Gå til innhold

Nå har Microsoft sluppet ISO-filene til Windows 8.1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg mistet ingen innstillinger, men den har rotet til lydkortdriveren som jeg nå må bokstavelig talt "hacke" inn på nytt.. Syntes det var litt snodig hvordan denne oppdateringen skulle begynne å rote med lydkortdriver på den måten.

 

Førsteinntrykket mitt av Windows 8.1 er at Microsoft endelig firer litt på "alle skal på død og liv måtte bruke og gå igjennom "Modern UI", deilig å kunne boote rett til desktop og sette prioritering så alt skal kjøres i desktopapplikasjoner og ikke tullete, halvdårlige og komiske "Modern UI" variantene. Kan noen gi meg en eneste god grunn til hvorfor jeg i allverden skulle ønske å åpne e-post i Mail applikasjonen i Modern UI kontra Outlook eller Postbox, hvorfor jeg skulle ønske å kjøre den smått tragiske Skype for Modern UI applikasjonen kontra Skype for desktop, hvorfor jeg skulle ønske å bruke media avspilleren eller bildefremvisningen til Modern UI kontra MPC-HC og bildefremviser i desktop?

 

 

Irritert meg grønn over hvordan alt i Windows 8 på død og liv skal sverge til å benytte seg av "Modern UI" applikasjoner kontra fullverdige desktop applikasjoner. Har til gode å snuble over en ensete "Modern UI" applikasjoner som gir noe som helst mening på en desktop / bærbar maskin da det GUI ser helt forferdelig, det sløser vannvittig med plassenp å skjermen og man har null og niks mulighet for å bedrive noen form for effektiv multitasking da det eneste du kan gjøre med tanke på manipulering av vindustørrelser er å sette to applikasjoner ved siden av hverandre, hvor den ene da kun tar opp en femtedel av skjermen...

 

 

Men som sagt, Microsoft ser endelig ut til å gi brukere et valg så nå kan du gå inn i innstillingene og tvinge det meste til å kjøre utelukkede desktopvarianter av applikasjoner og innstillinger. Standardinnstilligene er fremdeles satt til at alt skal gå via "Modern UI" men endelig har vi muligheten til å forandre på det, noe som ikke var mulig med Windows 8.0.

 

 

Dog ser det ikke ut til at Microsoft har gjort noen større forbedringer på "Modern UI" som skulle tilsi at de som allerede ikke er noen større fan av Windows 8 blir noen større fan etter dette. Ja man kan endelig fikle og mikse litt mer med "Modern UI", det har blitt enklere å få ting til å se mer oversiktlig ut, man er ikke lenger låst til abnorme ikoner osv.. Så nå har jeg faktisk fått gjort sånn at startskjermen min ikke ser så ille ut lenger, men betyr det at jeg faktisk kommer til bruke den i noen større grad? Nei.. For hele konseptet med "Modern UI" og den nye "startskjermen" er og blir nøyaktig det samme, det skal fremdeles på død og liv strekke seg utover hele skjermen uten at man har noen mulighet til å stille på det.

 

 

Så jeg føler vell egentlig at denne oppdateringen taler mer til de som allerede liker Windows 8, de som allerde liker "Modern UI" for nå har du muligheten til å skreddersy løsningen bedre og dermed kunne benytte deg mer effektiv av den, noen av de tragisk dårlige applikasjonene har blitt hakket bedre og er ikke fult så tragiske lenger osv osv.. Men at disse forandringene skal overbevise de som ikke liker konseptet i utgangspunktet er jeg ikke helt med på, for det er jo mer eller mindre akkurat det samme bare i en smule bedre oppusset form.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke dette kom helt frem i artikkelen og lurer derfor på:Om jeg legger inn 8.1 så blir alle programmer og innstillinger som de er i dag? og det er bare om man vil bli kvitt 8.1 man mister alt?

 

Jepp - det er hva Microsoft sier. Oppgraderingen skal gå helt fint (men noe rart med en testversjon kan det jo være), men det er når du skal gå vekk fra Public Preview igjen at problemene oppstår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Windows 8.0/8.1 passer sikkert utmerket for dem med berøringsskjerm, men på en tradisjonell desktop uten det så synes jeg Microsoft burde holdt seg til Win7 sitt GUI. Apple har jo OS X til vanlig desktop og iOS til mobile enheter med berøringskjerm og det funker bra. Håper Microsoft utvider støtten til Win7 slik dem måtte gjøre med WinXP :)

 

PS : Og nei, jeg er ikke redd for å prøve noe nytt ;)

Lenke til kommentar

Å fan, nå får jeg vite at man kan risikere å miste noe! La den inn i går men fikk ikke testet den, gruer meg til å komme hjem fra job.. :S

 

Bare legg det du vil ha over til den ferdig utgaven på skydrive eller noe lignende :)

Alle innstillinger er automatisk lagret i skydrive.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...