Gå til innhold

Anmeldelse: Shadowrun Returns (Windows)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes Harebrained har levert AKKURAT det de skulle fra Kickstarteren, men heller ikke så mye mer. Har vært knallfornøyd med spillet, men det er ting som kunne vært gjort bedre. Mindre lineært, bedre kjennskap til flere av chummerne, save anywhere, større utvalg av spells, cyberware, våpen etc etc. Det Harebrained har gjort er å lage en fin template. Community har nå laget det de føler manglet, så nå er det bare å vente på at de forskjellige delene skal finne sine standarder :)

Lenke til kommentar

Bra anmeldelse, men synes det blir feil å kritisere spillet for å være 10-12 timer langt. Det blir ikke et bedre spill av å legge inn en gåsimulator for å dra ut spillet, slik mange av favorittspillene til Gamers anmeldere er. Hvis du derimot mener disse spillene er de middelmådighetene de faktisk er, og forventer et spill ala Baldur's Gate 2, så ser jeg poenget, men slike spill kommer vi aldri til å få se lenger. Middelmådigheten som kommer til å bli kåret til årets beste spill hos Gamer er forøvrig bare 6 timer langt, og 5 ganger så dyrt.

 

Shadowrun Returns er sammen med Expeditions Conquistador, som også kom ut i år, de beste rollespillene som har kommet ut siden Fallout New Vegas, men allikevel så er jeg ganske enig med både anmeldelsen og karakteren.

 

Et par ting å pirke på vil jeg allikevel si det er. Synes du har underdrevet hvor lett spillet er. Det er helt latterlig lett, selv på høye vanskelighetsgrader, men slutten av spillet er heldigvis såpass utfordrende at du i alle fall må holde tunga litt rett i munnen.

 

Historien i andre del av spillet synes jeg også er ganske skuffende. En typisk "redd verden" Bioware-historie, stappfull av klisjeer ødelegger litt av den spennende detektivhistorien som del en var. Skulle ønske historien var mer i samme stil som del en, men kampsituasjonene mer som i del to. Da hadde spillet vært en 8er. Det er også Bioware-valg/konsekvens, som du påpeker, så uansett hva du sier og gjør så skjer det samme uansett.

 

Er veldig uenig i at Shadowrun er på sitt dypeste når du skal fordele evner. Dessverre er denne delen kanskje den dårligste delen i hele spillet, med evner som helt klart er mye bedre enn andre, og evner som er totalt ubrukelige. Det er veldig opplagt hva man kommer til å velge, og balansen er horribel.

 

Men når alt kommer til alt, en veldig bra anmeldelse. Håper bare du er konsekvent om du anmelder et AAA-spill som er GOTY før det kommer ut. Shadowrun Returns er et spill alle som liker rollespill må spille.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Alle har to trekk hver

Til å begynne med stemmer dette, men du kan få flere. Jeg hadde fire mot slutten, og fikk fem med haste.

 

Det som blir interessant med KS spill (fremover) er å se hva vi faktisk får. Dette spillet fikk inn i underkant av 1,9 millioner dollar, som ikke nødvendigvis er mye i spillutvikling sammenheng, og det er viktig å disponere pengene riktig (kostnads kontroll) for å klare å levere det man lovte. Checkpoint saveing er ett resultat av dette, i følge forum innlegg er lagring komplisert, og det ville (trolig) ha kostet for mye tid og eller penger å implementere funksjonalitet for å kunne lagre når vi ønsker.

 

 

Spillet har helt klart sine svakheter, man kan jo lure på hva de ville levert om det kun fikk det opprinnelige beløpet på 400 000 dollar. Da tror jeg vi ville sett ett enda smalere spill. Og hvor mye måtte de ha fått inn for å kunne levere noe på linje med Baldurs Gate eller Torment?

 

Jeg likte spillet for hva det var. Brukte ca 14 timer, og var underholdt hele veien.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Godsakert med JA2 og VtMB referanser, men ville selv økt til 8 pga musikken! Veldig lineært og relativt kort da. Superlett bortsett fra på slutten, men så var jeg dum nok til å spille på normal da. :p

 

Noe kunstig økt vanskelighetsgrad visse punkter pga savesystemet kombinert med et par bugs som nesten ødela min Telestrian run! (Øke decking inni mission holder tydeligvis ikke for å kunne bruke bedre brett som jeg kunne kjøpe i seamstresses union pga INT-bug.)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Gleda meg lenge sidan til dette sidan finansieringa nådde målet, men må sei eg er skuffa. Historien er jo vel og bra den. Litt søkt på slutten riktignok. Stemningsfull verden skal dei nå og ha for.

 

-Tåpeleg at kampar startar først innanfor visse områder. Mister litt taktisk element - kunne ønskt eg kunne snipe eller kaste granatar frå langt hald.

-"Gåtene" er jo latterlig enkle. Slepp jo strengt tatt å tenke - berre å prøve og feile til ein når målet.

-Ekstremt lineært. Knapt vore borti verre.

- Lite dialogvalg.

-Veldig kort

 

Og sjølvsagt irriterande å ikkje kunne save når ein vil.

 

Nå var dette det første Kickstarter spelet eg støtta som har kome ut - for håpe dei andre eg har spytta pengar inn i lever opp til forventningane.

 

Så sjølv har eg kost meg meir med community-laga innhald enn det som kom frå utviklar. Var først skremt av at Berlin-kampansjen skulle vere kortare enn Dead Man's Switch. Nå har dei vel utsatt det litt for å vere lenger men kan ikkje sei er ser så veldig fram til det uansett.

Lenke til kommentar

Spørs om man ikke bør være litt forsiktig med hva man kan forvente å få levert i fra kickstarter finansierte spill, spesielt de med små budsjetter. Utviklerne bak Skullgirls var veldig åpne om hva pengene skulle brukes til når de skulle legge til en ekstra karakter:

$48,000: Staff Salaries - 8 people for 10 weeks

$30,000: Animation and Clean-up Contracting

$4,000: Voice recording

$2,000: Hit-box Contracting

$5,000: Audio Implementation Contracting

$20,000: QA Testing

$10,000: 1st Party Certification

$10,500: IndieGoGo and Payment Processing Fees

$20,500: Manufacturing and Shipping Physical Perks

Det blir fort penger av alt som skal gjøres. Om dette er direkte overførbart til utvikling av alle andre spill er jeg usikker på, men det gir nok en grei pekepinne på hva ting koster.

 

Shadown Run har sine svakheter, men jeg har inntrykk av at vi har fått levert ett godt produkt i forhold til budsjett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...