Gå til innhold

Sniktitt: Canon EOS 70D


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er nesten så jeg angrer at jeg solgte alt Canon utstyret mitt. Men bare nesten ;)

 

Men du kan jo bare ombestemme deg. Eller har du bestemt deg...:-D

 

 

Men til dette nye kamera fra Canon; det er sikkert fint. Men det er fortsatt bare et kamera, bare litt ny teknologi her og der. Akkurat slik de andre produsentene enten har eller snart kommer med.

 

 

 

Lenke til kommentar

Men du kan jo bare ombestemme deg. Eller har du bestemt deg...:-D

Jeg har bestemt meg :) DSLR toget har gått for min del.

 

Det jeg liker med 70D er kombinasjonen av ting - kompakt størrelse, rask og presis AF i liveview og enda raskere AF i vanlig modus. Bortimot et perfekt allround-kamera.

 

Men til dette nye kamera fra Canon; det er sikkert fint. Men det er fortsatt bare et kamera, bare litt ny teknologi her og der. Akkurat slik de andre produsentene enten har eller snart kommer med.

Konkurrentene kommer nok med tilsvarende. Dette er nok bare forsmaken på hva som kommer. Selve løsningen på AF på sensor er ikke bare litt ny; jeg tror dette er den første skikkelige spikeren i kisten som lages for DSLR.

Lenke til kommentar

 

... jeg tror dette er den første skikkelige spikeren i kisten som lages for DSLR.

 

Det er mye mulig. Hvis de nå kan komme opp med en god løsning for optisk (ikke elektronisk) søker der vi kan se gjennom objektivet uten å sende lyset via en eller annen speilkonstruksjon så er mye gjort...

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

??? Canon spikrer igjen kista for DSLR? Dette trenger jeg en forklaring på.

Skikkelig god fasedetekterende autofokus rett på sensoren uten speilrigg foran sensoren muliggjør kjapp fasedetekterende fokus (og god følgefokus) for fremtidige speilløse systemer. Når de elektroniske søkerne bare blir bedre og bedre, er den siste store fordelen speilreflekser har framfor speilløse systemer nettopp fokussystemet.

 

Får speilløse systemer muligheter for like god autofokus som speilreflekser blir det færre og færre argumenter for å beholde speilet, som tar mye plass i et kamerahus.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Det er godt å endelig se litt innovasjone fra Canon igjen! Jeg kan ikke huske sist (tror det må ha vært 5DmkII). Det blir fryktelig spennende å se hvor rask den nye fokusteknologien vil være med forskjellige objektiver (gamle og nye, med og uten SMT). Neste kamera ut med Dual Pixel blir vel kanskje et nytt EOS M ... Og det er vel lov å drømme om et fullformat EOS M etterhvert også. Ellers er det på en måte litt synd at 6D og 5D mkIII fortsatt er veldig unge modeller og sannsynligvis ikke vil bli oppdatert på noen år.

 

Når det gjelder potensiale med Magic Lantern, vil 70D aldri kunne bli noen vinner. SD-kortleseren/skriveren er for treg og skrivehastigheten til minnekort vil demed vil bli en svært effektiv flaskehals for RAW-video-potensialet. 40MB/s er ikke nok fart. Til og med dinosauren 50D har jo en bedre kortleser og dermed også større poteniale med Magic Lantern. Så 50D og 5DmkIII vil forsatt være de beste RAW-video DSLRene fra Canon med ML.

 

Nå er det jo de færreste som kommer til å knote Magic Lantern, og uten om potensialet med ML synes jeg 70D ser veldig lovende ut.

 

 

 

Lenke til kommentar

??? Canon spikrer igjen kista for DSLR? Dette trenger jeg en forklaring på.

Trondster sa det meste.

 

Produsentene vil helst ha vekk speil-mekanismen fordi den er mekanisk (dyrt og går lett istykker) og optisk system da det også er dyrt; særlig hvis det skal gjøres bra.

Lenke til kommentar

Har en liten stund vært i tvil om jeg skal oppgradere mitt eos600(mitt første speilreflex kamera) til fordel for ett eos7D, men nå ble jeg litt itvil om jeg skal gå for dette istede, er det noen her som vil fraråde meg å gå for dette, eller er dette et bedre valg enn 7D? Evt hvorfor? Er dette ett markant bedre hobby kamera enn 7D?

Lenke til kommentar

Har en liten stund vært i tvil om jeg skal oppgradere mitt eos600(mitt første speilreflex kamera) til fordel for ett eos7D, men nå ble jeg litt itvil om jeg skal gå for dette istede, er det noen her som vil fraråde meg å gå for dette, eller er dette et bedre valg enn 7D? Evt hvorfor? Er dette ett markant bedre hobby kamera enn 7D?

70D vil være bedre hvis du skal skyte mye video, og vil ha autofokus i video - ellers vil jeg personlig foretrekke 7D.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser jeg burde tatt med en tanke om EOS M i avslutningen av artikkelen. Dere har selvfølgelig rett i at en oppgradering av EOS M kan være like rundt hjørnet (jeg spekulerer, jeg vet ikke).

 

70D er et virkelig allroundkamera. Det har mye av det jeg savna på 60D. For meg var overgangen fra 50D til 60D en liten nedtur, men 70D retter opp mye av det. Tror dette fort kan bli en schläger for Canons salgstall.

Lenke til kommentar

Har en liten stund vært i tvil om jeg skal oppgradere mitt eos600(mitt første speilreflex kamera) til fordel for ett eos7D, men nå ble jeg litt itvil om jeg skal gå for dette istede, er det noen her som vil fraråde meg å gå for dette, eller er dette et bedre valg enn 7D? Evt hvorfor? Er dette ett markant bedre hobby kamera enn 7D?

