Gå til innhold

Nå kommer Asus' råtass-SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er fint det skjer ting rundt SSD, men dette er en mindre iterasjon av noe vi har sett før.

For å oppsummere har vi:

En sannsynligvis enkel RAID-0 HBA med custom firmware hovedsaklig for raskere oppstart som drar 2x SF-2281 SSDer.

En software for hybrid SSD/HDD eller SSD/(system)RAM.

 

Det første er noe vi har sett før, og denne skiller seg ut ved bedre optimalisering rundt oppstart, og nyeste revisjon av SandForce SSD.

Er specs oppgitt for fullstendig komprimerbar eller ukomprimerbare data? Det kan ha mye å si.

Ytelsen for denne hardwaren er ikke nødvendigvis bedre enn 2 SSDer av lik kapasitet kjørt i RAID-0 fra southbridge, og kan fort vise seg å være både lavere ytelse og høyere pris (mot muligens redusert kompleksitet)

 

Softwaren (driver og et program for interface?) kan være interresant. Intels IRST driver kan bruke en liten bit av RAM til WBC (Write Back Cache) for å øke random write ytelse veldig mye, spesielt ved lav QD. Om denne softwaren er bra og generelt laget kunne den vært interresant som stand-alone hvis den kan gjøre tilsvarende eller bedre, eller legger til andre kjekke triks som f.eks. read-ahead.

 

Kapasitetene her er ikke et godt utvalg, 120 og 240GB er nå rundt sweetspot for boot-partisjon med full programpakke, og kanskje noen få spill. Det er veldig fint de har lagt opp til boot-drive er et av bruksområdene, da det forhåpentligvis vil gjøre prosessen enklere å sette opp og være mer tilpasset stabilitet, men dette er en "ROG" merket enhet, og burde være tilgjengelig i høyere kapasiteter for mer kravstore gamere, da gjerne som PCIe 2.0 x4 med 4R0 for økt ytelse.

 

 

Jeg vil avslutte med å kritisere videoen for å sammenligne hovedsaklig HDD vs SSD. Dette var relevant å vise i 2008-2010, kanskje også for mer low-end consumer produkter i 2012. For gamere og entusiaster er dette totalt irrelevant i 2013. Det er fint de viser vs en annen PCIe (også RAID basert) SSD i OS boot, men utover å vise optimalisert firmware sier det ingen ting. Om de hadde vist game loading tid vs den samme SSDen kunne det vært relevant. Det mest relevante ville vært loading tider vs både en slik PCIe SSD og en eller to standard SSDer, som f.eks. Intel x-25M 160GB (for å vise en gammel SATA 2 SSD) og Samsung 840 (ikke pro) 256GB. Det sannsynlige resultatet ville vært i område 10-20% forbedring over x25-M og 5-10% forbedring over 840. For noen spill kunne det kanskje vært opp mot 30-40% over x25-M og 15-20% over 840.

 

Hovedproblemet med lasting av spill er at når du har over noen hundre MB/s les og lav latency tjener du veldig lite på å øke båndbredden mer, siden det er ikke der flaskehalsen ligger. De fleste spill er installert med data komprimert i større pakker som må pakkes ut, som masker CPU-kjerner betydelig mer av tiden enn det tar å lese de komprimerte filene. Grunnen er å spare plass på lagringsmediet, og delvis for DVD/BD kapasitet eller Nedlastningsbåndbredde/mengde.

Endret av GullLars
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Har faktisk liten tro på at denne er raskere enn 2x samsung 840pro i r-0 på pch z77 eller z87. 4k read med lav QD har den nok ikkje sjans med på ukomprimerbar data. Dog morro å se resulratet. Ocz revodrive # har jo vært skandale mhp kompatibilitet og rehabilitet. De suger faktisk mener jeg.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Hvem er det som har behov for en slik SSD?

Er det ikke mye bedre å kjøpe en 500gb vanlig SSD i stedet for denne, eller er det så viktig at OS og spill laster inn 1-2 sekund raskere?

 

Testet nettopp min egen pc med Samsung 830 SSD og det tok 20sek fra jeg trykket på-knappen til Metro var framme, og 25 sek til startsiden i firefox kom opp (og da trykket jeg manuelt på firefox ikonet i metro)

 

Er det noen andre fordeler med en PCIe SSD enn lese/skrive hastighet?

Lenke til kommentar

Godt å se at det er et stykke igjen før de innhenter min RAID-løsning. En Adaptec RAID-kontroller til 4,5kkr gir ca 1,2GBps En behagelig løsning - anbefales.

Synes det er enda mere behagelig med Areca og 4GB cahce jeg, samt lsi pci-e 3.0 HBA med 4.2GB/s lesehastighet :p

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Skuffende pris vs spesifikasjoner. Jeg blir ikke overrasket om Samsung 840 EVO konkurrerer godt på ytelser mot denne, selv om prisen er den halve. Hvordan skal Asus kunne forsvare prisen da? Asus har valgt to stk Raid-kontrollere som nødvendigvis må koste noe så de kan ikke bare dumpe prisene heller. Det virker som Samsung har outsmarted Asus i denne omgangen.

 

Endelig "lav" pris på PCI-disk! Vekk meg når vi får 2TB for en tusing :)

Her var det uvanlig mye rart på liten plass:

- Prisen er ikke lav. Omtrent dobbelt av andre SSDer med samme kapasitet.

- Den har ikke PCI grensesnitt. PCI er eldgammelt og tregt. Denne har PCI express, som er noe helt annet.

- Det er ikke en disk, det er et drev, rettere sagt en SSD.

- Kos deg med snurredisk-ytelse de neste 5-7 årene.

 

Regner med at den ikke har støtte for Linux denne heller..?

Hvorfor ikke?

Lenke til kommentar

240gig holder ikke. :(

 

Skjønner ikke hvorfor folk trenger så mye plass. Jeg har klart meg fint med kun en 128GB SSD siden i fjor. Slett de ørten filmene og programmene som du ikke har brukt på et halvt år så er plutselig 240GB veldig mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...