Gå til innhold

Magnetisme VS lagringsmedier (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slik testen ble utført var det vel aldri noen fare for å ødelegge data? Det magnetiske feltet fulgte stålplaten slik at platene i disken aldri ble utsatt for magnetisme. Hva hvis man hadde en kraftig magnet på hver side av disken - eller puttet disken i en degausser ?

 

Lenke til kommentar

Dere burde sette dere bedre inn i magnetisme før dere sjekker sånne myter. Dere kan ikke påstå at magnetisme ikke ødelegger data, når dere kun har testet med magneter til husholdningsbruk.

Hadde dere funnet frem noen gamle disker(80 -tallet) så kanskje, men nye harddisker får man ikke ødelagt med vanlige magneter. Ibas som dere allerede har pratet med, selger tross alt utstyr som strider med konklusjonen deres.

 

Dere burde endre påstanden til "Kan husholdnings-magneter ødelegge data?"

 

 

Edit: artikkel rettet.

Dere burde vel også være flinkere til å kommentere enten i artikkelen eller i forumet når dere har rettet på noe, slik at de på forumet som har brukt tid på å gjøre dere oppmerksomme på feil, ikke høres ut som noe hentet fra "Goddag mann økseskaft"

Endret av Lucifer24
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dere burde sette dere bedre inn i magnetisme før dere sjekker sånne myter. Dere kan ikke påstå at magnetisme ikke ødelegger data, når dere kun har testet med magneter til husholdningsbruk.

Hadde dere funnet frem noen gamle disker(80 -tallet) så kanskje, men nye harddisker får man ikke ødelagt med vanlige magneter. Ibas som dere allerede har pratet med, selger tross alt utstyr som strider med konklusjonen deres.

 

Dere burde endre påstanden til "Kan husholdnings-magneter ødelegge data?"

 

De har vel heller ikke sagt at magnetfelt ikke har muligheten til å ødelegge data? Det sier seg jo selv, det er sånn data skrives. Når det som skrives i konklusjonen er:

 

"

Myten var: Harddisker mister informasjonen når de kommer i nærkontakt med magneter.

Myten kan vi trygt si at er knust. Den magnetismen som lagringsmedier kan bli utsatt for i et normalt inneklima er ikke skadelig, selv ikke om du har hobbyrommet fullt av både høyttalerelementer, induksjonsplater, kraftige effektforsterkere og annet rart

"

 

Så burde det være rimelig åpenbart at det er snakk om magneter som man innenfor rimelighetens grenser kan regne med å ha tilgjengelig som privatperson.

 

AtW

Lenke til kommentar

Slik testen ble utført var det vel aldri noen fare for å ødelegge data? Det magnetiske feltet fulgte stålplaten slik at platene i disken aldri ble utsatt for magnetisme. Hva hvis man hadde en kraftig magnet på hver side av disken - eller puttet disken i en degausser ?

 

DEN var ikke dum, dette og en test over tid hadde vært det jeg ville ha sett på før jeg hadde vært helt sikker på at dette er helt umulig.

Men det kan fortsatt trygt sies at man ikke med et uhell kan ødelegge dataen man har, om ikke magnetisme over tid, som går i metall-skalled ødelegger noe.

Lenke til kommentar

Mellom 09.15 og 09.40 stemmer sikker ja. Eventuelt så kan de bare skrive i forumet hva de har endret.

 

Hei,

 

Beklager - her er det jeg som forvirrerer dere. Klokken 09.22.56 oppdaterte jeg formuleringen av myten, etter din første tilbakemelding. Men, jeg glemte rett og slett å trykke "post" på dette foruminnlegget.

Endret av Nilsen
Lenke til kommentar

Hei,

 

Beklager - her er det jeg som forvirrerer dere. Klokken 09.22.56 oppdaterte jeg formuleringen av myten, etter din første tilbakemelding. Men, jeg glemte rett og slett å trykke "post" på dette foruminnlegget.

 

Takk for oppklaring, men jeg synes uansett det er en god ide å få inn i publiseringssystemet noe alla "oppdatert 9.22" på linjen under der det står publikasjonstidspunkt. Så slipper man å huske å skrive en post.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å koble til disken mens den er påvirket av et fremmed magnetfelt vil nok "hjelpe" på.

Mythbusters prøvde seg på noe lignende med mangetsrtiper på kort. Da lå de det oppå en elektromagnet, og slo den på. De økte styrken mer og mer, men lite skjedde. Etter en stund kom de på hva som skjedde dersom de dro kortet ut av magnetfeltet mens det var på. Det som skjedde da var at data ble korrupt med mye mindre styrke på magnetfeltet.

Lenke til kommentar

Det dere skulle testet var variable elektromagnetiske felt samtidig som disken var i gang, da ville dere fått et helt annet resultat. Dere hadde sikkert hatt tilgang til filene fortsatt, men skader her og der kan være like skadelig.

 

hardisk i microen hvis dere tørr

Elektronikken vil nok ta skade, men diskene inni er godt beskyttet mot slikt.

Lenke til kommentar

En kraftig Neodymium magnet med en tiltrekningskraft på 100+kg gjør susen. Eneste problemet er at når jeg fester den på en disk er det veldig vanskelig å få den av igjen, og det er fare for å klemme/knuse fingre. Jeg har selv slettet data på en disk slik med et uhell: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1446971&st=0&p=19465039&&do=findComment&comment=19465039

 

Her kjøper en f.eks en slik: http://www.supermagnete.de/eng/Q-51-51-25-N

 

Nå skal det også sies at den eksterne disken jeg slettet data fra fikk jeg til å fungere igjen, etter et par reformateringer fikk jeg den til å fungere, og den brukes i dag som en intern disk i min lillesøster sin pc, og har etter det jeg vet fungert fint. Men jeg klarte få tilbake noe av dataene.

Lenke til kommentar

Harddisker inneholder jo kraftige magneter. Hadde magnetfelt vært så ødeleggende så hadde de jo vært self destructive :)

Du trenger bare kraftig nok magnetfelt, som f. eks en degausser. Det er morsomme saker, kan se disken bli dratt inn mot det sentrerte magnetfeltet og det er ikke sjanse i havet at disken overlever.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...