Gå til innhold

Helt nye Opera er ute nå


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vært storbruker av Opera i svært mange år nå, men må si meg skuffet over den siste "Opera skin on Chrome" versjonen.

 

Savner følgende:

Mulighet til å ha tabs på siden av vinduet

Mulighet til å stacke tabs

Bookmarks er vekk, nå skal alt være på speed dial = mer rotete..

Blir nok Opera 12 videre også..

 

skuffet...

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opera 15 er sterkt lobotomert, men for Operas del var det tydeligvis viktigere å få på plass et skikkelig underliggende system i stedet for å drive restaurering av den gamle dinosauren. Det er i og seg forståelig, da jeg bruker Opera 12 selv og den har en god del problemer med høy cpu-bruk, inkompatibilitet med div. nettsider og treghet. WebKit løser mer eller mindre alle disse problemene og Opera selv slipper å stå for utviklingen av egen nettlesermotor. Dermed kan alle ressurser flyttes over til å fokusere på re-implementasjon av funksjoner og kosmetiske endringer.

 

Selv savner jeg mest konfigurerbare tastatursnarveier og en bedre download-manager.

 

Alt kommer nok ikke tilbake, og det vil alltid være noen som savner noe fra v12, men forhåpentligvis kommer det som gjorde opera til opera tilbake. Skins og sånt piss anser jeg egentlig som en ting av fortiden, på den tiden det var morsomt å theme windowsen sin.

Endret av p-trus
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-cvVoQz

Finnes det fremdeles en offisiell nedlastingsside for Opera 12?Har prøvd Opera 15, men ønsker å fortsette å bruke opera 12 til alle funksjoner er plass i webkit/blink versjonen.

 

Du finner den dersom du blar litt lenger ned på nedlastningssiden til opera 15 :)

Lenke til kommentar

For noe idioti. 95% av funksjonene er borte samtidig som installasjonsprogrammet er tredoblet i størrelse. Basisfunksjonalitet fungerer ikke.

 

* Uklar tekst

* Behandling av faner har mistet 90% av funksjonene, som minimering, gruppering, side-ved-side, ny fane ved dobbelt/midt-klikk, private tab

* Mangler bokmerker og opera sync

* Knapper, verktøylinjer osv kan ikke flyttes på

* "Rocker gestures", de mest effektive mouse gestures finnes ikke

* Søk etter link fra tastaturet finnes ikke

* Dermed har både mus- og tastaturnavigasjon blitt utradert

 

Hva skal man med en nettleser uten bokmerker, leselig tekst, musnavigasjon og tastaturnavigasjon??

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Forstår ikke hvorfor de fortsatt har en stor blå (farget) linje øverst. Er unødvendig bruk av skjermplass i høyden. De burde tatt en side ut av firefox og chrome sin lærebok, og lagt fanene til høyre for "opera" logoen øverst til venstre.

Opera hadde denne funksjonaliteten før Chrome og FireFox, grunnen til at du ser den blå linja er fordi det ikke kjøres maksimert.

 

Forstår ikke hvorfor du tror at Opera henger bak Chrome og FireFox, stort sett er det Chrome og FireFox som er et halvt år bak Opera.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er mange irritasjonmomenter i Opera 12, mye grunnleggende slik som hvordan faner oppfører seg, drag-and-dropp av bokmerker etc, håper slike detaljer er fikset.

 

EDIT: Fikk litt sjokk hvor "lobotomert" Opera 15 er ja, her må de være kjapp med å legge inn tilsvarende funksjonalitet fra tidligere versjoner!

Endret av DeepW
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Som p-trus sier:

Såvidt jeg har forstått så skulle alle (de fleste i hvertfall) funksjoner i Opera komme tilbake. De må bare få lagd en god base først.

Men jeg kommer ikke til å hoppe på v15 toget, før det er Opera igjen. I mine øyne er det enda Next versjonen av v15, så lenge ikke alle(eller de fleste) av funksjonene er på plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fortsetter med Opera 12.15 som nettleser inntil videre:

 

"we are still working on the 12.16 version, which you should expect really soon,"

 

"We have neither asked nor forced our 12.x users to upgrade to Opera 15, as we know that some features that are important to you are still to come. So, while you are very welcome to test and use Opera 15, Opera 12.x will still be alive for some time. You can expect that we will keep Opera 12.x up to date and secure. In the future, once we are comfortable with the feature set, we may ask you to upgrade."

 

http://my.opera.com/desktopteam/blog/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For noe idioti. 95% av funksjonene er borte samtidig som installasjonsprogrammet er tredoblet i størrelse. Basisfunksjonalitet fungerer ikke.

 

* Uklar tekst

* Behandling av faner har mistet 90% av funksjonene, som minimering, gruppering, side-ved-side, ny fane ved dobbelt/midt-klikk, private tab

* Mangler bokmerker og opera sync

* Knapper, verktøylinjer osv kan ikke flyttes på

* "Rocker gestures", de mest effektive mouse gestures finnes ikke

* Søk etter link fra tastaturet finnes ikke

* Dermed har både mus- og tastaturnavigasjon blitt utradert

 

Hva skal man med en nettleser uten bokmerker, leselig tekst, musnavigasjon og tastaturnavigasjon??

 

Har ikke testet det, men skuffende om det er tilfellet ja. Når de har brukt såpass lang tid hadde jeg håpt de skulle ha med tingene som faktisk gjør opera til en bedre browser enn konkurrentene.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruker ikke Opera 15+ før M2 og bookmarks blir integrert igjen. Kanskje prøve seriøst å bruke SeaMonkey..

m2 har blitt erstattet av Opera Mail, og er nå et frittstående program. Jeg tviler på at e-post-funksjonalitet finner veien tilbake til nettleseren. Selv håper jeg de klarer implementere IRC-klient i enten Opera 15 eller Opera Mail.

 

WTF de fjernet pinned og grouped tab. nå ser mine 70ish faner ut som ja 70 faner. Ctrl+Z er også borte

For å åpne lukkede faner kan man bruke ctrl-skift-t. Når det er sagt savner jeg også ctrl-Z-funksjonaliteten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...