Fortunately, there’s now a way to hide it so you never have to see those live tiles again. Live tiles don’t work with desktop apps anyway, so they’re only useful for tablet users who actually use Modern apps.

First, check the “Show the Apps view automatically when I go to Start” option in the Navigation pane. Click the Start button and you’ll now see a list of your installed apps — no live tiles.

You’ll probably also want to check the “List desktop apps first in the Apps view when it’s sorted by category” option, then open the Start screen, click the drop-down box, and sort it by category. You can also opt to show your most frequently used apps first, so it will work like the frequently used apps list in Windows 7′s Start menu. Windows will remember this setting.

 

 

2 : Personlig hadde jeg valgt å tilpasse Windows 8 / 8.1 sånn at det fungerer optimalt for deg , forbedringene i skallet (med mindre du har noen nevneverdige problemer med feks Wifi ) og mange optimaliseringer gjør faktisk at jeg personlig foretrekker Windows 8 selv med de feilene og manglene det har.

Lenke til kommentar

Har ingen nevneverdige problemer med Windows 8, men når jeg knapt er innom metro-grensesnittet og heller ikke er særlig komfortabel med å bruke det heller ser jeg ikke vitsen med å ha tilleggsfunksjonen. Som jeg sa er jeg egentlig fornøyd med Windows 8 og det er som du sier man kan tilpasse skallet slik at det blir optimalt og det skal vel også bli enda bedre muligheter til dette i 8.1?

Lenke til kommentar

Det er jeg fullstendig klar over, men jeg ser ikke vitsen med Windows 8 når jeg ikke bruker metro-grensesnittet. Hvilke andre fordeler vil jeg ha i win8 som jeg ikke har i win7 sett bort fra metro? File history synes jeg virket som et veldig bra system i tillegg til at man har enkel tilgang til Skydrive osv, men da installerer jeg like så godt 3. parts programvare. ;)

Lenke til kommentar

1 : Langt kjappere oppstart ( hovedsakelig på vanlig Hd, men også fra dvalemodus ).
2 : Kjappere avslutting / omstart.
3 : Bedre sikkerhet , Smartscreen , Secure Boot (UEFI) , kommer med innebygd AV (security essentials ) allerede rett etter installasjon , nyere builds vil også ha nyere AV database.
4 : Langt bedre flerskjermsstøtte.
5 : Storage Spaces
6 :Ti ganger Bedre Task Manager (kjekt for oss som bruker den mye).
7 : Skydrive : Kjekt å ha en lett tilgjengelig nettsky.
8 : Noe bedre WUA UAC om jeg ikke husker helt feil. (Jeg bruker uansett UAC PASS for å gi permanent tilgang til et par programmer som jeg bruker ofte )
Så har man jo de endringene som gjør at vi som har litt eldre spill (feks Baldurs Gate) nå kan nyte disse uten noen problemer, endringene i kernelen har forbedret kompabiliteten ( selv om noen eldre spill som før fungerte fint med W7 nå kanskje ikke fungerer med W8 ) .

Om man virkelig er glad i Windows 7 pga brukergrensesnittet bør man egentlig sørge for å laste ned 3dje parts programvare som tillater dette i Windows 8 , dette burde jo egentlig ikke være noen stor overraskelse da man har gjort det før med tidligere Windows versjoner for å få muligheten til å feks :

*Se Dvd Filmer.
*Brenne Dvd / Cd'er.
*Zippe / Rare filer.
*Multi - desktop .

Personlig føler jeg at alt fokuset på Modern (metro) UI har gjort til at mange av brukerne ikke ser alle de andre fordelene oset har og velger derfor den "trygge" W7 versjonen (som på mange måter brukerne brukte XP i mange år selv når W7 kom) , selv om man vil ha mange fordeler med W8 / 8.1 .

Endret av Malvado
Rettet skrivefeil.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...