Gå til innhold

PC-markedet er katastrofalt dårlig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kan ikke ha litt med å gjøre at det har vært liten utvikling på stasjonære de siste årene, så maskinene rett og slett holder koken lenger ?

Til "vanlig" bruk så trenger ikke folk bytte ut stasjonære hvert år lenger fordi maskinvaren de har ikke klarer å drive ny programvare ... bare ett spørsmål ....

nesten alt en "hvermansen" trenger både til hjemmebruk og kontorbruk kan utmerket godt bli gjort på en 2 -5 år gammel stasjonær eller Laptop, og de som trenger nytt for hjemmebruk, der det går mest i surfing og nettbank ... de klarer seg greit med en flat fjøl ...

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke bare legge skylda på smarttelefoner og nettbrett. Det er minst et par andre viktige faktorer som spiller inn:

- PC-bransjens manglende nyvinninger. Det er lite som fanger nyinteressen. Markedet preges av vedlikeholdsrutiner (kjøpe nytt når den gamle ryker)

- Økonomisk vanskelige tider i viktige markeder som EU og USA.

 

Jeg tror dette løser seg etter hvert som markedet blir mettet på nettbrett. Mye tyder på at det ikke er lenge før det skjer ettersom det nå finnes hundrevis av produsenter og billigbrettene går for godt under 1000 kr på omtrent annenhvert gatehjørne. PC-markedet vil nok også fange litt mer interesse ettersom fullHD blir vanlig på de billigste maskinene og superoppløsninger blir vanlig på de dyrere modellene, samt at trykkfølsomhet blir vanlig. Da får vi en ny oppgraderingsrunde basert på ønske om noe nytt, ikke bare vedlikehold.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

En bærbar til 3k gjør alt en helt vanlig forbruker trenger, og vil mest sannsynlig holde flere år. Tidligere måtte man ut med mye mer for en maskin som var utdatert etter relativt kort tid.

 

Legg til nettbrett og kraftige mobiltelefoner som i stor grad kan erstatte pc helt for mange, så er ikke dette akkurat oppsiktsvekkende lesing.

 

Folk flest trenger noe å surfe Facebook, VG og nettbanken sin med. Det krever ikke all verden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kraften finnes fortsatt kun i PC-verdenen, og sålenge det er tilfellet (i all overskuelig fremtid) vil hvertfall den delen av markedet bestå. Gjør meg ikke en dritt hvis laptopene forsvinner :)

 

Strengt tatt er det en fordel hvis laptopene forsvinner, da må Intel og AMD fokusere mer på ytelse enn å få ned idle-strømforbruket, som uansett er så lavt at det UTELUKKENDE er små enheter som drar nytte av dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde PC-produsentene kastet seg på retina-kappløpet etter iPhone4 hadde de nok klart å selge litt mer. Bedre skjermer med høyere oppløsning er digg (bare sjekk forskjellen i tekstrendringen mellom en vanlig 720p mobiltelefon og en PC-skjerm), og med høyere oppløsning trengs det mer datakraft om man også skal kunne spille. Selv mitt mer enn tre år gamle Radeon 5770 klarer å spille de fleste nye spill på 1080p. Hvorfor oppgradere?

 

Til forskjell er mobil og nettbrett bare såvidt begynt å yte akseptabelt til alminnelig bruk. Selvsagt vil de selge mer når det både er mange nye brukere som skal ha sin første smarttelefon og mange gamle brukere som vil oppgradere. Og selvsagt vil også dét markedet stagnere om tre-fire år, når alle sitter med nettbrett som er helt OK i bruk, men uansett ikke kan brukes til stort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir mindre PC / Bærbare i privatmarkedet, da mange går over til nettbrett istedet.

I bedritsmarkedet vil jeg tro at ting holder seg mye mer stabilt.

 

Noe som gjenspeiler seg i tallene, da Acer og ASUS ikke har så store andeler i bedriftssegmentet, mens Lenovo, Dell og HP har gode røtter i bedriftssegmentet og har små nedganger kontra de andre.

 

Privatmarkedet dør ikke, men det forandrer seg hyppig, det gjør ikke bedriftsmarkedet, og kravene er helt forskjellige.

PC vil leve leeenge enda, helsevesenet, som et eksempel, kan ikke gå over til å sitte med nettbrett på laange tider pga krav om kraft, oppetid, forskrifter etc etc.

