Gå til innhold

Test: Apple MacBook Air 2013


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Designet på disse maskinene begynner etterhvert å bli kvalmende kjedelig, syntes jeg. Lurer på hva designavdelingen hos Apple egentlig holder på med, når de tross alt bare er i bruk med et par års mellomrom. Er det kanskje bare én fyr som vekselvis jobber med de ulike produktene? Nå jobber han med iPhone, så da får alt annet vente f.eks?

 

Det til side, så ser jeg på missunnelse hvordan Apple-eiere får baske seg i glupe løsninger som magsafe, høy kvalitet på chassis, tastatur og pekeplate, samt thunderbolt som enda er totalt fraværende hos konkurentenes maskiner. Hadde jeg bare satt pris på OSX. *sukk*

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Designet på disse maskinene begynner etterhvert å bli kvalmende kjedelig, syntes jeg. Lurer på hva designavdelingen hos Apple egentlig holder på med, når de tross alt bare er i bruk med et par års mellomrom.

 

"Design" er ikke bare hvordan noe ser ut, men også hvordan det settes sammen, hvordan det virker og hvordan folk interagerer med det. Med godt design er utseendet bare en bieffekt av alt dette og ikke et mål i seg selv.

 

Jeg tipper de har nok å henge fingrene i selv om Apple ikke endrer ting bare for endringens skyld :)

Endret av kvasbo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Design" er ikke bare hvordan noe ser ut, men også hvordan det settes sammen, hvordan det virker og hvordan folk interagerer med det. Med godt design er utseendet bare en bieffekt av alt dette og ikke et mål i seg selv.

 

Jeg tipper de har nok å henge fingrene i selv om Apple ikke endrer ting bare for endringens skyld :)

 

Forsåvidt et godt poeng. Er kanskje samme folka som jobber med innsiden som med utsiden, og da har de nok litt å gjøre på likevel.

Lenke til kommentar

Designet på disse maskinene begynner etterhvert å bli kvalmende kjedelig, syntes jeg.

Her er smaken forskjellig, men jeg skjønner ikke hvorfor man for en hver pris skal endre på noe som fungerer bra.

Når det gjelder design så har jo andre produsenter (les Samsung, ASUS med flere) vært flinke til å bli inspirert av Air sitt design.

Lenke til kommentar

Her er smaken forskjellig, men jeg skjønner ikke hvorfor man for en hver pris skal endre på noe som fungerer bra.

Når det gjelder design så har jo andre produsenter (les Samsung, ASUS med flere) vært flinke til å bli inspirert av Air sitt design.

 

I dette tilfellet kan man kanskje si at det fungerer bra så lenge det selger bra. Det er tross alt salg som interesserer Apple (og alle andre produsenter). Jeg kan derfor være helt enig med tankegangen din, men jeg kjenner at en MBA frister mindre og mindre for min egen del desto lengre de holder på den gamle designen. Det begynner bare å bli for kjent. De runde formene, den grå aluminiumen, det hvite eplet osv.

 

Nå syntes jeg ikke de andre produsentene er særlig flinke til å friste med spennende og godt design heller, så det er sikkert øynene mine det er noe i veien med. ASUS Zenbook Infinity blir kanskje en forfriskende avbrekker, men enn så lenge har jeg ikke bestemt meg for om glass-looken er kul, eller bare skikkelig harry. ;)

Lenke til kommentar
Designet på disse maskinene begynner etterhvert å bli kvalmende kjedelig, syntes jeg.
Her er smaken forskjellig, men jeg skjønner ikke hvorfor man for en hver pris skal endre på noe som fungerer bra.Når det gjelder design så har jo andre produsenter (les Samsung, ASUS med flere) vært flinke til å bli inspirert av Air sitt design.

 

Synes ikke Samsung Series 9/5 ligner på Air. Hva er likhetene?

Lenke til kommentar

Til alle dere som snakker om design; Hvis du velger en maskin pga design så har du ganske dårlig peilinig på PC. Jeg gjorde dette selv på min siste laptop og jeg angrer egentlig ganske mye. Kjøpte den fordi den var pen, glemte helt usb3, 2 HDD trays etc.

 

Men Apple er Apple, som noen sa så er det salg som teller alt annet er egentlig ikke noe vits å tenke på. Hvis en PC som koster 300,- å produsere selges for 10.000,- og den selger bra så driter produsentene i design og maskinvare (ekstrem eksempel ja).

 

Jeg også bemerke at mange kjøper nye eple produkter bare fordi de vil ha det nyeste (og de liker vel det samme gamle trauste designet), selv om de ikke trenger det. ALLE jeg kjenner som liker Apple kjøper det nyeste fordi de "må" ha det, jeg vet at dette selvfølgelig ikke gjelder alle jeg ikke kjenner da :)

 

Jeg er ikke Apple hater, synes de er bra på mange ting. Bra HW (stort sett), bra OS etc. Prisen er dog noe overpriset. Det koster ganske lite å masseprodusere kabinetter selv om de er i aluminium. Jeg har jobbet på ett verksted med datastyrte fresemaskiner (CNC-maskiner) og de er ikke veldig dyre å lage ting med så lenge det er masseproduksjon. Så når man da ser på forskjellene fra andre PC'er med tanke på HW så burde de være billigere (vær så snill å ikke hat meg for at jeg sier det).

 

Det er en grunn til at Apple har mye penger i banken, de har vært meget smarte oppigjennom årene og den horden med fans de har skapt seg gjør underverker. Apple som firma er ett av de beste man finner i forhold til å tjene penger, det skal de faen i meg ha skryt for :) :) :)

Lenke til kommentar

Til alle dere som snakker om design; Hvis du velger en maskin pga design så har du ganske dårlig peilinig på PC. Jeg gjorde dette selv på min siste laptop og jeg angrer egentlig ganske mye. Kjøpte den fordi den var pen, glemte helt usb3, 2 HDD trays etc.

 

Man har ikke nødvendigvis dårlig peiling på PC selv om man verdsetter design. Å prioritere design fremfor f.eks et større utvalg av kontakter er nettopp det - en prioritering. For min egen del er det like viktig at produktet jeg kjøper er estetisk tilfredsstillende, som at det dekker de tekniske behovene produktet er ment å dekke. Jeg har heldigvis aldri vært i den posisjonen at jeg har vært nødt til å velge det ene eller det andre. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tør jeg spørre hvorfor en HP PC med en slapp Atom CPU er tatt med i sammenligningen?

Skjønner ikke den jeg heller. En naturlig sammenligning burde være maskiner som X1 Carbon/Helix, Samsungs 9/7 serie eller tilsvarende.

 

Det å sammenligne med en Atom-maskin er ikke bare misvisende, det er direkte villedende.

 

Hvis vi ser på X1'en og helixen vi har, er den på papiret kvassere på alle måter. Forskjellen ligger i hovedsak i at denne mac'en har fått en nyere CPU/GPU.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...