Gå til innhold

MSI slipper fjærlett og syltynn spill-bærbar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Morsomt at MSI er den første på banen med å ta spill-bærbare nærmere ultrabook-kategorien. Det hadde jeg ikke trodd, og er smått imponert! :hmm:

 

Som leder av Diskusjons byggetråd i to år har jeg alltid hatt sans for miksturen av komponenter. Med min ekspertise laget jeg nylig en tråd som tok for seg hvordan jeg ville designet bærbare. Den finner du her. :dremel:

 

Mer beskrivelse:

 

Tanken min for 17-tommeren, kalt Agent Columbus, var å få et 120Hz TN-panel og enda kraftigere grafikk. Et GTX 780M ser vi her scorer nesten dobbelt av et GTX 765M i 3DMark Vantage, med FPS over 60 i de fleste spill på optimale innstillinger.

 

gtx-700m-performance-comparison-chart.png

 

Jeg vil være den første til å si at MSI sin bærbare IKKE vil håndtere varmeutviklingen. Razer Blade ble glovarm under spilling, og den hadde mer flate til varmefordeling.

 

Med så tynt chassis, får vi også begrenset batteritid fordi det rett og slett ikke er plass til et stort batteri. Haswell hjelper en del, men hva er poenget med en mer portabel PC om den fremdeles er avhengig av et støpsel i den umiddelbare nærhet?

 

Høyttalere er av betydning for en del. Det er tross alt snakk om en PC som kan erstatte en stasjonær, og da vil en litt større PC gi plass til fyldigere elementer som igjen gir mye bedre lyd.

 

Så selv om jeg vil gi MSI all ære for å ta et stort steg, frykter jeg at de har tatt og kuttet skiva for langt. Dette gjorde Sony med sin Vaio Pro ultrabook, med veldig negativ konsekvens.

 

Agent Columbus vil være en mellommann her. Den vil legge vekt på varmefordeling først, og dra streken der den bærbare kan brukes komfortabelt under spilling. Det vil jeg tro er et sted midt i mellom MSI sitt 22,6mm chassis og Alienware sitt 45,0mm chassis.

 

På bakgrunn av større flate blir det plass til et stort batteri, og fokus på høyttalere som kan fylle et helt rom.

 

Et 120Hz panel skal på plass for å virkelig gjøre den myntet på spillere, og et GTX 780M inn for å kunne dra nytte av dette.

 

Ønsker du mer portabilitet? Gå for 15-tommeren, Agent Slate (gamer). Den har et GTX 760M, som faktisk ikke er langt unna GTX 765M i ytelse (se grafikk), men har 50W TDP som gjør den mer egnet til 15-tommere. Litt fysisk mindre batteri enn i 17-tommeren drar vekten videre ned.

 

DETTE er løsningen for neste generasjons spillbærbare, ikke å lage en maskin med tjukkelsen til osteskiver. ;)

 

 

Endret av Agentspoon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle ønske de store produsentene begynte å levere pc'ene sine uten OS. man betaler jo som oftest 1000+ kroner bare for OS og bloatware. Denne pc'en vil komme på ~13k i Norge. For min del er ikke det verdt pengene da man får en Multicom pc med GTX 780m for samme prisen. Da føler jeg ikke dette er verdt det. Til motsetning får man også en Multicom med samme specs for ~8800 kroner på Multicom. Så om man klarer seg uten en tynn og overdesignet laptop ville jeg heller ha gått for en Multicom pc.

Lenke til kommentar

14990.- hos MPx for GS70.

Man kan visst ikke få både tynn og kraftig på en gang.

Men, man kan få både GTX770 og GTX780 bærbare til lavere pris enn GS70, f.eks fra Clevo.

 

P157S uten windows til 13295.-

15.6" GTX780 og 1695.- kroner mindre.

100% høyere GPU ytelse, 30% mere vekt (?)

 

blir sikkert kokvarm den da. :-) Og det er ikke verdens tynneste heller... heldigvis

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...