Gå til innhold

Massiv test: Du får neppe den Internett-hastigheten du betaler for


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, jeg har Telenor fiber. Produktet jeg bestilte var 20/20, men det tok ikke lange tiden før Telenor oppgraderte vederlagsfritt til 50/50. Ser ingen grunn til å klage når jeg i realiteten har mye mer enn hva jeg i utgangspunktet bestilte..

 

Når jeg tester med speedtest.net så er hastigheten jevnt over 50/50 +- 10%.

Lenke til kommentar

med Altibox hadde vi 60/60 abbonement, men fikk 50/45, tok kontakt og fant ut at produktet deira var for dårlig til å effektivt overføre 60/60, så vi måtte kjøpe ein eigen Router for å få den farten vi abbonemerte på. fikk selvfølgelig ikkje forklart det når vi bestillte..

Lenke til kommentar

Hold kjeft dere som bor i byene og er en av de få som har mulighet for slike hastigheter :p Det er ute i distriktene det bør telle! Jeg får rundt 9mbits, betaler for 20. Jeg er nok heldig i forhold til mange andre. Min bestemor får ikke mer enn 3mbits! Jeg bor 1450 meter fra sentralen om jeg husker riktig, hun bor faktisk nærmere, bare 1200 meter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er som regel ikke hva som kommer inn i huset men hvor god uplinken er. Hele bygda her med ca 1500 innbyggere er koblet på nettet med en 34Mbit trådløst uplink. Så selv om jeg av og til kan få de 8Mbit jeg betaler for vet jeg at jeg deler båndbredden med mange andre.

 

Med fiber er problemet litt mindre men husk at pr i dag alle fiberlinjer er koblet til kobberledninger en eller annen plass.

Lenke til kommentar

Med fiber er problemet litt mindre men husk at pr i dag alle fiberlinjer er koblet til kobberledninger en eller annen plass.

 

Fullt mulig det, men her snakker vi gigabit kobber.....

Og hverken respons eller produkter tilgjengelig, gir noe forskjell over kobber eller fiber. Fiber kan bare trekkes lengere mellom hvert ledd.....myyye lengere...

 

blir jo ikke akkurat koblet over på telenors prehistoriske kobber...

Men husk at all xDSL er koblet til skikkelig kobber en eller annen plass

 

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at det bør settes mer fokus på kvalitet. "Inntil 250 gram biffkjøtt" eller "inntil 40 liter bensin" hadde ikke fungert i henholdsvis dagligvarebransjen eller bensinstasjonene. Det bør heller ikke produkter som "inntil x Mbit/s". ISPene bør også pålegges en viss oppetid (99%?) og en viss maksimal reparasjonstid (24t?), samt erstatninger til kunden for brudd på disse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at det bør settes mer fokus på kvalitet. "Inntil 250 gram biffkjøtt" eller "inntil 40 liter bensin" hadde ikke fungert i henholdsvis dagligvarebransjen eller bensinstasjonene. Det bør heller ikke produkter som "inntil x Mbit/s". ISPene bør også pålegges en viss oppetid (99%?) og en viss maksimal reparasjonstid (24t?), samt erstatninger til kunden for brudd på disse.

 

Det er ikke så enkelt :)

En kjøttbit kan man veie til nøyaktig 250g og man kan fint måle opp 40l bensin.

 

På internett så er det så vanvittig mye som påvirker, som ISP ikke har kontroll på, og aldri vil få kontroll på.

Da vil kostnadene om de skal garantere hastigheter, oppetid, rettetid gjøre at prisene vi måtte betale hadde økt betraktelig.

That said, Altibox gir meg konsekvent litt over det jeg har betalt for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...