Gå til innhold

Denne lille dingsen er en braksuksess på Kickstarter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg forstår ikke helt

ska du koble vær disk til enhet så det forteller "plug" hvor ting er. eller må du ha med deg dingen?

 

enne fordel med dropbox er jo at filan blir local lagra for da har du jo en backup + at du trenger ikke og være kobla påfor og jobbe med dokument

 

 

Lenke til kommentar

Slik jeg forstår det, er dette en slags hjemmesky som lagrer innholdet på en disk koblet til med USB. For å lagre 'alt', som det hele tiden står i beskrivelsen, trenger man altså en forholdsvis diger USB-disk. Ideen er ikke så dum, spesielt siden vanlige NAS-løsninger har litt avslappe implementeringer av skygreier,, men for meg er det utenkelig å bytte ut NAS og stasjonær med USB-disker.

 

Skjønt, mulig nettgiret mitt kan fungere som en USB-disk?

Lenke til kommentar

Ja seriøst det her er jo ikke noe nytt [?]. Brukeropplevelsen er akkurat som DropBox & co. Backend er forskjellig, men ta f.eks. BitTorrent sync som var på HW for noen dager siden -- gjør akkurat det samme [jeg har det feks på en paspberry pi som står på hele tiden]! (og andre enheter ikke relatert til BitTorrent har vært nevnt over). [Oppdatert: en ny ting som står i HW artikkelen er at den lokale lagringen fungerer som en form for cache, så ting lagres på alle enhetene hvis det er plass. Det er nytt å ha en sånn automatisk tilpasning av ledig plass, så vidt jeg vet. I videoen ser det derimot ut som at man må velge å gjøre filer tilgjengelige off line manuelt. Det blir mer som et nettverks-filsystem enn en sync tjeneste, ala CIFS med offline mapper eller AFS, og det stemmer også med at den plugger seg dypere inn i systemet enn sync tjenester. Det å ha et nettverks-filsystem som støtter alle plattformer (Linux?), med caching og streaming av filer som ikke passer i cachen kan være noe nytt. Sånne systemer fungerer ofte dårlig uten nettverkstilkobling, og det er vanskelig å få god ytelse, og hvis de løser disse problemene kan jeg ikke komme på på noen tilsvarende løsninger, samme hvor mye man hacker og fikser]. Forskjellen på nettverks-filsystem og sync tjenester er mange teknisk sett, men for brukeren er det viktigste: 1) man må ikke lagre alt på enhetene, dataene finnes på serveren og de lastes ned når de trengs (når en applikasjon kaller read(), osv), og 2) det er bare kopien på serveren som er gyldig, og så lenge alle enheter er tilkoblet er det ikke mulig å få konflikter (vel, på API nivå er det sånn, men man kan fortsatt ha en fil åpen to steder i notepad og miste div endringer)

 

Det han snakker om er jo helt "lol", at alle enheter har samme minne. Ja la oss synce Programfiler over på ARM nettbrettet og se hva som skjer. Og la oss synce alle android-versjonene på forskjellige enheter, hva kan gå galt. Ser ut som det som faktis skjer er at Plug synkroniserer flere mapper, som DCIM, Music, Skrivebord,... som standard.

Endret av fa2001
Lenke til kommentar
Til forskjell fra nettskytjenester som for eksempel DropBox opererer ikke Plug med opplasting/nedlasting og dedikerte mapper som du må flytte filene til for å få tilgang til dem fra andre enheter; alle enhetene har det samme innholdet hele tiden. Det som ikke får plass på den enheten du bruker vil bli strømmet via Internett.

 

Gjetter at artikkelforfatter ikke helt selv skjønner hvordan dette skal foregå?

Lenke til kommentar

"Ever needed to send hundreds of pictures to a friend? With Plug, we invented a technology to transfer files instantly. No matter their size, no matter their number. That?s also part of our job to simplify storage."

 

We call this technology "Lies and bullshit".

 

Kickstarter-siden gir meg helt sykt TV-shop vibber. Forstår ikke hvorfor så mange pumper inn så mye penger i dette. Forstår ikke hvem backerne er heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er så spesielt? Er det ikke bare en måte å synkronisere det lokale minnet til flere enheter via nettet?59 dollar for en "minnepinne" med en liten programsnutt?

 

Ingenting revolusjonerende

 

Samtidig er det kanskje mer spesielt at programsnutten er så liten og brukervennlig med inkluderte apper? Der en tidligere har måttet konfigurere en server til å gjøre jobben, så kan en slippe dette. Først og fremst vil det være nyttig for dem som allerede ikke har satt opp en server, slik jeg ser det.

 

Et annet spørsmål: Hva om én av diskene ryker, har de tenkt på backup? Evt. raid.

 

Edit: de skriver at ved kjøpe av flere "plugs" blir dataene synkronisert seg imellom.

 

Endret av whom
Lenke til kommentar

Jeg likte at man kan bruke en USB-hub og koble til alt man måtte ha av gamle disker. Likte spesielt godt at man kan sette på en ekstra disk uten noen omkonfigurering hvis man trenger mer plass. Har en haug halvgamle disker på 120-500 GB som samler støv fordi de er for små hver for seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...