Gå til innhold

Acer dropper Thunderbolt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Går samme veien som den brennende tråden / ledningen dette.

Fancy å ha, men nesten ingen enheter som støtter det, personlig har jeg bare brukt en Firewire enhet og det var en ekstern disk hvor jeg testet det 2 ganger, og det er hele Firewire karrieren min.

Thunderbolt ser jeg ikke mange enheter som har, ei heller hovedkort, og da blir det raskt unødvendig.

 

Catch 22, når ingen stor utbredelse finnes ved at det er for dyrt, så vil ikke de fleste produsenter bry seg, kostnaden er for stor i forhold til markedet.

Og når ingen produsenter tilbyr en del spennende TB enheter, vell, da handler ikke folket premium produktene med dette heller.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Går samme veien som den brennende tråden / ledningen dette.

Fancy å ha, men nesten ingen enheter som støtter det, personlig har jeg bare brukt en Firewire enhet og det var en ekstern disk hvor jeg testet det 2 ganger, og det er hele Firewire karrieren min.

Thunderbolt ser jeg ikke mange enheter som har, ei heller hovedkort, og da blir det raskt unødvendig.

 

 

Tja, de fleste nye PC'er jeg er borte i har nå iallefall thunderbolt, - Nesten alle kommer jo nå med mini-displayport som ekstern skjermløsning, og da har de også mest sannsynlig thunderbolt.

 

Nå er jo også Apple mye mere utbredt enn de var da Firewire var nytt, så jeg tror nok det eneste som kommer til å skje er at Acer kommer til å selge færre pc'er til de som vil ha TB, og så ombestemmer de seg om et år eller to.

 

Ser absolutt store fordeler med TB ift USB3 pga bla.a. daisy-chaining, og FW var jo også mye raskere og mer stabilt enn USB da det var aktuelt.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke så bekymret egentlig. Det virker som om Apple har bestemt seg, og da blir det vel slik Apple vil.

 

Ja, vi så jo hvordan det bugnet av firewire-enheter kontra usb...

 

AtW

 

Intel driter seg ut med thunderbolt. Det hjelper ikke å ha en teknisk god løsning om det ikke finnes særlig mange aktuelle produkter. Uten ett saklig utvalg av optisk kabel (som skulle komme nå, men hvor får jeg kjøpt?) og produkter som støtter det, hva er poenget? For meg, ganske lite. De burde hatt det på brikkesettet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Synd, det er jo en knall standard.

 

Apple bruker jo Thunderbolt for Thunderbold display, som er det nærmeste du kommer en docking-løsning i AppleVerset. Du kan vel også chaine thunderbolt-displayet til ett nytt thunderbolt-display, og så til en ekstern 8TB thunderbolt harddisk, og så har du tre enheter tilkobla pcn via en kabel. Alt dette er lett anskaffelig i Apple Store og.

 

Prisen er selvfølgelig problemet da. en 1TB thunderbolt disk i Apple Store koster rundt 2000kr :/ Godt mulig du finner det billigere andre steder da, men blir jo ikke akkurat billigere når produsenter som Acer hopper av.

Lenke til kommentar

Blir vell som med firewire, et nisjeprodukt for et nisjemarkedet. Tar vell over for firewire i flere prosumer markeder, spesielt innenfor lydproduksjon vil jeg tro og vips så har jo Apple sikret seg brorparten av dette markedet om ingen PC-produsenter gidder å følge etter, men dette markedet har de vell forsåvidt brorparten av allerede men det er vell greit å opprettholde det vil jeg tro.

 

Ingenting galt med Thunderbolt rent teknologisk sett, men utbredelsen er alt for dårlig og prisen alt for stiv for at det skal kunne bli noen spesielt aktuell standard i noe annet enn et pro og prosumer marked. Apple selv kunne jo også gjort en bedre jobb med å gjøre standarden mer aktuell ved å gjøre blant annet nye Lightning kabelen kompatibel med Thunderbolt blant annet.

 

 

EDIT:

 

Eneste Thunderbolt "enheten" jeg har er en Thunderbolt til Ethernet overgang, ønsker også en ekstern SSD med Thunderbolt men det blir litt for dyrt enn så lenge. Samtidig så er det kjekt å kunne koblet til et helt rack med eksterne disker via en eneste kobling og fremdeles få full ytelse fra diskene, så på så måte så kunne jeg jo satt opp RAID1+0 løsning til en Mac Mini og kjørt hele RAIDet eksternt osv osv.. Men igjen, dette blir jo et nisjemarked.

 

 

Tror nok uansett oppslutningen rundt Thunderbolt får seg en liten boost når ny Mac Pro fokuserer såpass på ekstern ekspansjon via Thunderbolt 2, men dette igjen er jo et rent pro / prosumer marked.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Ja, vi så jo hvordan det bugnet av firewire-enheter kontra usb...

 

Firewire ble jo stort sett brukt av apple, selv om det var litt penetrasjon, spesielt i video-markedet, på pc, og på den tiden var jo apple marginal - ikke som nå hvor de har en stor del av "pc" markedet.

 

Intel driter seg ut med thunderbolt. Det hjelper ikke å ha en teknisk god løsning om det ikke finnes særlig mange aktuelle produkter. Uten ett saklig utvalg av optisk kabel (som skulle komme nå, men hvor får jeg kjøpt?) og produkter som støtter det, hva er poenget? For meg, ganske lite. De burde hatt det på brikkesettet.

