Gå til innhold

Nobelprisvinner: Patenttiden bør halveres


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kunne ikke vært mer enig. Patenter i dag kommer uansett mer store selskaper til gode enn garasjeoppfinneren som har funnet opp en ny revolusjonerende kleshenger. Det var i utgangspunktet tiltenkt som beskyttelse for den lille mannen. Men lobbyister, advokater og pengesterke interesser har korruptert hele grunntanken med patenter.

 

Er noe galt når patentordningen kveler nyskapning mer enn den fremmer den.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

En skal være temmelig idiot, eller ha tunge økonomiske interesser i properitære programvarehus, for å ikke se at patenter på programvare er direkte skadelig for innovasjon og økonomi.

Lenke til kommentar

Slik jeg ser på patent ordningen ( uten å kjenn de konkrete reglene i detalje ) så burde det være slik at inehaveren av en paten må bruke patenten aktiv til tjene penger på den ellers må de gi den fra seg

 

Det går jo en del historier om hobbyoppfinere som fant om ting men hadde ikke råd til søke patent

, samtidig kom større selskaper og enten kjøte iden hos oppfinelsen elller bare kopierte den og søkte patent på den slik at de kunne saksøke oppfinneren for brydd på patent retighetene

Her er det jo de store selskapene som burde straffes

 

 

Lenke til kommentar

Patentsystemet har blitt helt latterlig. Patent på en fingerbevegelse, på DNA, på internett. Alt sammen er forsøk på monopolisering. Det er bare et mindretall av "oppfinnelser" som faktisk trenger beskyttelse for å dekke kostnader til utvikling.

 

Strengt tatt burde man ha ekslusiv rett i 2-3 år, så ha lisenssiering frem til 10 år før alt avvikles og er open source.

 

Innovasjonen vil da skje mye raskere. Patenter har alltid en tendens til å bli et verdipapir man forsøker å utnytte på en grådig måte. Marconi var et eksempel på det. Mange store oppfinnere forsvant ut av historiebøkene fordi en luring bygget litt på ideen og patenterte det hele.

 

Alle rettigheter må være begrenset. Hvem eier Mozart? Han er en del av verdens kulturarv. Hvem eier Michael Jackson? Han er død så verdens kulturarv eier han.

Lenke til kommentar

Hvor mange av dere fulgte med på "skaperen" da det gikk på TV2 ?

Mange av de gode idene der ble stoppet på grunn av patent rettigheter.

 

Flere av de såkalte patenten har jeg ikke sett noe til

Men nå er det såpass lenge siden serien gikk at jeg har glemt mange av idene der.

 

Den siste " sjokolade prinsen" har jeg ikke hør mere om

 

kanskje Freia stoppet han

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Hvor mange av dere fulgte med på "skaperen" da det gikk på TV2 ?

Mange av de gode idene der ble stoppet på grunn av patent rettigheter.

 

Flere av de såkalte patenten har jeg ikke sett noe til

Men nå er det såpass lenge siden serien gikk at jeg har glemt mange av idene der.

 

Den siste " sjokolade prinsen" har jeg ikke hør mere om

 

kanskje Freia stoppet han

http://www.sjokoladeprinsen.no/

 

Den beste sjokoladen får du forøvrig herfra:

 

http://www.lofotensjokolade.no Kaffelesker og yttertussen!

Endret av Bruker-245639
Lenke til kommentar

Tror mer det er et problem at en del patentstyrer i delstater I usa har gitt patent på alt mulig tull, sikkert små kontorer med en forfylla fyr som jobber der og det er enklere å stemple godkjent en å avslå.

Hadde vært en bedre idee om usa sentraliserte patent utgivelsen betydelig.

 

Du kan ikke ta patent på en bruk av noe, bare på et produkt.

Du kan trolig ta patent på software men software må da være et nytt og unikt produkt ikke en bruksområde.

Du kan ikke ta patent på design dersom designet ikke er et produkt. Her kan du bruke mønsterbeskyttelse som er mye sikrere og ikke går ut, imidlertid er kravene strengere.

 

Viktigst ingen andre kan ha laget det før. Si du lager en trillebår med motor, sikkert en grei ting, men dette er noe sikkert andre har laget før selv om de ikke har tatt patent.

---

For masse seriøse produkter går det fort 10 år fra du tar patent til du har et salgbart produkt. Merk at det er ingen som kan hindre noen i å eksperimentere internt og lage egnene versjoner av noe som er patentert og så slippe den forbedrede versjonen når patenten går ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...