Gå til innhold

Derfor bør du bry deg om i dag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Eller at Hitler den 1. august 1914 erklærte krig mot Sovjetunionen i begynnelsen av første verdenskrig?

 

Ganske så sikker på at Sovjetunionen ikke ble skapt før etter første verdenskrig. Tsaren styrte forsatt Russland når første verdenskrig startet.

 

Visste du for eksempel at i dag, for akkurat 179 dager siden, ble slaveri forbudt i Storbritannia?

 

Tull. Slaveri has vært forbudt i Storbritannia i over hundre år.

Endret av Tore29
Lenke til kommentar

Off, så flaut når internettkids alltid skal prøve å bevise at de er smartere enn journalisten. Loven mot slaveri i Storbritannia kom ganske nylig. Setningen "vit hva du snakker om før du kverulerer" har vel aldri passet bedre.

 

Her passer det jævlig fint med en link som støtter opp mot påstandene dine.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-vpGeLVii
Eller at Hitler den 1. august 1914 erklærte krig mot Sovjetunionen i begynnelsen av første verdenskrig?
Ganske så sikker på at Sovjetunionen ikke ble skapt før etter første verdenskrig. Tsaren styrte forsatt Russland når første verdenskrig startet.
Visste du for eksempel at i dag, for akkurat 179 dager siden, ble slaveri forbudt i Storbritannia?
Tull. Slaveri has vært forbudt i Storbritannia i over hundre år.

 

Ikke bare fantes ikke Sovjet under første verdenskrig, men Hitler var bare en alminnelig soldat og hadde overhodet ikke noe form for makt til å erklære krig.

 

Hvis jeg husker rett så har slaverihandel vært forbudt i over 200, men ikke slaveri (å eie et menneske). Men dette er selvfølgelig sikker bare en glemt paragraf.

Lenke til kommentar

Off, så flaut når internettkids alltid skal prøve å bevise at de er smartere enn journalisten. Loven mot slaveri i Storbritannia kom ganske nylig. Setningen "vit hva du snakker om før du kverulerer" har vel aldri passet bedre.

Kast ikke stein når du sitter i glasshus...

 

Loven som forbød slaveri i det britiske imperium med to unntak kom i 1833 http://www.pdavis.nl/Legis_07.htm

 

Hvorfor denne ikke omfattet "hovedsetet" på det britiske øyer? Fordi det falt en dom der i 1772. En slave eid av Mr Somersett blei brakt til Storbritannia fra Boston som Somersetts personlige tjener. Slaven rømte og søkte rettens beskyttelse for å få sin frihet. Dom falt i saken og domstolen kom til at slaveri var ikke-eksisterende som juridisk begrep i Storbritannia, så slaven hadde automatisk sin frihet ved å sette sine føtter for engelsk/skotsk/walisisk/irsk jord. Dommen fikk konsekvenser for over 10000 andre som var brakt til de britiske øyer under lignende omstendigheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Off, så flaut når internettkids alltid skal prøve å bevise at de er smartere enn journalisten. Loven mot slaveri i Storbritannia kom ganske nylig. Setningen "vit hva du snakker om før du kverulerer" har vel aldri passet bedre.

1833 kan vel ikke akkurat regnes som nylig.

Lenke til kommentar
Eller at Hitler den 1. august 1914 erklærte krig mot Sovjetunionen i begynnelsen av første verdenskrig?
Ganske så sikker på at Sovjetunionen ikke ble skapt før etter første verdenskrig. Tsaren styrte forsatt Russland når første verdenskrig startet.
Visste du for eksempel at i dag, for akkurat 179 dager siden, ble slaveri forbudt i Storbritannia?
Tull. Slaveri has vært forbudt i Storbritannia i over hundre år.

 

Haha, det har du helt rett i. Det skulle selvfølgelig stå "år" og ikke "dager". Har fikset nå :)

Lenke til kommentar
Off, så flaut når internettkids alltid skal prøve å bevise at de er smartere enn journalisten. Loven mot slaveri i Storbritannia kom ganske nylig. Setningen "vit hva du snakker om før du kverulerer" har vel aldri passet bedre.
Her passer det jævlig fint med en link som støtter opp mot påstandene dine.