Jeg hadde personlig gått for 70D fremfor 7D; fordi jeg ville ha stor nytte av den utvippbare skjermen og rask AF i liveview.

Lenke til kommentar
Har en liten stund vært i tvil om jeg skal oppgradere mitt eos600(mitt første speilreflex kamera) til fordel for ett eos7D, men nå ble jeg litt itvil om jeg skal gå for dette istede, er det noen her som vil fraråde meg å gå for dette, eller er dette et bedre valg enn 7D? Evt hvorfor? Er dette ett markant bedre hobby kamera enn 7D?
70D vil være bedre hvis du skal skyte mye video, og vil ha autofokus i video - ellers vil jeg personlig foretrekke 7D.

 

Jeg bruker ikke video nevneverdig mye idag, blir en og annen filmen her og der, men kjøper det primert for bildekvalitet. Jeg ser jo specsn er <bedre> enn hva 7D er, mere pixel, annen fokus brikke osv, men er det verd 2000 mere? Hvorfor ville du personlig gått for 7D?

Lenke til kommentar

Det er godt å endelig se litt innovasjone fra Canon igjen! Jeg kan ikke huske sist (tror det må ha vært 5DmkII). Det blir fryktelig spennende å se hvor rask den nye fokusteknologien vil være med forskjellige objektiver (gamle og nye, med og uten SMT). Neste kamera ut med Dual Pixel blir vel kanskje et nytt EOS M ... Og det er vel lov å drømme om et fullformat EOS M etterhvert også. Ellers er det på en måte litt synd at 6D og 5D mkIII fortsatt er veldig unge modeller og sannsynligvis ikke vil bli oppdatert på noen år.

 

Når det gjelder potensiale med Magic Lantern, vil 70D aldri kunne bli noen vinner. SD-kortleseren/skriveren er for treg og skrivehastigheten til minnekort vil demed vil bli en svært effektiv flaskehals for RAW-video-potensialet. 40MB/s er ikke nok fart. Til og med dinosauren 50D har jo en bedre kortleser og dermed også større poteniale med Magic Lantern. Så 50D og 5DmkIII vil forsatt være de beste RAW-video DSLRene fra Canon med ML.

 

Nå er det jo de færreste som kommer til å knote Magic Lantern, og uten om potensialet med ML synes jeg 70D ser veldig lovende ut.

 

Det som jeg er lei er maset om at det ikke finnes innovasjoner i kameraverden lenger , og hva var så revolusjonerende med 5D MkII ? Jeg synes det var svært lite , det var faktisk mer nytt i MkIII enn fra MkI til MkII etter min mening. Er det hysterisk mange megapixler som skal til?

 

Kamerateknologien er etter min mening kommet så pass langt at om nye kameramodeller skal komme hvert annet år så må forandringene bli små , slik er det i de fleste bransjer. Jeg mener det kan være lurt å hoppe over i alle fall en oppgradering mellom modellen om man vil ha forandringer som merkes. Dette gjelder ikke bare Canon.

 

En annen ting er at historien gjentar seg på dette punktet. Veldig mange sutrer og bærer seg hver gang et nytt kamera blir lansert fordi nyhetene er for små. Jeg husker det fra da jeg gikk fra 30D til 50D , jeg husker det samme da jeg gikk fra 50D til 7D , og jeg husker sutringen da jeg gikk fra 7D til 5D MkIII. Alle disse kameraene var en skuffelse for mange. Men hver gang så gir hylingen seg etter hvert som man får brukererfaringene når kameraene begynner å brukes. Alle disse kameraene er fantastisk gode verktøy med små skritt nærmere det perfekte. Men det perfekte vil vi aldri få fordi våre krav og forventninger alltid ligger et hestehode foran produsentene.

 

Og hva er galt med at 5D MkIII og 6D er unge modeller ? Dette er jo fantastiske verktøy fullt på høyde og på mange punkt bedre enn sine konkurrenter. Hvorfor skal produsentene skynde seg for å bli milevis foran sine konkurrenter , det blir ikke fortjeneste av slikt.

 

Jeg tror også 70D vil få mange fornøyde brukere som oppgraderer fra xxD og xxxD husene sine , og jeg tror hylekoret også denne gangen vil roe seg etter hvert.

Men jeg synes foreløpig Canon også her har vært forsiktig flinke , denne oppgraderingen ser ut til å være størst for dem som filmer mye med speilrefleksen.

Uansett gleder jeg meg om Canon stapper denne nye sensoren i et nytt EOS-M , eller putter 5D MkIII brikken i dette lille kameraet. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det som jeg er lei er maset om at det ikke finnes innovasjoner i kameraverden lenger , og hva var så revolusjonerende med 5D MkII ? Jeg synes det var svært lite , det var faktisk mer nytt i MkIII enn fra MkI til MkII etter min mening. Er det hysterisk mange megapixler som skal til?

Det store med 5DmkII da den kom var oppløsningen og full HD video - en game changer i videoverdenen. For meg var det et større hopp fra 5D til mkII enn fra mkII til mkIII.

Fra mkII til mkIII var det skuddtakt og autofokusforbedringer - 7D-features, om du vil - men fra 5D til mkII var det video og ikke minst liveview - til mitt bruk er liveview den største forskjellen her. Hadde 5D classic hatt liveview hadde jeg vært vel så fornøyd med den som med mkII. :)

 

Ellers er det mye whining på diverse fora - helt enig.

 

Det jeg synes er størst forandring på de nyere modellene de siste åra er at:

- Bedre autofokussystemer på stadig lavere modeller - modeller i mellomklassen får funksjonalitet tidligere forbeholdt semiproffe og proff-hus.

- Bedre videofunksjonalitet - autofokus, funksjoner og bildekvalitet.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...