Gå til innhold

Slik er det å spille på en 4K-TV til 130 000 kroner (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7

Så en demonstrasjon av denne tv'en i ei sjappe jeg var innom for en stund tilbake. Kan ikke si meg mer enig i at bildekvaliteten var helt sinnsykt bra! :-)

Lenke til kommentar

Sykt rått! Det der skulle jeg gjerne opplevd selv, men jeg kunne ikke kjøpt noe sånt selv. Både på grunn av av pris og størrelse. Til PC-bruk ville jeg hatt en vesentlig mindre 3840*2160-skjerm, f.eks 39 tommer. Det vil ruve godt nok på skrivebordet og gi en passelig pikseltetthet. Nettleseren, tekstbehandleren, pdf-leseren og en del annet ville jeg kunstig begrenset til en fornuftig størrelse i stedet for å ha i fullskjerm. Fullskjerm er meningsløst for langt flere ting på en sånn skjerm enn på en vanlig fullHD skjerm.

 

De få tingene jeg kunne tenkt meg å ha i fullskjerm er CAD, foto og eventuelt store regneark. Ellers så er vinduer mer praktisk.

 

Til film ville jeg hatt en skjerm i størrelseorden 84-tommer, men da med FullHD oppløsning og 60 bps. Til spilling vil jeg ha noe under 40 tommer, men da ville jeg spilt med lavere oppløsning for å få opp hastighetene. For eksempel spille i 1920*1080.

Lenke til kommentar
Hahaha ps4 har ikke nærheten av maskinvaren for 4k spilling.

Støtten på utgangene er til stede for den skal kunne vise både video og foto i 3840*2160 oppløsning.

 

Ytelsen er også til stede. 3840*2160 er 4 ganger høyere oppløsning enn 1920*1080 og derfor 4 ganger mer ytelsekrevende. PS4 skal ha hele 8 ganger mer ytelse enn PS3, så det er ikke der problemet sitter. Problemet er at det er dårlig prioritering å øke oppløsningen så mye i stedet for å øke detaljeringsgrad, spillfysikk og en rekke andre ting. Sony vet at man får bedre spillopplevelse av å prioritere de tingene som betyr mest for spillopplevelsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Maskinvare betyr ikke så mye så lenge optimaliseringen er god. Men ser det slik at Sony ønsker en fast framerate på 60 FPS på alle spill, og da er 1080p mer realistisk enn 4k.

Det stiller helt andre krav til ROP-ytelse og minnebåndbredde, tvilsomt at PS4 og XBOne har kraften til å takle 4K uten å måtte ofre masse ytelse og detaljer. Det er viktigere å få inn flere detaljer enn høyere oppløsning, men native oppløsning er selvfølgelig en fordel.

høres det rart ut at 2gb vram sliter med 4k oppløsning?

Ja, det vil jeg si. Hvis man er fornuftig på innstillingene og skrur av 4xMSAA og HBAO vil nok BF3 kjøre helt fint på 4K med 2GB VRAM, GTX 690 har jo uansett ikke musklene til å kjøre de 4xMSAA og HBAO på 4K.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det stiller helt andre krav til ROP-ytelse og minnebåndbredde, tvilsomt at PS4 og XBOne har kraften til å takle 4K uten å måtte ofre masse ytelse og detaljer. Det er viktigere å få inn flere detaljer enn høyere oppløsning, men native oppløsning er selvfølgelig en fordel.

 

Ja, det vil jeg si. Hvis man er fornuftig på innstillingene og skrur av 4xMSAA og HBAO vil nok BF3 kjøre helt fint på 4K med 2GB VRAM, GTX 690 har jo uansett ikke musklene til å kjøre de 4xMSAA og HBAO på 4K.

 

2 gb v-ram klarer ikke en gang 1600p bra. Crysis 3 kjører på 10-15 fps i 1600p på 690 og max detaljer.

Lenke til kommentar

ingen av de nye konsollene har kraften til å takle 4k gaming. De fleste spill på de nye konsollene vil kjøre 30 fps 1080p og noen rå racing titler og slikt vil kjøre 60 fps 1080p.

 

Forundrer meg heller ikke om noen spill kjører 720p også på de nye konsollene.

 

Det er offisielt at alle spill vil kjøre 1080p @ 60 FPS. Det er en gunn til at alle store spillutviklere venter til de nyeste generasjoner med spillkonsoller kommer ut før de gir siste versjon av grafikkmotorer. Konsoller er enklere å jobbe med da de har noen lunde samme arkitektur, ihvertfall nå da både Xbone og PS4 kjører x86-64 arkitektur/instruksjonssett. Et PCspill må derimot lages for å virke på tusenvis av forskjellige hardware kombinasjoner.

Lenke til kommentar

Støtten på utgangene er til stede for den skal kunne vise både video og foto i 3840*2160 oppløsning.

 

Ytelsen er også til stede. 3840*2160 er 4 ganger høyere oppløsning enn 1920*1080 og derfor 4 ganger mer ytelsekrevende. PS4 skal ha hele 8 ganger mer ytelse enn PS3, så det er ikke der problemet sitter. Problemet er at det er dårlig prioritering å øke oppløsningen så mye i stedet for å øke detaljeringsgrad, spillfysikk og en rekke andre ting. Sony vet at man får bedre spillopplevelse av å prioritere de tingene som betyr mest for spillopplevelsen.

 

ps3 sliter med 1080p. Så 8 ganger ytelse for å klare noe den ikke klarer som er 4 ganger mer krevende vil ikke gå så bra. Hvertfall ikke med mye detaljer

Lenke til kommentar

Gleder meg veldig til jeg om kanskje 2-3 år? Kan bære en slik over dør karmen her...blir nok helt sykt å se film på.

 

Om det blir en konsoll generasjon etter denne så må maskinvaren evnt oppgraderes noe ekstremt om 4K vil da starte å bli noe vanlige forbrukere kan ha råd til.

Lenke til kommentar
ps3 sliter med 1080p. Så 8 ganger ytelse for å klare noe den ikke klarer som er 4 ganger mer krevende vil ikke gå så bra. Hvertfall ikke med mye detaljer

Regnet per piksel blir det dobbelt så bra ytelse som PS3. Antagelig bør man skru ned detaljnivået (regnet per piksel) uten å skru så langt ned at det blir dårligere per % av bildebredde og bildehøyde, så man får en dobling av det også. Altså rundt 4 ganger bedre ytelse, regnet per piksel. Totalopplevelsen vil heves. Teknisk sett en dobling, men nå er det sånn at diminishing returns med tanke på det menneskelige sanesapparat gjør opplevelsen ubetydelig bedre. Altså ganske meningsløst og det er nok grunnen til at Sony dropper den muligheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...