 

Som tidligere nevnt var det meningen at det skulle stå år, og ikke dager. Hendelsen jeg peker til i artikkelen kan du lese mer om her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Slavery_Abolition_Act_1833

(1. august, 1834)

Lenke til kommentar

Eller at Hitler den 1. august 1914 erklærte krig mot Russland i begynnelsen av første verdenskrig? (fra artikkel referert i TS)

 

Og hr Hitler erklærte framdeles krig mot Russland før han var antatt som frivillig menig soldat ser jeg.

 

Visste du for eksempel at i dag, for akkurat 179 år siden, ble slaveri forbudt i Storbritannia? (fra artikkel refereret i TS)

 

Nei, jaså, det visse jeg sannelig ikke...

 

Hvordan kunne da domstolen i 1772 - for 241 år siden altså - komme til at slaveri var et ikke-eksisternede juridisk begrep på de britiske øyer? Godt gjort å forby noe ikke-eksisterende spør du meg...

 

Gjennom loven av 1833 ble derimot slaveri forbudt i "His Majesty's Colonies" som er - og var - noe heilt annet enn "Storbritannia". Derfor da også lovens pkt III, se http://www.pdavis.nl/Legis_07.htm.

 

Som det går fram av lovteksten var den heller ikke vedtatt 1. august 1833, men 28. august. Veldig godt gjort å få et forbud før forbudet er vedtatt...

 

Presishet er visst åpenbart en by i østlige Russsland når man er journalist?

 

Som Øystein Sunde synger: "Jeg jobber i avisa her som ny journalist. Her kommer løssalget først og sannheten sist, Smi - mens liket er varmt!"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eller at Hitler den 1. august 1914 erklærte krig mot Russland i begynnelsen av første verdenskrig? (fra artikkel referert i TS)Og hr Hitler erklærte framdeles krig mot Russland før han var antatt som frivillig menig soldat ser jeg.Visste du for eksempel at i dag, for akkurat 179 år siden, ble slaveri forbudt i Storbritannia? (fra artikkel refereret i TS) [...]

 

Hei! Takk for kjempefin tilbakemelding! Ikke nok med at jeg hadde skrevet feil på dag/år, var det en hel del unøyaktigheter i teksten (les: feil). Hitler var selvfølgelig aldri en del av tysklands krigserklæring, og du har helt rett i at koloniene er noe helt annet enn Storbritannia alene. Har rettet opp i teksten nå :)

 

- Niklas

Lenke til kommentar

Visste du for eksempel at i dag, for akkurat 179 år siden, ble slaveri forbudt i de britiske kolonier? (fra artikkel referert i TS)

 

Sukk, det visse jeg heller ikke, for min skolelærdom om dette fra gymnastida tilsier at på dette tidspunkt var slaveri med sikkerhet ikke forbudt i verken Kapp det gode håp, Mauritius, de østindiske territorier, Ceylon (dagens Sri Lanka) eller St Helena.

 

I Kapp det gode håp trådte loven av 28. august 1833 i kraft 1. desember 1834, på Mauritius trådte den i kraft 1. februar 1835. I de østindiske territorier trådte lov om slaveri i kraft i 1843, en eller annen gang etter signatur 7. april og satte i praksis stopper for slaveriet gjennom at rømming ikke kunne rettsforfølges , men formelt blei det aldri oppheva der så lenge territoriene eksisterte. (Derimot INNFØRTE man der i 1842 "indentur"-systemet, som gjorde at magistraten kunne forlange at enhver inder "frivillig" gikk i slaveri for fem år og mot løfte om daglig matforsyning, og med mulighet for forlengelse av "frivilligheta" for fem år om gangen etter magistratens avgjørelse, så lenge "noen" hadde bruk for arbeidskraft. Indenture-systemet sto til 1860...) På St Helena blei slaveri formelt forbudt først i 1998, men lenge før bare forsvant det. Sierra Leone var britisk protektorat (et protektorat var ikke formelt annektet, men reelt hadde det britiske imperiet makt og domsrett) fra 1896 til 1961 og praktiserte slaveri med Parlamentets velsignelse i 1928 viser et memorandum fra underhuset. Skal vi fortsette?

 

Som jeg sa, presishet er visst åpenbart en by i det østlige Russland når man skriver som journalist?

 

At fjasbok evt hevder dette eller hint betyr ikke at påstanden skal slukes rått av en journalist og så videreformidles ukritisk som "er"! Skal ikke journalister ha kritisk holdning til den informasjonen de mottar? Dessuten sier vel også god norsk presseskikk et og annet om å skille mellom dokumenterte fakta/andres vurderinger/egne vurderinger og så gjøre klart for leseren hva som er hva?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...