Gå til innhold

Test: ZyXEL NBG5615


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274

Feil overskrift!Ruteren er best der det virkelig gjelder.En perfekt ruter for meg - har kablet Gb-nett overalt. Trådløst nett brukes kun til mobil og nettbrett.

 

Og artikkelen er jo skrevet med tanke på ditt behov utelukkende.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Og artikkelen er jo skrevet med tanke på ditt behov utelukkende.

Artikkelen er skrevet med et veldig dårlig definert behov.

 

Jeg har aldri hatt en router jeg ikke må resete en gang i måneden eller oftere. Hvor mye må man betale for en router som nesten aldri trenger å resetes om man skal ha en htpc, mobil, laptop, server med torrent, spillmaskin, webserver,,,en del aktivitet?

Er vel bare til å kjøpe en bedriftsrettet Cisco eller HP sak det da. Skal vi tippe fra 3K og oppover?

Lenke til kommentar

Jeg har aldri hatt en router jeg ikke må resete en gang i måneden eller oftere. Hvor mye må man betale for en router som nesten aldri trenger å resetes om man skal ha en htpc, mobil, laptop, server med torrent, spillmaskin, webserver,,,en del aktivitet?

 

Rutere som aldri trenger reset finnes vel ikke. Det er vel likt for stortsett alt av elektronisk utstyr. Jeg satt opp min ruter slik at den tar en restart hver natt når ikke nettet blir brukt til noe viktig. Midt på dagen når man er jobb/skole kan også være et alternativ.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri hatt en router jeg ikke må resete en gang i måneden eller oftere. Hvor mye må man betale for en router som nesten aldri trenger å resetes om man skal ha en htpc, mobil, laptop, server med torrent, spillmaskin, webserver,,,en del aktivitet?

 

800kr for Airport Express. Har både 2,4 og 5 ghz. Aldri rørt den etter at den ble satt opp i 2012;)

Endret av rillto
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Refererer til Åsmund: Har på min side aldri måtte restarte min ASUS "Dark Knight" router.. Den har stått på konstant siden jeg fikk den for snart 7 måneder siden!

Jeg har aldri merket noe ustabilt nett eller drop som kan refereres til selve routeren!

Og den kjøpte jeg for den nette sum av 900 kroner ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jDflNq

Jeg har aldri hatt en router jeg ikke må resete en gang i måneden eller oftere. Hvor mye må man betale for en router som nesten aldri trenger å resetes om man skal ha en htpc, mobil, laptop, server med torrent, spillmaskin, webserver,,,en del aktivitet?

 

Sett opp en gammel PC med pfsense.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri hatt en router jeg ikke må resete en gang i måneden eller oftere. Hvor mye må man betale for en router som nesten aldri trenger å resetes om man skal ha en htpc, mobil, laptop, server med torrent, spillmaskin, webserver,,,en del aktivitet?

 

Jeg har en mini-itx med pfSense og en WRT160NL som AP.

 

Routeren hadde en liten misshap med at det forrige hovedkortet bare døde for noen uker siden, men resette den pga at det var mye trafikk kom aldri på tale. Alt som tok den ned var strømbrudd. APet har oppetid på 151 dager. Den markante forskjellen på en forbruker-router og en pfSense-boks er som regel prosessor og minne, for routerne de fleste bruker har 32MB minne, mens den jeg har har 1GB.

Lenke til kommentar

Jeg har en mini-itx med pfSense og en WRT160NL som AP.

 

Routeren hadde en liten misshap med at det forrige hovedkortet bare døde for noen uker siden, men resette den pga at det var mye trafikk kom aldri på tale. Alt som tok den ned var strømbrudd. APet har oppetid på 151 dager. Den markante forskjellen på en forbruker-router og en pfSense-boks er som regel prosessor og minne, for routerne de fleste bruker har 32MB minne, mens den jeg har har 1GB.

 

256 eller 512MB er ikke spesielt uvanlig minnemengde på litt mere high-end rutere som er greit priset for hjemmebrukere.

 

AtW

Lenke til kommentar

pfSense er absolutt å anbefale til de som ikke er fornøyd med router-modemet de får fra internettleverandøren. Trenger bare en gammel PC med to nettverkskort og litt grunnleggende kompetanse om nettverk.

 

Selv har jeg satt router-modemet i bridge-modus. Kjører pfSense på en PC med 1 GHz CPU og 1 GB RAM, som overgår de fleste router-modemene i både ytelse og funksjonalitet.

Lenke til kommentar

pfSense er absolutt å anbefale til de som ikke er fornøyd med router-modemet de får fra internettleverandøren. Trenger bare en gammel PC med to nettverkskort og litt grunnleggende kompetanse om nettverk.

 

Selv har jeg satt router-modemet i bridge-modus. Kjører pfSense på en PC med 1 GHz CPU og 1 GB RAM, som overgår de fleste router-modemene i både ytelse og funksjonalitet.

 

Økonomisk i innkjøp, men litt mer begrenset økonomi i drift, for meg som betaler min egen strøm så blir dette fort dyrere som løsning.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ment som konstruktiv tilbakemelding:

 

Hardware.no, jeg savner informasjon rundt hvor mange samtidige koblinger ruteren takler, gjennomløp fra WAN til LAN og motsatt; i tillegg til total gjennomløp ruteren takler fra begge ender samtidig.

Slike tester vil kunne fortelle oss hvilke rutere som er lite egnet til f.eks. BitTorrent og enkelte ganger avsløre produkter som låser/fryser ved mange samtidige koblinger. En gjennomløpstest vil også fortelle oss produktets ytelse. Hjelper lite å sitte på en 100Mbit internettlinje dersom ruteren har gjennomløp på 25Mbit.

Informasjon om den tekniske innmaten hadde også vært et pluss.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har aldri hatt en router jeg ikke må resete en gang i måneden eller oftere. Hvor mye må man betale for en router som nesten aldri trenger å resetes om man skal ha en htpc, mobil, laptop, server med torrent, spillmaskin, webserver,,,en del aktivitet?

 

Kommer sikkert ikke til å like alternativet, men jeg har hatt en Apple Airport Extreme kjørende på hjemmenettverket med en web/fil/diverse-server, htpc, spillmaskin, 3 laptoper, 2 tablets og 2 mobiltelefoner. Kjører DØNN stabilt, og har ikke vært restartet pga. feil på flere år.

 

Har også airport extremes satt opp hos andre i familien, og har aldri opplevd å måtte gi så lite brukerstøtte som etter jeg gikk over til extremene!

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...