 

Hva trenger du optisk kabel til? - Ingen av fordelene jeg ser med TB krever optisk kabel? - Så du sier at du ikke ser noen store fordeler med en ekstern PCIe tilkobling som kan daisychaines og kan brukes til "alt" ? - Med mindre det skjer alvorlige endringer i USB4-spec så tror jeg nok at TB vil ta over mye av funksjonene USB 3 har, mens USB blir en ekstra-port for enkle enheter.

Lenke til kommentar

Firewire ble jo stort sett brukt av apple, selv om det var litt penetrasjon, spesielt i video-markedet, på pc, og på den tiden var jo apple marginal - ikke som nå hvor de har en stor del av "pc" markedet.

 

 

 

Hva trenger du optisk kabel til? - Ingen av fordelene jeg ser med TB krever optisk kabel? - Så du sier at du ikke ser noen store fordeler med en ekstern PCIe tilkobling som kan daisychaines og kan brukes til "alt" ? - Med mindre det skjer alvorlige endringer i USB4-spec så tror jeg nok at TB vil ta over mye av funksjonene USB 3 har, mens USB blir en ekstra-port for enkle enheter.

 

Og thunderbolt blir stort sett brukt av apple, hvor mange ser du utnytter thunderbolt i dag? Jeg ser svært få. (å koble til en enkelt skjerm teller ikke som å "utnytte thunderbolt")

 

Rekkevidde er en kjempefordel. Det utvider bruksområdene dramatisk. Og ja, jeg sier at per i dag så er det ikke så store fordeler med thunderbolt.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Eneste Thunderbolt "enheten" jeg har er en Thunderbolt til Ethernet overgang, ønsker også en ekstern SSD med Thunderbolt men det blir litt for dyrt enn så lenge. Samtidig så er det kjekt å kunne koblet til et helt rack med eksterne disker via en eneste kobling og fremdeles få full ytelse fra diskene, så på så måte så kunne jeg jo satt opp RAID1+0 løsning til en Mac Mini og kjørt hele RAIDet eksternt osv osv.. Men igjen, dette blir jo et nisjemarked.

 

Er det ikke sånn man har SFF-8087 til?

 

AtW

Lenke til kommentar

Anandtech hadde ganske tidlig en test med et relativt svakt kort koblet til laptoppen med thunderbolt. Det ga rimelig bra ytelse. Tror det kunne vært et interessant marked: high-end skjermkort til laptoppen som du kan ha hjemme. Da kan man kjøpe en lett og liten laptop som får topp gaming-ytelse når du er hjemme.

Lenke til kommentar

Firewire var en finfin standard det, på den tiden jeg begynte å bruke det stod valget mellom FireWire og USB 1(.1/.2?)

som var håpløst å bruke til for eksempel eksterne disker eller overføring av video fra kamera. Sjølv med USB 2.0 var dette ganske klumsete gjennomført.

Mens eg bare trengte koble til kamera med FW kabel og streame filmen rett over i Premiere måtte eg med USB rote etter drivere og kompatible programmer for å få det overført...

Får fortsatt mye bedre responstid og ovefrøringshastighet på FireWire enn USB 2.0 på de diskene jeg har det på.

Men på disk er jo eSATA like greit nå, og USB 3.0 funker det og hvis eSATA ikkje er tilgjengelig på maskinen.

 

Lenke til kommentar

Kjøpte meg en iMac på tidligere i år, og synes egentlig at thunderbolt bare er en frustrasjon. Problemet er at Apple bruker thunderbolt som grafikk/skjerm-forbindelse. Intel/Apple har kraftig begrenset brukervennligheten med thunderbolt. Blant annet så kan man ikke bruke en thunderbolt iMac som ekstern skjerm for en PC (til PC spilling) eller andre enheter utenom en annen mac med OSX. Dette er selvsagt en helt idiotisk og unødvendig sperre, som for øvrig ikke var der før thunderbolt kom. Kraftige eksterne grafikkort gjennom thunderbolt var det jeg synes var mest spennende med denne nye standarden, men dette fungerer heller ikke i praksis pga. for lav bånnbredde (vs PCIe), selv med thunderbolt 2.

Endret av Mac_31
Lenke til kommentar
Jeg er ikke så bekymret egentlig. Det virker som om Apple har bestemt seg, og da blir det vel slik Apple vil.
Ja, vi så jo hvordan det bugnet av firewire-enheter kontra usb...AtWIntel driter seg ut med thunderbolt. Det hjelper ikke å ha en teknisk god løsning om det ikke finnes særlig mange aktuelle produkter. Uten ett saklig utvalg av optisk kabel (som skulle komme nå, men hvor får jeg kjøpt?) og produkter som støtter det, hva er poenget? For meg, ganske lite. De burde hatt det på brikkesettet.AtW

 

Jeg vil påstå at det er en forskjell i Apples markedsposisjon nå og da. Apple inkluderer TB i alle maskinene sine - det tror jeg ikke de hadde gjort dersom det ikke er produkter på trappene.

Lenke til kommentar

Bortsett fra at det ikke er Apple, men snarere Intel.

 

Intel hva da? Thunderbolt er vel et samarbeid mellom Intel og Apple, og det er nesten utelukkende Apple som pusher det så langt. Finnes knapt maskiner med TB utenfor Apples produktlinje per i dag. Hadde det ikke vært for Apples satsing, hadde jeg vært helt enig i spådommen om TBs snarlige død.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...