Lenke til kommentar

Personlig erfaring tilsier det som andre kommenterer.

 

Ta for eksempel mine foreldre. Tidligere byttet de ut bærbar PC ca. annethvert år. Da var den de hadde blitt treg, batteriet helt gåent og den var glovarm i bruk, det var samme leksa gang etter gang.

 

Nå er tre år siden forrige bærbare PC ble kjøpt inn, en Asus med Intel i5 prossessor og Windows 7 til 6 000,- kroner. Den er faktisk fremdeles helt suveren i dag! Batteriet er fremdeles bra, alt av internett og video etc. går kjapt og plages overhodet ikke av varmgang.

 

Siden har de også fått seg smarttelefon og iPad i heimen som de også bruker flittig - men - de bruker fremdeles den bærbare PC'en veldig mye. Dersom den hadde blitt treg og dårlig, så hadde de byttet den ut med en gang.

 

Når man tenker på at den største delen av konsummarkedet stort sett bare bryr seg om internett, bilder og video, så finnes det ingen incentiv for å oppgradere. Jeg kan dog se for meg en god kjøpsbølge når de nye bærbare nå kommer med seriøst bra batterilevetid (10 timer bruk +/- osv.) og i kombinasjon som tablet-hybrider.

Lenke til kommentar

Selv mitt mer enn tre år gamle Radeon 5770 klarer å spille de fleste nye spill på 1080p. Hvorfor oppgradere?

Samme situasjon som meg. Hadde ikke prosessor/minne/hovedkort røket (vet ikke hvilket av disse), hadde jeg fortsatt hatt Q6600 og det som hørte med. 5770 holder koken, ja!

 

BærbarPCen har jeg gitt bort til fordel for et nettbrett. :) Angrer ikke et sekund.

 

Lenke til kommentar

Hadde PC-produsentene kastet seg på retina-kappløpet etter iPhone4 hadde de nok klart å selge litt mer.

 

Vanlige folk vet ikke hva retina er og de bruker ikke flere tusenvis av kroner bare for å få en litt bedre skjerm.

 

Som en del av totalopplevelsen av en PC vil likevel retinaoppløsning være en av mange faktorer som gjør at folk etterhvert oppdaterer sine bærbare PC'er. Når konsumere oppdager at de nyeste bærbare PC'ene er penere, tynnere, lettere, har mye penere skjerm, batteri som varer i en evighet og i tillegg kan brukes som en tablet - ja *da* begynner de nok å fundere på om at dette er verd å bruke en 5-6 lapper på.

 

Spørsmålet er da, etter de da har kjøpt en ny bærbar(/tablethybrid) hvor lenge er det til neste gang de oppdaterer maskinen sin?

Lenke til kommentar

Vanlige folk vet ikke hva retina er og de bruker ikke flere tusenvis av kroner bare for å få en litt bedre skjerm.

Ingen vet hva retina er. Likevel bruker Apple det så effektivt i sin markedsføring at all verdens journalister bruker det som betegnelse og gullstandard på høyoppløste skjermer.
Som en del av totalopplevelsen av en PC vil likevel retinaoppløsning være en av mange faktorer som gjør at folk etterhvert oppdaterer sine bærbare PC'er. Når konsumere oppdager at de nyeste bærbare PC'ene er penere, tynnere, lettere, har mye penere skjerm, batteri som varer i en evighet og i tillegg kan brukes som en tablet - ja *da* begynner de nok å fundere på om at dette er verd å bruke en 5-6 lapper på.

 

Spørsmålet er da, etter de da har kjøpt en ny bærbar(/tablethybrid) hvor lenge er det til neste gang de oppdaterer maskinen sin?

Det er et poeng. PC-markedet har vært inne i en teknologiboble som uansett er nødt til å sprekke. Jeg antar at den kan holdes ved like med programvareoppdateringer, slik Apple alltid har gjort (fem år gamle maskiner får ikke oppdatert OS, og gamle OS får ikke ny programvare), eller Android for den saks skyld. Kanskje får bransjen et lite dytt når Windows XP ikke lenger blir oppdatert.
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Spennende at folk prøver å skylde på manglende innovasjon og "maskinen jeg har er god nok" som forklaring for hvorfor PC markedet faller som en stein. Da glemmer en nemlig at IT-markedet vokser i et enormt tempo. Antall brukere av moderne IT og antall brukere av internett har vokst ekstremt i samme perioden som salget av PC'er har falt. Hvorfor? Jo, fordi NYE konsumenter av IT ikke ser poenget med den gammeldagse og etter hvert utdaterte PC'en. PC er for bedrifter og nerder. PC er noe som er på vei inn i et nisjemarked for de spesielt interesserte.

