Gå til innhold

Intel har klart å lage Haswell vifteløs


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alle prosessorer er vifteløse, men hvis man ser bort fra det og fokuserer på det som menes, så behøver ikke prosessorer aktiv kjøling i form av vifte hvis man har kjøleribbe som passer til effektbruken. Og i noen tilfeller behøver ikke prosessoren kjøleribbe engang.

 

Noen ganger kan det jo være veldig praktisk å underklokke.

 

Forøvrig et forslag til artikkel til allmennheten; Underklokking.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
SDP må ikke forveksles med TDP. Begge måleenhetene forteller hvor mye kjøling en prosessor krever for å operere, men i motsetning til TDP, kan prosessorer som måles ved hjelp av SDP bare yte maksimalt når temperaturen tillater det.

Denne forklaringen gjelder jo TDP også, men de mener kanskje en annen temperatur som grense for turbo-funksjonen? Både Intel og AMD har i årevis hatt noe som heter "thermal protection" som i første omgang slår av turbo om temperaturen blir for høy og deretter underklokker eller slår prosessoren helt av dersom temperaturen blir ennå høyere. Det skal gjøre at prosessoren ikke ødelegges hvis kjølevifta streiker.

 

___________________________

 

Jeg fant forresten dette:

 

The Verge: What is SDP? Intel says its misleading 7W Ivy Bridge marketing is just honesty

Anandtech: Intel Brings Core Down to 7W, Introduces a New Power Rating to Get There: Y-Series SKUs Demystified

The Inquirer: Intel admits it should have clarified SDP in Skaugen's CES presentation

Ars Technica: Power saving through marketing: Intel’s “7 watt” Ivy Bridge CPUs

 

Det ser ut som man kan gange SDP med omtrent 2 for å finne TDP. Med andre ord skal den nye 4,5W SDP prosessoren ha en TDP på ca 9 Watt.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Noen ganger kan det jo være veldig praktisk å underklokke.Forøvrig et forslag til artikkel til allmennheten; Underklokking.

 

Underklokking hjelper ikke en skit, man må undervolte.

 

Jeg testet underklokking på min i7-2600 (ikke K) når jeg bygde server med den (hadde den til overs, ellers hadde jeg kjøpt noe billigere). Da ga det ingen utslag i forskjellen på effektbruken nå fra jeg klokket så langt ned det gikk.

 

Jeg kjørte da test med watt meter i stikkontakten, og både med normal hastighet (3.4 GHz) og minimum (1,6 GHz). Ved kjøring av test program for CPU, tror det var Prime 95, så brukte maskinen akuratt like mye watt, 80 w-

 

Dessverre så støttet ikke hovedkortet mitt å justere volten, så jeg fikk ikke testet utslaget det ville ha gjort. Men det er justeringen av volten som gjør at effektbruken stiger osv.

Lenke til kommentar
SDP må ikke forveksles med TDP. Begge måleenhetene forteller hvor mye kjøling en prosessor krever for å operere, men i motsetning til TDP, kan prosessorer som måles ved hjelp av SDP bare yte maksimalt når temperaturen tillater det.
Denne forklaringen gjelder jo TDP også, men de mener kanskje en annen temperatur som grense for turbo-funksjonen? Både Intel og AMD har i årevis hatt noe som heter "thermal protection" som i første omgang slår av turbo om temperaturen blir for høy og deretter underklokker eller slår prosessoren helt av dersom temperaturen blir ennå høyere. Det skal gjøre at prosessoren ikke ødelegges hvis kjølevifta streiker.___________________________Jeg fant forresten dette:The Verge: What is SDP? Intel says its misleading 7W Ivy Bridge marketing is just honestyAnandtech: Intel Brings Core Down to 7W, Introduces a New Power Rating to Get There: Y-Series SKUs DemystifiedThe Inquirer: Intel admits it should have clarified SDP in Skaugen's CES presentationArs Technica: Power saving through marketing: Intel’s “7 watt” Ivy Bridge CPUsDet ser ut som man kan gange SDP med omtrent 2 for å finne TDP. Med andre ord skal den nye 4,5W SDP prosessoren ha en TDP på ca 9 Watt.

 

Godt letet.

 

Med andre ord så trikser de med tallene akuratt slik de fleste andre produsenter av all mulige duppedingser gjør.

 

Akuratt som f.eks. Sony osv gjør med "Elkjøp" hjemmekinoanleggene som de annonserer med 1000w og 1200w.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...