Lenke til kommentar

Da glemmer en nemlig at IT-markedet vokser i et enormt tempo. Antall brukere av moderne IT og antall brukere av internett har vokst ekstremt i samme perioden som salget av PC'er har falt. Hvorfor? Jo, fordi NYE konsumenter av IT ikke ser poenget med den gammeldagse og etter hvert utdaterte PC'en.

 

Det argumentet ditt faller når du tenker igjennom at denne veksten allerede har eksistert lenge nå. Du må i så fall servere meg tall som viser at global vekst i IT er vesentlig større nå enn for to til fem år tilbake.

 

Før: Global vekst og høy utskiftningsfrekvens av hardware

Nå: Global vekst og lav utskiftningsfrekvens av hardware

Altså: "Units shipped" går likevel ned

 

Man kan også tenke seg at bruktmarkedet forer en stor del av etterspørselen av hardware i den tredje verden.

 

Intel i7 er over fire år gammel, og jeg sitter fremdeles på førstegenerasjons i7 på min PC her og nå - som ble kjøpt i februar 2009! Eneste jeg har oppgradert iløpet av de årene er en SSD disk og et 660 GTX skjermkort (som kostet meg rundt 2 500,- før jul i fjor). Jeg spiller alle dagens spill knirkefritt på medium eller høye innstillinger, og ser ikke for meg å bytte ut PC'en min på en god stund ennå. Sånn sett ser jeg på Intels 'i' serie prosessorer som den generasjonen som fullstendig har endret PC-markedet.

 

Hadde dog vært spennende å hatt tall fordelt på regioner i verden. For vestens del så kan jeg ikke umiddelbart forestille meg noe særlig vekst i IT, mens Øst-Europa, Asia, Afrika og Sør-Amerika kan jeg tenke meg fremdeles har ganske stor vekst både i business og på privatmarkedet.

Lenke til kommentar

Jo, fordi NYE konsumenter av IT ikke ser poenget med den gammeldagse og etter hvert utdaterte PC'en. PC er for bedrifter og nerder. PC er noe som er på vei inn i et nisjemarked for de spesielt interesserte.

Denne påstanden har jeg sett mange ganger, men jeg har aldri sett tegn på at den stemmer. Hvor mange er det som har nettbrett men ikke har PC? Nettbrett er for storkonsumenter av data, folk som vil være online også når de sitter i sofaen i stuen. De erstatter ingenting; selv noe så simpelt som å kopiere en lenke fra én nettside og legge den inn i BBkode i et forum er en nesten håpløs oppgave på nettbrett.
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Denne påstanden har jeg sett mange ganger, men jeg har aldri sett tegn på at den stemmer. Hvor mange er det som har nettbrett men ikke har PC? Nettbrett er for storkonsumenter av data, folk som vil være online også når de sitter i sofaen i stuen. De erstatter ingenting; selv noe så simpelt som å kopiere en lenke fra én nettside og legge den inn i BBkode i et forum er en nesten håpløs oppgave på nettbrett.

Reis ut av Norge og verden forandrer seg radikalt. Vi er et ekstremt annerledesland sammenlignet med det gjennomsnittlige landet ute i verden.

 

Bruks-eksempelet ditt er forøvrig ekstremt avansert i forhold til hva den jevne bruker faktisk gjør med sitt utstyr.

Lenke til kommentar

Det er helt unødvendig å reise ut i verden, faktisk holder det med å se hva folk skriver på internett. Jeg ser en og annen fanboi som har forsøkt å pushe iPad på moren sin, jeg ser bråter med fanbois som mener iPad er fremtiden, men jeg ser ingen som hevder det er en fullverdig datamaskin for deres eget behov. Det er alltid for en eller annen hypotetisk bestemor som ikke egentlig eksisterer.

 

Copy & paste er ikke avansert i det hele tatt, men fryktelig vanskelig på nettbrett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...